וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לעליות המחירים? משכנתאות הפריים יוגבלו

מוטי בסוק

26.4.2011 / 9:00

סוף החג הגיע ועימו חוזר בנק ישראל לפעילות וצפוי להכריז על הגבלה נוספת על משכנתאות הפריים, ל-40% משווי הדירה - צעד שצפוי להשפע על שוק המשכנתאות בכללותו

בנק ישראל צפוי להודיע השבוע - וככל הנראה כבר היום - על הגבלת גובה המשכנתאות בריבית פריים ל-40% משווי הדירה, במקום 60% כיום. לצעד זה צפויה להיות השפעה רוחבית על שוק המשכנתאות בכללותו. שלשום הודיע נגיד בנק ישראל סטנלי פישר כי ריבית הבסיס במשק תישאר במאי ללא שינוי, ברמה של 3%.

בנק ישראל היה מוכן לצאת במהלך זה כבר לפני כחודש, ואולם לאור ההעלאה הדרסטית של הריבית אז, ב-0.5%, החליט הנגיד לעכב את ההגבלה על המשכנתאות. שלשום, בעת הכרזת הריבית במשק לחודש מאי, נמנע בנק ישראל מפרסום ההודעה על הגבלת האשראי מכיוון שלא רצה להעכיר את אווירת החג בגזירה מאקרו-כלכלית חדשה, השלישית בשנה החולפת. גם הגזירות הקודמות כללו הגבלה של שיעור המשכנתאות המותר מהמחיר הכולל של הדירה.

בהחלטת הריבית שפירסם בנק ישראל ערב החג הוקדש מקום נכבד למחירי הדירות ולשוק המשכנתאות, כהכנה למהלך הצפוי השבוע. מחירי הדירות המשיכו לעלות בכל החודשים האחרונים, גם באפריל.

לפי סקר מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - שנתוניו אינם נכללים במדד המחירים לצרכן - מחירי הדירות עלו בינואר ובפברואר בקצב חודשי של 1.7%. הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה, וב-12 החודשים האחרונים הוא הסתכם ב-16.1%.

לעומת זאת, מדד מחירי הדיור, המתבסס בעיקר על חוזי שכירות מתחדשים ונכלל במדד המחירים לצרכן, עלה במארס ב-0.6%. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד זה ב-6.4%. יתרת האשראי לדיור עלתה ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר ב-12.8%.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר בהגשת דוח בנק ישראל השנתי לשר האוצר, מרץ 2011. מגד גוזני
נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר/מגד גוזני

בבנק ישראל אומרים כי 48% מההלוואות לדיור שניתנו במארס היו לא צמודות בריבית משתנה. בסך הכול, כ-80% מההלוואות ניתנו במארס בריבית משתנה (צמודות ולא צמודות), בדומה לשיעורן בחודשים קודמים. היקף המשכנתאות שניתנו ב-12 החודשים האחרונים ממשיך להיות גבוה, כ-50 מיליארד שקל.

שיעורי הריבית על המשכנתאות הוסיפו לעלות גם באפריל בכל האפיקים - בין היתר, על רקע העלאות הריבית האחרונות. בבנק ישראל הודיעו ביום ראשון כי "על רקע המשך ההתפתחויות האלה בוחן בנק ישראל הפעלת צעדים נוספים בתחום האשראי לדיור כבר בזמן הקרוב".

על החלטת הנגיד לא להעלות את הריבית במשק במאי נכתב בהודעת בנק ישראל כי היא "תואמת את התהליך של החזרת הריבית לסביבת ריבית ‘נורמלית' - תהליך שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד ולתמוך בהמשך הצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית".

בין הסיבות להחלטת הריבית מציינים בבנק ישראל כי האינפלציה הצפויה ב-12 החודשים הקרובים - בשיעור של 3.1% - חורגת מיעד האינפלציה השנתי של הממשלה (1%-3%), אף שהשיעור הצפוי בתקופה זו ירד באחרונה, וכי ההתחזקות של השקל מול הדולר והעלאות הריבית האחרונות צפויים למתן את האינפלציה בחודשים הקרובים. בבנק מסבירים גם כי ברבעון הראשון של 2011 נמשך הגידול המהיר בפעילות ובביקושים במשק וכי גם בחו"ל נמשכת ההתאוששות הכלכלית.

עם זאת, בבנק מדגישים כי יש עדיין כמה סיכונים המגבירים את רמת האי ודאות ביחס להמשך הצמיחה העולמית, כי שוק הדיור בישראל עדיין לוהט וכי ריביות הבנקים המרכזיים במשקים המפותחים המובילים בעולם הן עדיין נמוכות - אף שהבנק המרכזי של אירופה העלה באחרונה את הריבית ב-0.25% ואף שבנקים מרכזיים בשווקים המתפתחים ממשיכים בהעלאות ריבית ונוקטים בצעדי ריסון נוספים.

בנק ישראל מדגיש גם כי פער הריביות מול המשקים המפותחים הוא אתגר משמעותי לקובעי המדיניות במשקים שצומחים מהר יחסית, ובהם ישראל, שכן הם נדרשים לאזן בין הלחצים המקומיים להעלאת הריבית, לבין ההשפעה של העלאה כזו על שער החליפין וכך על היצוא והפעילות במשק.

"צעד חריף מדי עלול לפגוע בשוק הדיור"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש, אמר אתמול כי "החלטת בנק ישראל היא בבחינת צעד טקטי שלא מעיד על שינוי בהערכות הבנק. ציפיות האינפלציה ירדו במקצת, התחזקות השקל מיתנה את לחצי האינפלציה, והעלאת הריבית של 0.5% מהחודש הקודם רק מתחילה להשפיע על הפעילות של הצרכנים ושל הפירמות. כל הגורמים האלה יחד איפשרו לבנק ישראל לעשות הפסקה אחרי שלוש העלאות רצופות.

"בחודש הבא, אחרי פרסום של מדד המחירים הגבוה המאפיין את אפריל, צפוי בנק ישראל לחדש את ההעלאות", הוסיף זבז'ינסקי. "מינון ההעלאות יהיה תלוי בהתפתחויות בפרמטרים העיקריים במהלך התקופה הקרובה, ולהתקדמות אל היעד של ריבית נורמלית ברמה של 4% עד סוף השנה. בנק ישראל לא ייעצר ברמה זאת וימשיך להעלות את הריבית לכיוון של 4.75%-5% ב-2012.

בנוגע לצעד הצפוי של בנק ישראל להגביל את שוק המשכנתאות אמר זבז'ינסקי: "שוק הדיור כבר נמצא במגמת התמתנות. צעדים חריפים מדי להגבלתו מצד בנק ישראל עלולים לגרום לניתוק החמצן הדרוש לתפקודו התקין של השוק, עד כדי ירידה מהירה מדי במחירים שעלולה לסכן את היציבות הפיננסית במשק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully