וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר התנודתי בתל אביב ננעל בעליות שערים

רם עוזרי

13.6.2011 / 17:07

המסחר בת"א נחתם בעליות, כשמדד ת"א 25 הוסיף 0.6%, ומניות הבנקים עלו ב-1.2%. אגן מכתשים וכור זינקו ב-5%. "הציבור מוכר והמוסדיים אוספים סחורה"

יום מסחר תנודתי בבורסה לניירות ערך בת"א נסגר בעליות שערים, כאשר חדשות חיוביות הזניקו כמה מהמניות הכבדות בבורסה לעליות שערים חדות של מעל 5%. מדד ת"א 25 סיים את המסחר בעלייה של 0.6%, ומדד ת”א 100הוסיף אף הוא 0.6%. מדד מניות הבנקים זינק ב-1.2%, בעיקר בשל זינוק של 7% במניית דיסקונט, ומדד מניות הנדל"ן הוסיף 0.6% לערכו. מחזור המסחר היה גבוה מהממוצע והסתכם ב-1.8 מיליארד שקל.

"השוק עצבני בימים האחרונים", אומר רועי לאופר, מנהל חדר מסחר בדש ברוקראז'. "יש חשש מבפני בלימת הצמיחה, חשש מירידת מחירי הסחורות, חשש מהפסקת ההרחבה הכמותית בארה"ב, חשש מהמצב הגיאו-פוליטי וחשש מפני תהליך העלאת הריבית. הדבר היחיד שתומך בקנייה הוא מחירי המניות. אנחנו רואים מוסדיים שמנצלים את המכירות של הציבור בתיקים מנוהלים ובקרנות הנאמנות כדי לאסוף סחורה. המוסדיים מוצאים מניות וגם קונים אותם".

מניותמכתשים אגן וכור זינקו ב-5% במחזורי מסחר גבוהים על רקע הודעת החברה על הסכם פשרה במסגרתו תשלם כור 45 מיליון דולר לציבור מחזיקי המניות. "הסבירות שהעסקה תצא לפועל גבוהה יותר עכשיו, והתקבול למחזיקי המניות של החברה גבוה מהצפוי. אלה חדשות חיוביות למחזיקים שמקפיצות את המניה", מסביר עידו אמריליו, ראש דסק מניות בחדר מסחר פסגות.

פרט לכך, מוסיף אמריליו, כי המסחר היום התנהל במתאם לחוזים העתידיים בניו יורק. כאשר החוזים הורו על עליות קלות בפתיחת המסחר בניו יורק, עברה ת"א לעליות שערים שאף התחזקו לקראת סוף המסחר עם הפתיחה החיובית של בורסות ניו יורק.

גם היום חצה מדד ת"א 25 את רמת 1200 נקודות, אך בסופו של יום סיים ברמה גבוה ממנו של 1204 נקודות. "נגענו ברמת ה-1,200 נקודות, שזו רמה פסיכולוגית יותר משמדובר על נתונים כלכליים. נכנסו קונים ברמה הזו ווהמסחר נסגר מעליה".

"היחסים עם הפלסטינים ישפיעו על הבורסה"

"ניתוח טכני מראה שהאירועים במזרח התיכון ותהליך השלום התקוע פגעו בשוק ההון הישראלי וכי חוסר הוודאות במזרח התיכון, יחסינו עם הפלסטינים והעוינות כלפי ישראל צפויים להשפיע על שוק ההון הישראלי" - כך אמר יורם גבאי, יו"ר פעילים ניהול תיקי השקעות, בכנס משותף לאיגוד החברות הציבוריות ומידרוג. לדבריו, במחצית הראשונה של 2011 ניתן לראות את ההשפעה בכמה מרכיבים. העיקריים שבהם כוללים את פערי התשואות בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ארה"ב ואירופה, מגמת ירידה בשוק המניות בישראל יחסית לעולם ויציאה של משקיעים זרים.

"פערי התשואות באג"ח ל-10 שנים עלו בכ-0.5% מול אירופה וארה"ב, כך שעל פניו ניראה שפרמיית הסיכון גדלה", ציין גבאי. עם זאת, הוא מוסיף, פערי התשואות משתנים גם עקב גורמים אחרים, ובדרך כלל רמת המתאם בין ישראל לעולם המפותח היא בינונית בתחום זה.

לדברי גבאי, בשוק המניות רמת המתאם בין שוק המניות הישראלי לשוק המקביל במדינות המפותחות ובמתעוררות הוא גבוה יחסית ועומד על בין 0.4 ל- 0.8. בשנה האחרונה גדל המתאם עם המתעוררות, עקב העלייה בציפיות האינפלציוניות והצמיחה המואצת יחסית בישראל ובמדינות המפותחות. עם זאת, מאז ינואר 2011 ועד היום, טוען גבאי, חלה התנתקות מסוימת במגמה - מדד המניות העולמי עלה בכ- 3%, בעוד שבארה"ב העלייה היא כ-3%-4%, ובמדינות המתעוררות עלה בפחות מ-1%. "בתקופה זו, מדד המניות בישראל ירד בממוצע ב-7%-8% - כך שאנו חריג מן המקובל בעולם", אמר.

לדעת גבאי, ניתן לייחס את הירידות של החודשים האחרונים ליציאה של משקיעים זרים משוק המניות ומשוק האג"ח הממשלתי לטווחים בינוניים וארוכים. ההסבר לשינויים האמורים הוא לדעתו פוליטי. "עצם אי הוודאות ברוב ארצות האזור מקטין את הרצון להשקיע במזרח התיכון, וגם בישראל. יחסי הכוחות באזור לא משתנים מהותית, אבל רמת אי הוודאות עולה. הזעזועים באזור פוגעים בצמיחה הכלכלית האזורית, שהייתה גבוהה יחסית ברוב המדינות. שיעורי הצמיחה שהיו חיוביים למדי ומאזני התשלומים שהיו יציבים, נפגעים דווקא עקב המהפכות העממיות".

עוד קובע גבאי כי הוואקום הישראלי פלסטיני הוא מוחלט, וכי אין כל סיכוי לחזרה לשיחות מאחר שהפערים בחילוקי הדעות הטריטוריאליים קיצוניים. "הוואקום האיזורי דומה לזה שהיה בשנת 2000, ולפני כן בשנים 1972/3, וממילא החשש להתפרצות של אינתיפאדה שלישית הוא גדול - אף שהוא יאופיין כנראה, רק במהומות בגבולות ולא בטרור ממש", מעריך גבאי. להערכתו, תהליך הדה-לגיטימציה של ישראל ירד בהדרגה ובמתינות עד ולאחרי ספטמבר 2011, כאשר במקביל, תהליך הדמוקרטיזציה בארצות האזור דווקא מחריף את העוינות לישראל.

עוד על רקע המסחר הבוקר, מתרבים הקולות התומכים במועמדות של סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית. אתמול היו אלה פרופסור נוריאל רוביני, מנכ"ל פימקו מוחמד אל-עריאן ואפילו ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד שהצטרפו לרשימת התומכים. עזיבה של פישר, העריכו כלכלנים בעבר, תביא לירידה בבטחון המשקיעים במשק הישראלי, ולירידות שערים הן בשוק המניות והן באג"ח הממשלתיות.

מניות במרכז

טאואר, בבעלות החברה לישראל, עידכנה את תחזית המכירות שלה כלפי מעלה ל-139 מיליון דולר - מכירות שיא של החברה ומעל לציפיות השוק. מניית החברה רשמה זינוק של 7.4% במחזור של 19.4 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 10 מיליון בששת החודשים האחרונים.

מניית בנק דיסקונט זינקה ב-7% על רקע הודעת הבנק על הסכם שגובש עם העובדים. במסגרת ההסכם, יפרשו כ-400 מעובדי הבנק מרצון בתהליך שאת עלותו מעריך הבנק בחצי מיליארד שקל. ההסכם מבטיח שקט תעשייתי לבנק עד אפריל 2013.

חמש סדרות האג"ח של מפעלים פטרוכימיים איבדו כ-8% בממוצע ב-30 הימים האחרונים והתשואות עליהן זינקו. גם אתמול המשיכה מגמת הירידה: אג"ח מסדרות ב', ה' ו-ו' איבדו 3%, 4% ו- 5% בהתאמה. לחברה התחייבויות של 2.2 מיליארד שקל וקופת מזומנים עם שמינית מהסכום בלבד. מניית החברה השילה היום 4% מערכה.

מניית אפריקה זינקה אף היא ב-5% לאחר שהחברה הודיעה כי אפי אירופה מחדשת את פעילות היזמות, הבנייה וההשבחה שלה באירופה. החברה תקים שני בנייני משרדים בצ'כיה וברומניה בהשקעה של למעלה מ-200 מיליון שקל. הפרויקטים יוקמו על קרקעות אותם רכשה החברה בעבר מהונה העצמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully