וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הארכת שעון הקיץ אכן תביא לחיסכון המובטח?

ענת עובדיה

6.6.2011 / 14:34

התומכים בהארכת שעון הקיץ הבטיחו שיפור באיכות החיים וחסכון למשק, אך הנתונים מגלים כי על אף ששעות האור ייתרמו לבטיחות בכביש, מס' התאונות יוסיף להיות גבוה, והחסכון בחשמל זניח

בתום שנה של מאבק ציבורי ארוך וכן עצומה עליה חתמו רבע מיליון בני אדם, הודיע היום (שני) שר הפנים, אלי ישי, על הארכת שעון הקיץ בכחודש, ל-193 ימים. מעתה, שעון הקיץ יימשך עד היום הראשון בשבוע שלאחר ה-1 באוקטובר, וכך יום הכיפור, שהיה גורם עיקרי למחלוקת, יחול באופן משתנה גם בשעון החורף וגם בשעון הקיץ.

ישי קבע: שעון הקיץ יוארך

התווספות שעות האור משפיעות בעיקר על שיפור איכות החיים, אולם מאז התעוררה המחאה בנושא, התומכים במהלך הדגישו כי הארכת שעון הקיץ תביא לחסכון משמעותי בצריכת האנרגיה, וכן לירידה בתאונות הדרכים.

אולם האם הטענות נכונות בשטח? מתברר שרק חלקית. באופן יחסי, בחודשי הקיץ ישנו מספר גדול יותר של תאונות דרכים, אולם עובדה זו קשורה לעלייה במספר הרכבים על הכביש וכן משתנים נוספים. יחד עם זאת, כאשר משווים בין תקופות ספציפיות, מגלים כי התווספות שעות האור אכן משפיעה.

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2009-2010 חלו בין השעות 19:00-20:00 בערב 630 תאונות עם נפגעים, ובחודש מרץ 677 תאונות. באותה השנה בחודש אפריל, לאחר המעבר לשעון קיץ, חלו 427 תאונות, ובחודש מאי 493 תאונות עם נפגעים. בנוסף, בין השעות 20:00-21:00 בערב, בהן בתקופת שעון הקיץ מתחיל להחשיך ובחורף כבר יש חושך מוחלט, נרשמו 481 תאונות עם נפגעים בחודש ינואר, לעומת 467 תאונות בחודש מאי.

חסכון בחשמל - מזערי בלבד

ומה בדבר החיסכון בחשמל? מניתוח סטטיסטי שביצעה חברת החשמל עלה כי אין שום הבדל משמעותי בחסכון בתקופת שעון הקיץ. החיסכון עומד על 0.17%, וככל הנראה נובע מכך שגם בשעות היום אנשים נוטים להשתמש בתאורה מלאכותית.

יחד עם זאת, ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים פרסמה בשנה שעברה חוות דעת, לפיה יחסוך המשק הישראלי כולו לא פחות מ-100 מיליון שקלים כתוצאה מהפעלת שעון הקיץ. "תקופת הפעלת שעון הקיץ בישראל היא בין הנמוכות בעולם. לשם השוואה, בארצות הברית מונהג השעון 239 ימים בשנה, ובאירופה מדובר ב-218", ציינה נאוה סלע, יו"ר ועדת האנרגיה של התאחדות התעשיינים.

עוד בנושא שעון הקיץ:
הצעת הח"כים: להאריך שעון הקיץ עד אמצע אוקטובר
עימות קולני בין בנימין נתניהו לשרים בנוגע לשעון הקיץ
קיץ נצחי ברוסיה: שעון החורף יבוטל לצמיתות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully