וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בתל אביב ננעל בירידות שערים

שלי אפלברג

28.4.2011 / 17:27

שבוע המסחר המקוצר בבורסת תל אביב ננעל בירידות שערים לאחר התקלה שהובילה להפסקת המסחר באג"ח ומק"מ בשעות הצהריים. ת"א 25 ירד ב- 1.38%

הבורסה בתל אביב סגרה את יום המסחר האחרון בירידות שערים. ת"א 25 שנסגר אתמול ללא שינוי, ופתח בעליות של 0.3% על רקע פקיעת האופציות, נסגר על רמה של 1337.09 נקודות, המשקפת ירידה של 1.38%. מדד הנדל"ן ומדד הבנקים , שהושפעו אתמול מטיוטת ההוראה של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, בדבר הגבלת משכנתאות בריבית משתנה, נפתחו לאור פקיעת האופציות בעלייה של 0.5% ו-0.2% בהתאמה, אך נסחרו בירידות חדות של 0.71% ו -2.6% בהתאמה.

בשעות הצהריים הפעילה הבורסה בטעות נוהל נעילה במסחר באג"ח ובמק"מ, שמאותה השעה היו מצויים בסטטוס נעילה, שאמור להתחיל במדדים רק בשעה 16:30. יוני שמש, משנה למנכ"ל הבורסה לניירות ערך מסר: "מדובר בתקלה תפעולית, ואנו מנסים לאתר ממה היא נבעה. המסחר הרציף נמנע מהשחקנים, אבל אנחנו מאפשרים מסחר רב צדדי בסוף היום שיאפשר לכולם להגיע לשוק ולקבל מחירים הוגנים של היצע וביקוש". פעילים בשוק מסרו כי מדובר בתקלה חמורה מאוד אשר נעשתה ביום האחרון של השבוע.

יום פקיעת אופציות

מועד פקיעת האופציות שנקבע ליום חמישי האחרון של החודש, בתנאי שלאחריו יש יום שישי באותו חודש, התרחש היום. האופציות על מדד ת"א 25 פקעו על 1337.09 נקודות ועל מדד הבנקים פקע על רמת ה-1400.48 נקודות.

האופציות על המניות נפקעו כדלקמן: מנית כיל פקעה על רמת 6029 נקודות, הפועלים פקעה על 1830 נקודות, לאומי פקעה על רמת 1819 נקודות וטבע פקעה על 15720 נקודות. שער הפקיעה של האופציות הוא בעצם שער הפתיחה של מדד ת"א 25. שער הפתיחה נקבע באופן רנדומאלי בין השעות 9:45 ל-9:50 על פי ההיצעים והביקושים בין הפעילים השונים המזרימים פקודות בשלב הטרום-פתיחה. באותן הדקות מנסים בדרך כלל השחקנים הגדולים לכוון את שער הפקיעה על פי מצבת הפוזיציות שלהם בשוק על ידי הזרמת היצעים או ביקושים למניות המדד.

הפקיעה עברה היום באופן שקט תוך מחזור מסחר גבוה מהרגיל מבלי להשפיע תחילה הרבה על השוק. לדברי זיו פניני, מנהל חדר מסחר עסקות של מגדל שוקי הון, "יום יומיים לפני הפקיעה היה לחץ גדול על האוכף שנסחר במחיר מאוד זול והערכה הייתה שהפקיעה הולכת להיות סביב 1,340 הנקודות. ההפתעה היתה המחזור הגבוה".

אלמנטים של פחד בשוק לאור ההסכם שנחתם אתמול בין הפתח לחמאס בצד הפלסטיני גרמו לשוק לרדת לאחר הפקיעה החיובית של האופציות כך ציינו סוחרים בשוק. תנועות כספים הקשורות לסיפור פיצוץ צינור הגז בין ישראל למצרים אתמול המשיכו להשפיע על שוק הגז והנפט בירידות גם היום. אמפל החסירה כ3.59% ובזן החסירה כ1.41% . נראה כי הפיצוץ בצינור הגז בין ישראל למצריים עדיין גורם לתהודה חזקה בשוק. הסברות הן כי מניית בזן אשר ספגה ירידות של כ-10% בפיצוץ הקודם תמשיך לרדת אף יותרבתקופה הקרובה.

הדיסקאונט במניות מכתשים אגן וכור טרם נסגר. בעקבות קנייתה של מכתשים אגן על ידי החברה הסינית כמצ'יינה, נוצר דיסקאונט במחיר המניה בשוק אל מול שווי העסקה. הדיסקאונט גורם לתנועות נוגדות של משקיעים מחו"ל ומישראל . בשוק מתבצעות קניות של זרים מחו"ל למניה ומכירות של משקיעים מקומיים. בכור עומד הדיסקאונט על כ- 5% .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully