וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה על מחירי הדיור: גם המתנחלים מצטרפים

יהושע בריינר

18.7.2011 / 15:54

המחאה על מחירי הדיור שסחפה את הארץ לא פסחה על היישובים מעבר לקו הירוק - שמתברר שגם בהם חלה עלייה במחירי הדיור, עקב הקפאת הבנייה והשקט הביטחוני היחסי

מחאת האוהלים על מחירי הדיור בתל אביב התרחבה לערים נוספות, אולם מתברר שגם מעבר לקו הירוק ישנה תרעומת על התייקרות הנדל"ן, עקב עלייה משמעותית במחירי השכירות. אמנם הם עדיין נמוכים מאלו של מרכז הארץ, אולם הפער הולך ומצטמצם.

מחאת האוהלים על מחירי הדיור - כותרות אחרונות:
ראש הממשלה מגיב: "נפתור מצוקת הדיור"
אטיאס משיב למפגינים: גל שיווק מאסיבי של יחידות דיור
המחאה מתפשטת: "דיור זה לא לוקסוס"

כזכור, לפני כשנה הכריזה הממשלה על הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון, ומהלך זה הביא לעלייה במחירים. מאז נותרו מחירי הדירות על כנן או שעלו באחוזים בודדים. בנוסף לכך, על רקע המצב המדיני כמעט ואין תנופת בנייה ביהודה ושומרון כפי שהיו במהלך הקדנציות של ממשלות ישראל בעבר, מה שגם תרם לעלייה במחירי הדירות.

הישוב אפרת בגוש עציון. נמרוד סונדרס
זינוק של 20% במחירי השכירות תוך שנה. אפרת/נמרוד סונדרס

כך למשל באפרת, המרוחקת כרבע שעה מירושלים, זינקו מחירי השכירות בכ-20% בשנתיים האחרונות. דמי השכירות לחודש לדירת ארבעה חדרים באחת מהשכונות החדשות הינם כ-3,700 שקלים, עלייה של כ-25% לעומת המחיר לפני כשנה. דירת שלושה חדרים ביישוב תעלה כ-3,000 שקלים לחודש, זינוק משמעותי לעומת המחירים בהתנחלות לפני מספר שנים.

"הפסקת הבנייה הביאה למצוקה דיור חמורה בקרב הזוגות הצעירים וזה נתן לגיטימציה לבעלי הדירה להקפיץ את המחירים", סיפרה אורית רוסט, אם לשניים המתגוררת בשכירות באפרת. "המחירים מתקרבים בצעדי ענק לאלו שבמרכז ירושלים, והיום הרבה זוגות צעירים עוזבים את היישוב בגלל חוסר היכולת להחזיק כאן דירה. חיי הקהילה והחינוך ביישוב מצוינים ואת זה לא ניתן למצוא בירושלים, אולם לצערי הרב זוגות צעירים ומשפחות מתקשים לממן דירה לנוכח הזינוק במחירים".

"הפסקת הבנייה נתנה לגיטימציה להקפצת המחירים"

את הזינוק במחירים ניתן לייחס לא רק לעצירת הבנייה, אלא גם לשקט הביטחוני היחסי ששורר בשטחי יהודה ושומרון בשנים האחרונות. "העובדה שהדרך מירושלים עד לאפרת או לגוש עציון איננה עוברת דרך יישובים ערביים משפיעה באופן ישיר על המחיר", סיפר יחיאל בן אליהו, בעל משרד תיווכים באפרת. "בשנים האחרונות ישנו שקט ביטחוני יחסי, וזו מתנה גדולה, אבל גם מוביל לעלייה במחירים. באינתיפאדה השנייה היו פחות אנשים שהשכירו פה דירות, מה שהוביל לירידה במחירים".

גם ביישובים אחרים ביהודה ושומרון נרשמה עליה של כ-15%במחירי השכירות, אולם הם עדיין נמוכים ביחס למחירים במרכז הארץ. דמי שכירות לדירת ארבעה חדרים בשכונה החדשה "נופי ממרא" שבקריית ארבע, לדוגמא, הינם כ-2,500 שקלים. באריאל נרשמה עלייה של כ-10% במחירי השכירות לעומת הנתונים לפני כשנתיים, וכיום דירת ארבעה חדרים במרחק הליכה מהמרכז האוניברסיטאי תעלה 3,600 שקלים לחודש. את המגמה ניתן לייחס, בין השאר, גם לעלייה במספר הסטודנטים שלומדים במרכז האוניברסיטאי. בהתנחלות הסמוכה תפוח, ניתן למצוא בית בן שלושה חדרים, במחיר של 2,000 שקלים בלבד לחודש.

"אין לי ספק שהקפאת הבנייה השפיעה לא רק על מחירי הנדל"ן ביהודה ושומרון אלא על המחירים בכל הארץ", אמר יו"ר מועצת יש"ע דני דיין. "העובדה שלא בנו יחידות דיור במשך שנה, מה שמתווסף להקפאה דה פקטו המתקיימת כיום, תרמה ללחץ ולעליית המחירים. בסופו של דבר גם יהודה ושומרון לא משוחררת מההיצע והביקוש". לדברי דיין, גם צעירי המתנחלים מוחים על העלייה. "אנחנו נוטלים חלק בכל כך הרבה מחאות אבל במובן הזה גם אנחנו חלק מהחברה הישראלית וגם בקרב הזוגות הצעירים ישננה התמרמרות גדולה על אי שחרור קרקעות לבנייה ביישובים באיזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully