וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל אקספון: שיווי המשקל בסלולר ישתנה

אמיר טייג

12.4.2011 / 8:58

"יש נקודה בה שיווי המשקל משתנה", אמר מנכ"ל אקספון, מפעילת הסלולר החדשה שזכתה אמש במכרז הסלולר יחד עם מירס עבור יותר מ-700 מיליון שקל כל אחד

"יש נקודה בה שיווי המשקל משתנה, עם חמישה שחקנים בשוק הסלולר המצב בהחלט יכול להשתנות. אנחנו חיים בעולם של לזכות בנתח שוק ולא רק לחשוב איך להרוויח", אמר הבוקר לגל"צ איציק בן אליעזר, מנכ"ל מפעילת הסלולר החדשה אקספון 018, שזכתה אמש יחד עם מירס במכרז התדרים של משרד התקשורת.

"הרי אם לא נזכה בנתח השוק הזה נשלם על כך 700 מיליון שקל", הוסיף בן אליעזר."למכרז היה מחיר גג כמובן, גם לחזי בצלאל. אנחנו בעד הליך של שיתוף אנטנות עם המפעילות הקיימות, המכרז מחייב אותנו לפרוס רשת, עם זאת, נתחייב כבר עכשיו לבצע כל פעולה לשיתוף של אתרים עם שאר המפעילות", אמר בן אליעזר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סיים את המכרז עם ערבויות גבוהות בהרבה מהצפי המוקדם. שר התקשורת, משה כחלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסוף יום מורט עצבים, לקראת השעה 21:00 בערב הסתיימה אמש (ב') אחת הדרמות הגדולות שידע שוק התקשורת בשנים האחרונות. בתום מכרז ארוך זכו מירס של פטריק דרהי ואקספון 018 של חזי בצלאל בזכות לקבל רישיון להקמת חברת סלולר. מירס זכתה ברצועת התדרים האיכותית יותר ותשלם עבורה 710 מיליון שקל. אקספון תשלם עבור רצועת התדרים שלה 705 מיליון שקל. הזוכים הוכרזו לאחר שהקבוצה של מייקל גולן וגזביה ניאל החליטו לפרוש.

מחיר הערבות שידרשו מירס ואקספון להעמיד למדינה יהיה יותר מ-700 מיליון שקל כל אחד. הקבוצות שהתמודדו במכרז היו: מירס של פטריק דרהי, אקספון 018 של חזי בצלאל, וגולן טלקום של מייקל גולן וגזביה ניאל שפרשה לקראת סוף המכרז. המחיר שהקבוצות הסכימו להעמיד כערבות הוא גבוה באופן מהותי מהתחזיות המוקדמות, שגרסו כי המכרז ייסגר באזור ה-350-450 מיליון שקל.

מבנה המכרז הוא זה שגרם לקבוצות להעלות את ההצעות שלהם מעבר לתכנון המקורי. משרד התקשורת בנה את תנאי המכרז כך שהחברות אינן זקוקות לשלם את הסכום בטווח הקצר, אלא נדרשות להעמיד ערבות בגובה הסכום. אמנם ערבות זו עולה להן כסף ותקשה עליהם לגייס חוב נוסף לשם ההשקעה ברשת, אך היא אינה דורשת מהם לגייס את הסכום במלואו מיד, אלא רק לשעבד נכסים.

על פי תנאי המכרז יוכלו הזוכים להקטין את הסכום שישלמו אם יגיעו לנתח שוק גבוה תוך חמש שנים. אחרי חמש שנים יקבע מה הסכום הסופי שישלמו. באותו שלב הם אמורים לייצר מזומנים באופן שוטף, ויהיה להם קל יחסית לגייס את הסכום הנדרש כדי לשלם למדינה.

לאורך כל המכרז היתה מירס המועמדת המובילה לזכות ברצועת תדרים. חברת הסלולר הקטנה חייבת תדרים אלה כדי להמשיך לשרת את 550 אלף לקוחותיה בטווח הרחוק. מירס גם ערוכה טוב מהמתמודדים האחרים להיכנס במהירות לשוק הסלולר הפרטי ולכבוש נתח שוק. מאחר שיש לה כבר פרישה מוגבלת, היקף ההשקעה שלה בפרישת הרשת יהיה נמוך משני המתחרים. כמו כן, תקופה קצרה לאחר שתקבל תדרים היא צפויה להתמזג עם HOT. מיזוג זה יקל עליה עוד יותר את הגישה לשוק הלקוחות הפרטיים.

בסוף התהליך צפויים מירס ואקספון להעמיד ערבות מצטברת של כ-1.4 מיליארד שקל, רק כדי לקבל את הזכות להסתכן ולהקים פעילות סלולר בישראל. הדבר מצביע על רצון עז להיכנס לשוק הסלולר, אך גם על אמונה של המתמודדים כי הפעילות בשוק הסלולר הישראלי רווחית מאוד.

במשך שנים טענו חברות הסלולר, וכן גורמים במשרד התקשורת, כי הקמת מפעיל סלולר נוסף בישראל אינה כדאית. המכרז הנוכחי מוכיח כי מדובר בהערכה מוטעית, שעלתה כנראה לצרכני הסלולר הישראלים מיליארדי שקלים לאורך השנים בהן התחרות היתה נמוכה באופן שאינו מחויב המציאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ידרוס רגלו גם בשוק הסלולר. בעלי HOT ומירס, פטריק דרהי/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות האפשרות לשילוב כוחות, אף אחד מהמתמודדים לא הסכים לוותר על הובלה של קבוצה ולהיכנס כשותף בקבוצה מתחרה. שותפות מסוג זה מתבקשת בין הקבוצה של גולן ובצלאל, מאחר ששתיהן הקבוצות הקטנות במכרז. הקבוצה הפורשת של מייקל גלפנד עשויה לחזור לזירה כשותפה של אחת הקבוצות האחרות.

המכרז התחיל אתמול ב-10:00 בבוקר כאשר ארבע הקבוצות נכנסו לאתר אינטרנט יעודי של החשב הכללי באוצר והחלו להציע עבור התדרים. המכרז החל במחיר של 10 מיליון שקל עבור כל רצועת תדרים.

עם זאת, שני נושאים עדיין מקשים על הקמת הרשתות החדשות. משרד התקשורת עדיין לא קבע קווים המנחים את חברות הסלולר הקיימות לגבי נדידה פנים ארצית. המשרד לא קבע האם יתערב בקביעת תעריפי הנדידה ויכפה על סלקום פרטנר ופלאפון תעריפים מפוקחים. נושא נוסף שעדיין חייב פתרון הוא חוקי הרישוי העירוניים להקמת אנטנות סלולריות. חוקים אלו מקשים מאוד על הקמת אנטנות, חסם גדול עבור חברה צעיריה שתידרש להקים עתה כ-2,000 עד 3,000 אנטנות חדשות.

גולן טלקום: מחיר המכרז הגבוה יושת על הצרכנים

שר התקשורת משה כחלון אמר אחרי המכרז כי "זהו יום חג לצרכני התקשורת בישראל. החברות החדשות יתחרו בראש ובראשונה על כיסם של צרכני המגזר הפרטי, כך שהמרוויחים הם הלקוחות שיזכו במחיר טוב יותר ובשירות טוב יותר".

ממירס נמסר בתגובה: "המכרז מהווה חלק מרפורמה משמעותית בשוק הטלקום הישראלי, אולם בכדי להביא לשינוי המיוחל בענף הסלולר נותרו מספר נושאים הדורשים טיפול של משרד התקשורת ומשרדי הממשלה השונים, וביניהם מתן פטור להקמת מתקני גישה ויישום הנדידה הפנים הארצית".

אברשה בורשטין, מנכ"ל מירס, הוסיף כי בחברה "גאים ושמחים על ההזדמנות להקים רשת סלולרית חדשה בישראל". בורשטיין הבטיח גם כי "לצד ההשקעה בהקמת הרשת החדשה, נמשיך לתמוך בפעילותה של רשת מירס הנוכחית".

גם בקבוצת התקשורת של חזי בצלאל חגגו: "זהו יום חג ללקוחות הסלולר בישראל", נכתב בהודעת הקבוצה. "בכוונתנו להפוך לקבוצת תקשורת משפיעה אשר תהווה אלטרנטיבה אמיתית לציבור כפי שאנו עושים היום בשירותי האינטרנט והשיחות לחו"ל באמצעות 018".

בקבוצת גולן טלקום המפסידה נשמעה אכזבה מובנת. בקבוצה טענו כי הסכום הגבוה שנקבע במכרז יושת בסופו של דבר על הצרכן. דובר החברה מסר כי "גולן טלקום הגיעה למסקנה שזכייה במכרז לא תהיה אלא על גבו של הצרכן הישראלי, אשר לא יזכה למהפכה הצרכנית והתקשורתית האמיתית לה הוא מייחל זמן כה רב".

"קיים סיכון משמעותי שהרפורמה בשוק הסלולרי לא תתממש עקב עלותן של ההתחייבויות החריגות שנטלו עליהם הזוכים במכרז, אשר יעמיסו אותן על הצרכן הפרטי", ציינו בחברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully