וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה בת"א ננעלה בירידות: טבע צנחה ב-7.17%

ערן אזרן

1.8.2011 / 17:11

טבע דיווחה בצהריים על כישלון בניסוי מכריע בתרופה שפיתחה לטרשת נפוצה. שוויה נחתך ב-10.6 מיליארד שקלים, והצניחה במנייה בנעילת המסחר הפילה את המדדים ב-2%

מחאת האוהלים נכנסה היום ליומה ה-18, אך מי שנתנה את הטון בסופו של יום המסחר היתה מניית יצרנית התרופות הגנרית טבע, שצנחה ב-7.17% וגררה בכך את המדדים המובילים לנפילה יומית של 2%. משקלה של טבע במדד ת"א 25 מהווה כ-10%, כך שכל תנודה חריגה בערך המניה משפיעה בצורה דרמטית על המדד.

טבע, ששוויה נחתך היום ב-10.6 מיליארד שקל, דיווחה בצהרים על כישלון בניסוי המכריע בתרופה שפיתחה לטרשת נפוצה (Laquinimode). טבע ושותפתה השבדית אקטיב ביוטק דיווחו שהתרופה לא עמדה ביעד העיקרי של הניסוי שהיה הפחתה שנתית במספר ההתקפים שחווים חולי טרשת נפוצה בהשוואה לתרופת דמה (פלסיבו).

בסיכום יומי, רשמו המדדים בבורסה ירידות חדות, וזאת גם על רקע החששות מפני ההשלכות המקרו-כלכליות של מחאת האוהלים. מדד מניות הפיננסים ירד -1.8%. מדד מניות הבנקים ומדד מניות הביטוח נחלשו ב-1.9%. מדד ת"א 25 איבד 2% ואילו מדד ת"א 100 נפל ב-1.8%. מדד מניות הנדל"ן איבד 0.5%.

העלאת תקרת החוב בארה"ב לא שמרה על המגמה החיובית

הבוקר המסחר נפתח בעליות על רקע ההסכם שהושג הלילה בין הבית הלבן לבין הרפובליקאים להעלאת תקרת החוב ב-2.1 טריליון דולר. ההסכם דחף גם לעליות בבורסות אסיה, להתחזקות הדולר ולעלייה במחיר הנפט. עם זאת, באחד העם לא הצליחו לשמור על המגמה החיובית, והעליות של פתיחת המסחר עברו בהמשך היום לירידות.

בכיר בשוק ההון ציין הבוקר בשיחה עם TheMarker כי המשקיעים חוששים שראש הממשלה בנימין נתיהו יגיב בפאניקה אל מול המחאה, וינקוט בצעדים שיפגעו בשוק ההון. "כרגע מדברים על כך שנתניהו עשוי להגדיל את מס החברות, להגדיל את המס על רווחי ההון ולהוריד מע"מ. הגדלת המיסוי בצורה זו עשויה לפגוע בתשואות שהמשקיעים ירשמו, מה שעלול לפגוע ברווחיהם של הגופים הפיננסיים המנהלים כספים עבור אחרים". לדברי אותו בכיר, העלאת המיסוי עשויה גם לפגוע בצמיחה במשק, להגדיל את האבטלה, ולהביא לגירעון - שעשויים לדחוף מטה גם את שוק המניות, ועל כן המשקיעים בלחץ.

גל המחאה התבטא היום אף בשוק הסולידי. אג"ח צמודות של ממשלת ישראל ירדו בעד 0.4%. איגרות חוב הצמודות למדד מגלמות את צפי האינפלציה של השוק לתקופה הקרובה - ככל שצפויה אינפלציה גבוהה יותר, כך המשקיעים נוטים לרכוש איגרות צמודות כגידור בפני עליית מחירים. זרם המוכרים היום מלמד שהשוק צופה שרמות המחירים לא יעלו בתקופה הקרובה עקב לחץ המחאה, וכן שרמת האינפלציה תהיה נמוכה.

גם באיגרות החוב הקונצרניות נרשמו ירידות: מדדי התל בונד 20,40,60 איבדו עד 0.1%.

פישר מגיב לביקורת על מדיניות הריבית הנמוכה

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, כינס לפני הצהריים מסיבת עיתונאים שבה התייחס לכל הנושאים הבוערים. "הופתענו מהמחאה בגלל מצבה הכלכלי הטוב של ישראל", אמר פישר. יוקר המחיה מושפע מהריכוזיות. ועדה ליוקר המחיה צריכה לבדוק את הפער בין המחירים בישראל לבין המחירים בעולם. אני מניח שהסיבה היא חוסר תחרותיות. יש ריכוזיות במשק ובנק ישראל תומך באיסור על אחזקת נכסים ריאליים ופיננסיים".

פישר ענה למבקרים שמתחו ביקורת על מדיניות הריבית הנמוכה שהובילה לעליית מחירי הדירות: "לו לא היינו מורידים את הריבית, היינו נכנסים למיתון, היתה אבטלה והמצב הכלכלי לא היה מאפשר לקנות דירות. אם הריבית היתה גבוהה יותר - היו פחות בתים ולא יותר בתים כמו שטוענים. אם רוצים שלכל זוג צעיר יהיה בית במחיר סביר - צריך להגדיל את ההיצע ולבנות יותר. אני מקווה שלא נעשה מה שעשינו בעבר - בגלל הפיגורים נבנה בקצב מהיר מדי והמחירים יירדו באופן חד מדי עד 15%".

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, סבור ש"המחאה מטרידה את פישר בשני כובעים שלו - כמפקח על הבנקים, החשש הכי גדול של פישר הוא שמחירי הדירות יירדו. זה יכול לסכן את יציבות הבנקים שהחשיפה שלהם לשוק גדלה מאוד בשנים האחרונות. בכובע השני, פישר אחראי על רמת האינפלציה, ואם תהיה כאן פריצה תקציבית בעקבות המחאה יכולים להיווצר לחצים אינפלציוניים משמעותיים".

"שילוב מסוכן בין האטה כלכלית להידרדרות במחירי הדירות"

הדאגה ליציבות המערכת הבנקאית, מעריכים כלכלנים, תביא את פישר להעלות ריבית בקצב מתון יותר מההערכות. "בנק ישראל לא יכול לדחוף להתמתנות מחירי הדירות באמצעות הריבית כי זה פוגע בלוקחי המשכנתאות", הסביר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו הראשי של דש.

לדבריו, "בעלי המשכנתאות עדיין לא נמצאים במעגלי המוחים, אבל אם הריבית תעלה מהר מידי הם יצטרפו אליהם מהר מאוד. השילוב בין הידרדרות במחיר הדירות וההאטה הכלכלית הצפויה היא שילוב מאוד מסוכן, שיכול להביא למשבר ומיתון".

היום נפתח המסחר גם מעבר לים. בסוף השבוע השלימו בורסות וול סטריט ירידה חודשית שלישית ברציפות - רצף הירידות הארוך ביותר מאז שנת 2008 - על רקע התגברות החשש כי הממשל האמריקאי יגיע לחדלות פירעון לאחר שכלכלת ארה"ב צמחה בשיעור מתון מהצפוי ברבעון השני של השנה.

מדד דאו ג'ונס נסוג ב-0.8% ואיבד 4.2% בסיכום שבועי ו-2% בחודש יולי כולו; מדד S&P 500 נסגר בירידה של 0.6%. בסיכום שבועי נפל המדד ב-3.9%, ובחודש יולי כולו איבד 2% - ירידה חודשית שלישית ברציפות ורצף הירידות החודשי הממושך ביותר מאז שנת 2008; מדד נאסד"ק איבד 0.4% ונפל ב-3.6% בסיכום שבועי. החוזים העתידיים הורו על עליות של עד 1.3% בפתיחת המסחר הערב בוול סטריט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מניות בולטות במסחר

מפעילת שירותי האינטרנטוואלה, שבבעלות מפעילת התקשורתשל אלוביץ', פירסמה הבוקר את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני של 2011. החברה הציגה גידול של 19.7% בהכנסותיה הרבעוניות לעומת הרבעון אשתקד, שהסתכמו ב-50.7 מיליון שקל. עם זאת, בשורה התפעולית, הרווח שנבע מפעילותה השוטפת של החברה נחתך ב-37% בהשוואה לתקופה המקבילה והסתכם ב-2.3 מיליון שקל.

חברת דור אלון שבשליטת דודי ויסמן ושרגא בירן, פירסמה הבוקר אזהרת רווח. החברה הזהירו כי "לשינוי הצפוי במרווח השיווק עלולה להיות השפעה לרעה על רווחיות החברה". זאת על רקע החלטת מינהל הדלק וועדת המחירים הבין משרדית, שהוקמה בתוקף חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, לצאת לשימוע להפחתת כ-14 אגורות ממרווח השיווק בגין ליטר בנזין הנמכר בשירות מלא וב-21 אגורות ממרווח זה לבנזין הנמכר בשירות עצמי.

חוזה אסטרטגי לגילת לוויינים: החברה, בניהולו של עמירם לוינברג, חתמה על הסכם עם חברת הלוויינים האירופאית SESלאספקת ציוד תקשורת לוויינית בהיקף של עד 70 מיליון דולר לתקופה של חמש שנים. מערכות התקשורת יאפשרו ל-SESלספק שירותי אינטרנט ו-VoIP (טלפון ביתי על גבי פס האינטרנט) במהירות של עד 20 מגה ביט בשנייה. המערכות מיועדות לאזורים בהם מרכזיות DSL, הפועלות על גבי סיב אופטי, לא מאפשרות חיבור גבוה יותר מחצי מגה בייט לשנייה.

השמחה על מציאת מאגר גז טבעי נוסף הייתה מוקדמת

אמש הופסקה למשך כשעה הזרמת הגז מ"ים תטיס" לישראל, שנמצא תחת אחזקתה של השותפות נובל אנרג'י וקבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה. במוצאי שבת הופסקה לזמן קצר זרימת הגז ממצרים לישראל בעקבות ניסיון חבלה נוסף בצינור. ללא הגז ממאגר ים תטיס וללא הגז המצרי, מאגר מארי הנמצא בפרויקט ים תטיס הסמוך לחופי אשקלון הינו כרגע ספק הגז היחיד של מדינת ישראל.

בתוך כך, שבוע לאחר שדיווחו על הימצאות מאגר גז טבעי נוסף במבנה הגז הטבעי בים העמוק "תמר", דיווחה אמש השותפות כי השמחה הייתה מוקדמת. "מניתוח ראשוני עולה כי שכבת החול D אינה מכילה בשדה תמר כמויות משמעותיות של גז טבעי מעבר לרזרבה המאושרת לפיתוח",הודיעו השותפות הישראליות דלק קידוחים (15.6%) ואבנר (15.6%), בהודעה לבורסה עם סגירת המסחר.

במבנה תמר, הנמצא בעומק הים התיכון אל מול חופי חיפה ומתוכנן להתחיל למכור גז טבעי לישראל ב-2013, נקדחו 5 קידוחים לעומק סופי של 5,044-5,160 מטר, וקידוח נוסף, תמר 6, אשר נקדח בינתיים לעומק ראשוני של 2,500 מטר (כולל עומק מים). בנוסף לשתי השותפויות מקבוצת דלק, מחזיקות בתמר גם נובל אנרג'י האמריקאית, מפעילת הקידוח (36%), ישראמקו (28.7%) ואלון חיפושי גז (4.1%).

חברת פרימיום פי.אי.אייץ', שבשליטת יולי עופר ונמרוד רינות, דיווחה אמש על כך שהדירקטור, מנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של החברה, רן בר תקווה, נחקר תחת אזהרה במשרדי הרשות לניירות ערך. חברת פרימיום פי.אי.אייץ’ היא קבוצת אחזקות בינלאומית, הנסחרת בבורסה תל אביב בשווי שוק של כ-70 מיליון שקל. החברה שולטת בסנטראל יורופיאן, העוסקת בנדל"ן ומלונאות, ומחזיקה ברשת חנויות המחשבים אייבורי (לשעבר שמיר השקעות).

בנוסף לכך עוסקת החברה בתחומי חיפושי נפט וגז בתוך ישראל ומחוצה לה. מגזר זה מופעל ומנוהל באמצעות חברות הבת שלה יולי חיפושי נפט בע"מ (בה מחזיקה פרימיום 51%). הקבוצה החלה את פעילותה בשנת 2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully