וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מגבש תוכנית להחלפת סדרת המטבעות

ואדים סבידרסקי

21.4.2011 / 15:19

על רקע התייקרות המתכת בעולם מנסה בנק ישראל להילחם בזיופי המטבעות. כ-1.86 מיליארד מטבעות משנת 1985 נמצאים במחזור, מתוכם כ-53% בעלי ערך של 10 אגורות

בנק ישראל החל בתהליך החלפת המטבעות במשק מהסדרה של שנת 1985. על פי ההערכות, מהווה המהלך של מחלקת המטבע בבנק צעד נוסף במסגרת מאבקו בזיופי המטבע, תוך שימוש בטכנולוגיות מתחדשות. שיעור הזיופים במטבעות עמד בשנת 2010 על 0.003% מסך המטבעות שבמחזור.

סיבה נוספת לקידום התכנית היא עלויות ייצור המטבעות בסדרה הנוכחית. התייקרות הסחורות בעולם, ובכללן גם המתכות, מעלה את שאלת כדאיות הייצור בדרכים הקיימות. כך למשל, ייתכן מצב כי עלות נחושת בתוספת עלות העבודה עולים על ערך 10 האגורות שבמטבע, המהווה כ-53% מסך המטבעות שבמחזור.

יישום התוכנית והוצאתה לפועל טרם נמסרו מאחר שכרגע מדובר עדיין בשלבים הראשונים, בהם מתגבשות החלטות הביצוע ותוכנית העבודה. בוועדה לתכנון המטבעות, אשר מונתה בידי הנגיד סטנלי פישר, משתתפים כ-12 מומחים בתחומי המשפט, הארכיולוגיה, הנומיסמטיקה, האומנות, החינוך ועוד. בין חברי הועדה נמנים השופט בדימוס יעקב טירקל, אילנה גור, חיים גיטלר, דב גניחובסקי, מחמוד מוסא דיאב, גדעון לרמן, עדינה מאייר ונוספים.

לעומת החלפת סדרת השטרות, עליה הודיע הבנק במחצית השנייה של 2010, צפוי הפעם ההליך להיות פשוט וקצר יותר מאחר שבמקרה זה אין צורך בשינוי הדמויות על גבי המטבעות, דבר אשר יערב פחות גורמים בתהליכי ביצוע התוכנית. על פי הערכות הבנק, צפויה סדרת השטרות החדשה להיכנס למחזור בתוך כ-3 שנים.

חלקו של ערך מחזור המטבעות בסך ערך המחזור הכללי עמד בשנת 2010 על כ-3% בלבד. במקביל נמשך הגידול המתון בו, אשר איפיין את העשור האחרון. ערכו של מחזור המטבעות הסתכם בסוף השנה הקודמת בכ-1.47 מיליארד שקל, ומספר המטבעות במחזור בכ-1.86 מיליארד. בעוד שהמטבע בעל הערך של 10 אגורות מהווה יותר ממחצית סך המחזור, מטבע החצי שקל מהווה כ-7% מכלל המחזור. מטבע השקל מהווה כ-21% מתוכו, ואילו מטבע 2 השקלים מהווה כ-2% מתוכו. המטבעות של 5 ו-10 שקלים מהווים כ-3% מהמחזור, לכל אחד מהם. הממוצע המשוקלל של שווי המטבע במחזור מסתכם בכ-80 אגורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully