וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בתל אביב ננעל בירידות, ת"א 25 איבד 0.8%

רם עוזרי

26.6.2011 / 17:20

תל אביב סגרה יום ראשון של מסחר שבועי בירידות, כאשר מדד ת"א 100 השיל 0.7% ומדד מניות הנדל"ן צנח ב-1.8%. "ייתכן שתהיה האטה אבל השוק מתמחר קטסטרופה"

"חלק גדול מאוד ממניות ת"א 100 נסחר הרבה מתחת למחירי היעד של אנליסטים. בפרט הבנקים נסחרים במכפילים מאוד נמוכים. נכון שהענף נמצא במגננה בכל העולם בגלל יוון והרגולציה האמריקאית, אבל רמות המחירים כיום נוחות. כולם מפחדים מאיזה תרחיש אימה שיתגלגל. יכול להיות שתהיה האטה, אבל השוק מתמחר קטסטרופה" - כך אומר היום שמואל פלטניק, מנהל חדר מסחר בני"ע ישראליים בבנק הפועלים .

"אין כסף חדש בשוק וגם אם עושים השקעה במניות זה מאוד זהיר", מוסיף פלטניק. "קרנות הנאמנות פודות וזה ידוע. אבל גם קופות הגמל שמקבלות עכשיו כסף חדש ויכולות להשקיע במניות במחירים אטרקטיביים מעדיפות להישאר על מזומן". מצב זה, מעריך פלטניק, ימשך עד שיוכרז פיתרון סופי בעניין יוון. "המוסדיים והקמעונאים מעדיפים להיות זהירים ולחכות. במקרה הגרוע, הם יפסידו את תחילת העליות".

לאחר שבוע של פדיונות שיא בתעשיית קרנות הנאמנות, שבוע המסחר בבורסת תל אביב נפתח בירידות שערים שמתחזקות בשעה האחרונה. המסחר מושפע גם מהתבטאויותיהם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בנוגע למשבר החובות ביוון והשפעתו על כלכלת ישראל.

ירידות השערים בבורסה של ת"א הלכו והתחזקו ככל שהתקדם היום. מדד ת"א 25 סגר את יום המסחר בירידה של ב-0.8%, ו-ת”א 100 השיל מערכו 0.7%. מדד מניות הבנקים , שאיבד ביום המסחר האחרון בשבוע שעבר 3%, ירד 0.8% נוספים, ומדד מניות הנדל"ן צנח 1.8%.

התבטאות נתניהו הכבידה על השוק

אחד הגורמים שמטילים עננה על השוק הוא משבר החובות ביוון. ביום שישי הודיעו מנהיגי אירופה כי לא יאפשרו ליוון להיכנס לחדלות פירעון אם הפרלמנט היווני יאשר השבוע חבילת קיצוצים נרחבת. "הסכמנו כי תהיה תכנית חדשה ליוון", אמרה אנגלה מרקל, קאנצלרית גרמניה, לעיתונאים בסוף פגישה בת יומיים בבריסל. "זוהי החלטה חשובה, המדגישה פעם נוספת כי נעשה כל הדרוש לייצוב היורו באופן כללי".

למרות הנימה החיובית של מנהיגי אירופה, בורסות ניו יורק סגרו את יום המסחר ביום שישי בירידות שערים. מדד הדאו ג'ונס ירד ב-1% ומדד S&P 500 השיל 1.2%. הנאסד"ק הפחית מערכו 1.3%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות רשם עליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-0.04% לרמה של 2.87%.

בזירה המקומית, התבטאויותיהם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושל נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בנוגע למשבר החובות ביוון מכבידים אף הם על השוק. נתניהו אמר הבוקר בישיבת הממשלה כי המשבר העולמי לא הסתיים. "באירופה מתחוללת בימים אלו דרמה כלכלית שמתמקדת בידידתנו יוון, והיא יכולה להשפיע על מדינות אחרות", אמר נתניהו. פישר אמר בשבוע שעבר כי קשה לקבוע האם יוון תצליח להימנע מחדלות פירעון וכי ההשלכות האפשריות של טיפול כושל במשבר עלולות להיות חמורות.

רק שאלה של זמן עד שעוד מדינות יזדקקו לסיוע

"העברת חבילת סיוע נוספת תקנה ליוון ככל הנראה שנה עד שנתיים נוספות של הלוואות בריביות נמוכות, שלא בתנאי השוק. יחד עם זאת, לא מדובר בפיתרון המשבר כי אם בקניית זמן עד לנקודה בה הפגיעה בסקטור הבנקאי האירופאי תוערך ככזו שלא תוביל לכשל מערכתי". כך אומר הבוקר רפי גוזלן, אסטרטג המקרו הראשי של לידר שוקי הון.

"המדיניות הזו לא הוכיחה את עצמה", הוסיף גוזלן. "עד כה אמנם נמנע משבר פיננסים, אך פרמיות הסיכון עולות וזו רק שאלה של זמן עד שמדינות נוספות יזדקקו לחבילה סיוע נוספת. הפיתרון האמיתי צריך להיות במבנה הפיסקאלי של שוק היורו, וכל עוד לא נעשים צעדים בכיוון זה הסיכון ליציבות הפיננסית ימשיך לרחף מעל השווקים".

עוד פורסמו היום נתוני השבוע האחרון מתעשיית קרנות הנאמנות. הנתונים, אומרים בשוק, מעידים על פאניקה בקרב ציבור המשקיעים. בשבוע האחרון נפדו בתעשיית הקרנות יותר מ-2 מיליארד שקל - סכום הפדיונות הגבוה ביותר שנרשם מאז תחילת 2008. רוב הפדיונות רוכזו בשלושת הימים הראשונים של השבוע, בהם פדו המשקיעים חצי מיליארד שקל כל יום. מתחילת יוני, נפדו 5 מיליארד שקל מקרנות הנאמנות.

מניות הבנקים ממשיכות לרכז עניין

מה שמיתן מעט את הירידות הוא הקונצנסוס בהערכות הכלכלנים כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר יותיר מחר את ריבית הבסיס במשק ללא שינוי ביולי, ברמה של 3.25%.

מניית רציו (15%) פתחה את שבוע המסחר בעליה חדה של 4% על רקע חידוש עבודות הקידוח מבנה הגז הטבעי לוויתן ביום שישי. השותפות הישראליות הנוספות, דלק קידוחים (22.5%) ואבנר (22.5%), סיימו את יום המסחר ללא שינוי. הממונה על הנפט במשרד התשתיות, ד"ר מיכאל גרדוש, הודיע לחברת הקידוח, נובל אנרג'י , המחזיקה ב-40% מהמבנה, כי הוא סיים לבחון את דו"חות הבדיקה שהגישה החברה בעקבות תקלה שנגלתה בקידוח "לוויתן 2" בסוף מאי ושהביאה להפסקת הקידוח, וכי החברה יכולה להמשיך בעבודות הקידוח.

חברת גרנית הכרמל שבבעלותו של דוד עזריאלי הודיעה הבוקר כי חתמה על הסכם לרכישת חשמל מ-OPC שבבעלות החברה לישראל של משפחת עופר. על פי ההסכם, תספק OPC 83 מגה-וואט למשך 10 שנים עם אופציה להארכת ההסכם ל-15 שנה ולרכישת 40 מגה-וואט נוספים. על פי ההערכות, היקף העסקה יגיע לכמיליארד שקל.

רוני אלרואי, חתנו של יצחק תשובה, נמצא בדרכו חזרה לתפקיד פעיל בקבוצת דלק של תשובה. ל-TheMarker נודע כי תשובה ביקש מאלרואי, המשמש בין השאר כדירקטור בחברה הבת דלק השקעות ונכסים הפרטית, עזרה בניהול חברת דלק נדל"ן הסובלת מקשיי נזילות קשים ומהווה כיום עקב אכילס בעסקיו של תשובה. אלרואי נתן הסכמה עקרונית והודעה רשמית על כך צפויה בימים הקרובים.

מניות הבנקים, הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט וה-בינלאומי, ממשיכות לרכז עניין לאחר פקיעה שלילית של האופציות על מדד הבנקים ביום חמישי (0.7% מתחת לשער הבסיס) וירידה של 3%. בסיכום שבועי רשמו הבנקים עלייה של 1% למרות הירידות החדות של יום חמישי, כאשר גורמים בשוק מעריכים כי מי שנותן את הטון במניות אלו הם המשקיעים הזרים המחזיקים כמות גדולה יחסית של מניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully