וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר יום תנודתי: המסחר בת"א ננעל בעליות שערים

רם עוזרי

8.8.2011 / 17:04

לאחר יום הפכפך המסחר הסתיים בעליות של כ-1%. המדדים המובילים טיפסו בשעות הבוקר, ולקראת אמצע היום נמחקו העליות. לקראת תום המסחר הוזרמו לשוק פקודות קניה שהביאו את המדדים לסגירה חיובית

מסחר תנודתי במיוחד בבורסה של תל אביב הסתיים בעליות שערים של כ-1%. המדדים המובילים, טיפסו בשעות הבוקר עד לעליות של 2.5%. בהמשך היום נראה היה שהבורסה מאבדת מומנטום כאשר לקראת אמצע יום המסחר נמחקו עליות השערים לגמרי והמדדים עברו להיסחר סביב רמות הפתיחה ואף בירידות קלות. ואולם, בחלקו האחרון של יום המסחר הוזרמו לשוק פקודות קניה שהביאו את המדדים לרמות סגירה חיוביות.

מדד ת"א 25 סיים בעלייה של 1.5% ומדד ת"א 100 הוסיף אף הוא 1.5%. מדד מניות הבנקים זינק ב-3%, ומדד מניות הנדל"ן עלה ב-1.2%. מניית בנק הפועלים הוסיפה 5% לערכה במחזור גבוה, לאחר שאיבדה אתמול 9%, ומניית טבע התאוששה ב-1.7% במחזור הגבוה בבורסה.

בשוק קרנות הנאמנות מעריכים היום שקצב הפדיונות שהוזרם למערכת במחצית היום עומד על למעלה ממיליארד שקל. הפדיונות שנרשמו בתעשיית הקרנות אתמול היו מהגבוהים אי פעם, והסתכמו ב-1.4 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות בלבד. "מדובר בכסף שמוחזק בעיקר על ידי משקיעים פרטיים ולא מוסדיים. המשקיעים הפרטיים ברחו היום מקרנות ותעודות סל של מניות ואגרות חוב קונצרניות על רקע הפחד מהורדת הדירוג של ארצות הברית", אמרו בבית ההשקעות מיטב.

ההיסטריה עלולה לחזור

מורן צור, מנכ"ל מיטב טרייד, העריך שירידות אלה מהוות הזדמנויות עבור המוסדיים. "הלחץ על המדדים מביא ליציאת 'כסף טיפש' מהשוק - בעיקר מדובר בפדיונות של קרנות נאמנות המגיבים ללחץ של משקי בית. הם זורקים סחורה מפחד ולא תמיד זה נעשה בצורה מושכלת", הסביר צור.

"אתמול היתה פאניקה ואובר שוטינג", אמר היום עידו אמריליו, ראש דסק מניות בחדר המסחר של פסגות. "היום גילינו שהחדשות הרעות כבר הופנמו על ידי השוק וזו נקודה טובה לקנות מניות. גם אתמול היו קונים בשוק, אבל היום הם מגיעים עם יותר ביטחון כי חוסר הודאות קטן".

עם זאת, מציין אמריליו, המסחר ימשיך להיות תנודתי. "צריכים להיות זהירים. אין היום את ההיסטריה שהיתה אתמול, אבל זה יכול להשתנות כל רגע".

יום תנודתי גם באירופה

בורסות אירופה חזרו לירידות שערים לאחר הכרזת הבנק המרכזי של אירופה על רכישת אגרות חוב של איטליה וספרד. האפקט הראשוני של ההכרזה, שהביא לעליות שערים בבורסות אירופה, התמוגג והבורסות המרכזיות ביבשת חזרו לרשום ירידות שערים.

מה שעמד במרכז העניין בשווקים היה הורדת הדירוג של ארה"ב על ידי סוכנות הדירוג סטנדרט אנד פור'ס (S&P). נראה שבסוכנות הדירוג S&P לא מתכוונים להרפות מהממשל האמריקאי בקרוב. בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקאית ABC אתמול אמר מנכ"ל הסוכנות, ג'ון צ'יימברס, כי ישנו סיכוי של 1 ל-3 להורדה נוספת בדירוג האשראי של ארה"ב בתקופה הקרובה.

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס שבה והזהירה היום כי גם היא עלולה להוריד את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב (AAA) לפני 2013, אם התחזית התקציבית או הכלכלית תיחלש באופן משמעותי. עם זאת, הסוכנות אמרה כי היא רואה פוטנציאל להסכם חדש בוושינגטון שיקצץ את הגירעון התקציבי לפני כן.

"יש בשוק פאניקה בנפרד ממה שקורה בארה"ב"

בשוק הסחורות ניכרת ציפיית המשקיעים למיתון, כאשר מחיר הנפט נפל ב-3.4% והזהב, המשמש מפלט למשקיעים בעיתות משבר, זינק ב-2.9% ל-1,700 דולר לאונקיה. זאת בשעה שהדולר נחלש אל מול המטבעות העיקריים. גם ירידות שערים שנרשמו בבורסות אסיה היום מוסיפות לסנטימנט השלילי.

"ארה"ב לא נמצאת בסכנה של חדלות פירעון. הדירוג המצופה זהב שלה אולי נפגע, אבל מדובר על פגיעה סמלית. בשוק שמחפש סמלים, זה הסיפור המרכזי". כך אמר אתמול אייל ידווב, ראש מחלקת המימון בחברת הייעוץ גיזה, זינגר אבן. "יש בשוק פאניקה, ולפאניקה יש השפעה בפני עצמה, בנפרד ממה שקורה בכלכלה האמריקאית".

מניות כור ודיסקונט השקעות, שהתרסקו אתמול ב-17.5%, מוסיפות לרדת. הירידות נרשמות על רקע הסכנה שירידה נוספת במניות קרדיט סוויס שבבעלות כור תגרור פירעון מיידי שקיבלה החברה למימון רכישת המניות. אתמול, לאחר עימות עם רשות ני"ע, הוציאה אי.די.בי , שבשליטת נוחי דנקנר, דיווח לבורסה, ממנו עולה כי ירידה של 7.5% במניות הבנק תביא לפירעון מיידי. מוקדם יותר בבוקר דיווחה כור כי תיטול הלוואה של 500 מיליון שקל מקבוצת אי.די.בי, הלוואה שתשמש כרית ביטחון למקרה שתצטרך להגדיל את השעבודים לבנקים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ירידה של כ-25% בהכנסות סלקום

גם מניית קבוצת דלק , בשליטת יצחק תשובה, יורדת בצורה חדה יותר מהמדדים. אתמול רשמה המניה נפילה של 9%, ובסך הכל מחיקה של 738 מיליון שקל משווי השוק שלה. מרמת השיא שלה באפריל מסכמת המניה צניחה של כ-32%כלכלית ירושלים, באמצעותה מחזיק אליעזר פישמן באשכול העסקי שלו - איבדה 13% והשילה 381 מיליון שקל משווי השוק. מניית החברה לישראל - חברת האחזקות שבשליטת משפחת עופר - נפלה בכ-8%, וסיכמה ירידה של 32% מרמת השיא.

גם מניות הבנקים סבלו מירידות חדות משאר המדדים. זאת על רקע החשש שהביע אתמול המפקח על הבנקים דודו זקן מפני מהאשראי לתחום הנדל"ן (בינוי ונדל"ן ומשכנתאות). בסקירה לסיכום שנת 2010 בענף הבנקאות צוין כי "בסוף 2010 היוותה החשיפה של הבנקים לענפים אלו שליש מסך תיק האשראי". כמו כן, בסקירה מציין המפקח על הבנקים, כי ההיסטוריה מלמדת כי לבנקאים קשה מאוד לחזות משבר נדל"ן, וכי הם נוטים לשגות בהערכת הסיכון של האשראי לתחום הנדל"ן.

עונת הדו"חות החלה לצבור תאוצה עם הגשת דוחותיה הרבעוניים של ענקית הסלולר סלקום . החברה הציגה הבוקר לבורסה את תוצאותיה לרבעון השני של 2011, בדו"ח המשקף את המשך המגמה של מה שהחברה מכנה "השינויים הרגולטורים והגברת התחרות": החברה מדווחת על קיטון בהכנסות משירותים של 24.5% ל-1.1 מיליארד שקל. בסך כל ההכנסות של החברה, כולל מכירת מכשירים, החברה חווה ירידה של 6% בתוצאה של 1.58 מיליארד שקל.

מכתשים אגן מדווחת על הכנסות של 45.5 מיליון דולרים

גם חברת אורמת, שבשליטת דיתה ויהודה ברוניצקי, הגישה היום דוחות רבעוניים. החברה הרוויחה 7.6 מיליון דולר ברבעון השני של 2011, בהשוואה להפסד של 2.7 מיליון דולר ברבעון המקביל לו ב-2010. הכנסותיה של אורמת, שעוסקת באמצעות החברה הבת אורמת טכנולוגיות בייזום, הקמה והפעלה של תחנות כח גיאותרמיות, צמחו ב-10% ברבעון השני של 2011 בהשוואה לרבעון המקביל לו ב-2010, והסתכמו ב 106 מיליון דולר.

מכתשים אגן מדווחת אף היא, רגע לפני מכירתה. החברה הרוויחה 45.4 מיליון דולר ברבעון השני של 2011 בהשוואה לרווח של 12.4 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2010. מחזור המכירות של מכתשים גדל ב-20.3% ברבעון החולף בהשוואה למקביל לו בשנה שעברה, והגיע ל-723 מיליון דולר.

מי שהגיב מהר לנפילות השערים הוא דירקטוריון חברת מועדון 365, ספקית שירותים עסקיים לגופים מסחריים. הדירקטוריון החליט אתמול לאמץ תוכנית רכישה עצמית של איגרות חוב. זאת על רקע המימושים הכבדים בשוק. העלות הכוללת המשוערת של תוכנית הרכישה מסתכמת בכ-20 מיליון שקל, והיא נכנסת לתוקפה כבר היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully