וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל - במקום השלישי בעולם בהתייקרות הנדל"ן

סיון פינגולד

29.5.2011 / 13:37

לפי אתר גלובל פרופרטי גייד, למרות ששוק הנדל"ן העולמי נמצא בנסיגה וברוב המדינות יורדים המחירים, בישראל נרשמה עלייה ריאלית של 7.8% המחירי הדיור בשנה האחרונה

שוק הנדל"ן למגורים בעולם חווה נסיגה מדאיגה המעלה חששות לחזרה למיתון. לפי אתר גלובל פרופרטי גייד, בשנה שהסתיימה במארס 2011, רק 16 מדינות מתוך 39 רשמו עליות מחירים בעוד 23 המדינות הנוספות רשמו ירידות מחירים.

ישראל נמצאת במקום השלישי בהתייקרות המחירים עם עלייה ריאלית של 7.8% (12.1% נומינלי) בשנה שהסתיימה במארס 2011 לעומת עלייה ריאלית של 15.7% (19.7% נומינלי) בשנה הקודמת. לפני ישראל נמצאות הונג קונג וסינגפור, המנסות לרסן ללא הצלחה את עליות המחירים. במקומות האחרונים נמצאות מדינות עתירות החובות באירופה.

העלייה באינפלציה וברמת הריביות בכלכלות רבות בעולם לא מעודדת תחזיות לשינוי מגמה בטווח הקרוב. עם זאת, נראה כי השוק הגיע לרגיעה מסויימת כאשר התקופה של ירידות המחירים החדות שאיפיינה את שלושת השנים האחרונות הסתיימה.

הנתונים מדאיגים יותר כאשר מסתכלים על הרבעון האחרון שהסתיים במארס לעומת הרבעון הרביעי - 12 מדינות רשמו עליות מחירים בעוד 27 מדינות רשמו ירידות מחירים. לשם השוואה, ברבעון המקביל בשנה שעברה, 20 מדינות רשמו עליות מחירים בעוד 16 רשמו ירידות מחירים.

תמונת המצב העגומה באירופה לא מצליחה להשתפר כאשר אירלנד, ספרד ופורטוגל השקועות במשברי חובות רושמות את הירידות הבולטות ביבשת. באירלנד נרשמה ירידת המחירים החדה ביותר מבין המדינות שנמדדו - 13.1% במונחים ריאלים (לאחר ניכוי האינפלציה). גם בספרד נרשמה הרעה כאשר ירידות המחירים הריאליות הגיעו לשיעור של 7.9% לעומת השנה הקודמת בה הגיעו ירידות המחירים לשיעור של 5.8%.

ירידות בביקושים, האבטלה הגבוהה ובטחון הצרכנים הנמוך גרם לבנקים בפורטוגל עתירת החובות לדווח על מעבר לירידות מחירים בשיעור ריאלי של 6.2% לאחר עליות מחירים שנרשמו בשנה הקודמת.

השוק האמריקאי לא מצליח להתאושש

מדינות נוספות באירופה כמו בריטניה וגרמניה חוות התקררות בשוק הדיור. בבריטניה התושבים חוששים מהשקעה בקניית בתים לאור הצעדים העתידיים שעלולה לנקוט הממשלה כדי להתמודד עם הגירעון שלה. גרמניה מדשדשת במקום אך איתנות כלכלת המדינה צפויה להעלות את הביקושים לבתים בחודשים הקרובים.

ההתאוששות הכלכלית במדינות מזרח אירופה מאטה. מכירות הבתים בריגה שבלטביה עלו השנה ב-4.1% בלבד לאחר שבשנה הקודמת רשמו עליות מרשימות של 24.7%. שוק הנדל"ן במדינות אחרות במזרח אירופה כמו סלובניה, קרואטיה ובולגריה, שחוו ירידות חדות בשנה שעברה ממשיכות לרדת גם השנה ומתקשות לצאת ממשבר הדיור.

השוק האמריקאי לא מצליח להתאושש, הההיצע נותר גבוה והביקוש נמוך. מחירי הבתים רשמו בשנה האחרונה ירידה במונחים ריאלים של 7.5% לפי נתוני הרשות הפדרלית למימון דיור. ירידות המחירים ברבעון האחרון שנגמר במארס לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה היו החמורות ביותר מאז סוף 2008.

מחירי הדיור בהונג קונג, סינגפור, טייוואן ויפן עלו בשנה שהסתיימה במארס האחרון. הונג קונג תפסה את המקום הראשון בהתייקרות המחירים עם עלייה ריאלית של 18.8% אך למעשה מדובר בריסון השוק לאחר שזינק ב-27.9% בשנה הקודמת. אמנם השלטונות בהונג קונג מנסים לרסן את העליות אך הצמיחה המרשימה בשיעור של 7.2% שנרשמה ברבעון הראשון של 2011 מקשה על השלטונות.

שוק הנדל"ן בשנחאי שבסין רשם ירידה של 3.6% במונחים ריאלים. ממשלת סין מנסה לרסן את עליות המחירים ואת האינפלציה הגואה במדינה. הממשלה העלתה השנה את המקדמה על רכישת בית שני והציגה מסים חדשים על רכישת בתי מגורים בשנחאי ובצ'ונגקינג. גם בבייג'ין ובגואנגז'ו הוטלו הגבלות על רכישות בתים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully