וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמ"ת: "לא משתלם להקים פרויקטים לדיור בהשכרה"

רנית נחום-הלוי

22.8.2011 / 8:16

בשנים האחרונות העניק משרד התמ"ת הקלות ליזמים, ולמרות מצוקת הדיור והביקוש הרב, ב-2011 ירד מספר הבקשות להקמת פרויקטים לדיור בהשכרה. הסיבה: התשואות הנמוכות

"בישראל לא מתפתח שוק השכרה של חברות פרטיות בגלל התשואות הנמוכות. יכול להיות שגם הטבת המס ליזמים כפי שהיא כיום לא מספיק אפקטיבית" - כך אמר ל-TheMarker בכיר במשרד התמ"ת.

מנתוני המשרד עולה כי יזמים לא נוהרים לבצע פרויקטים לדיור בהשכרה, ומספר הבקשות שהוגשו לתמ"ת לצורך קבלת הטבות במס בהקמת פרויקטים לדיור בהשכרה ירד ב-2011 לעומת 2010, שהיתה שנת שיא בביקושים להקמת פרויקטים שכאלה.

במשמעותו החוקית, בניין להשכרה הוא בניין שקיבל אישור של מינהלת מרכז ההשקעות בתמ"ת, כאשר לפחות מחצית משטח הרצפות שבו (מ"ר נטו) מיועד להשכרה למגורים. כדי לקבל הטבות במס החוק מחייב כי לאחר תום בניית הפרויקט, היזמים ישכירו את הדירות לתקופה של חמש שנים.

אין די בהטבות מס

ההטבות שאישרה הממשלה ליזמים ב-2006 כוללות פטור ממע"מ על מכירת הדירות שהושכרו בתום תקופת ההשכרה, שיעורי מס מופחתים על ההכנסות מהפרויקט, שיעור פחת מואץ של כ-20% שמאפשר לקבל החזר הוצאות על תיקונים כתוצאה מבלאי של דירה, ושיעור מס מופחת ליזמים (מס חברות) בשיעור של 11%-20% בהתאם לאופן ההתאגדות (יזם יחיד או חברה). הטבה משמעותית נוספת שהעניק השנה התמ"ת היתה הסרת המגבלות על השכרת דירות גדולות ומתחילת 2011 ניתן להשכיר דירות במחיר של כ-6,200 שקל לממוצע בבניין המיועד להשכרה, מה שלא היה קודם לכן.

הממשלה קיוותה כי הטבות המס יעודדו הקמת פרויקטים לשכירות, אך כנראה שאין בהם די. "אנו מבחינים בעלייה משמעותית במספר הבקשות שהוגשו מ-2010, וזה קשור להטבות שעשה המשרד בשנים האחרונות. ב-2011 אנו לא רואים בהכרח ירידה במספר הבקשות, אם כי בסיכום השנה אולי נרשום ירידה קטנה", אומר הבכיר בתמ"ת. "נמשיך לבחון בשיתוף רשות המסים אופציות לעידוד יזמים להיכנס לפרויקטים כאלה, כשבין היתר נבחנת אפשרות להקטין את מס החברות ליזמים ל-5%-6% ולהגביר את שיתופי פעולה מול רשויות מקומיות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המינהל גם מתערב בתנאי השכירות בין השוכר והמשכיר, דבר נוסף שעשוי לפגוע בפרוייקט. "מאהל המחאה בשדרות רוטשילד/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, נתוני התמ"ת מורים כי בעוד שב-2005-2009 הוגשו בקשות בודדות להקמת פרויקטים להשכרה, ב-2010 הוגשו 11 בקשות להקמת 462 דירות להשכרה, ואילו במחצית הראשונה של השנה הועברו חמש בקשות בלבד לבניית 142 דירות, כך שנראה שלמרות דברי הבכיר, הקצב אטי מהשנה שעברה, למרות שמצוקת הדיור גברה.

בסך הכל, ב-2005-2011 הוגשו למשרד התמ"ת 35 בקשות לבניית 1,251 דירות, מתוכן אישר המשרד 27 בקשות לבניית 1,063 דירות. הערים המבוקשות על ידי היזמים להקמת פרויקטים להשכרה הן תל אביב, ירושלים, נתניה וחיפה.

בתוך כך, באחרונה החליטה מועצת מינהל מקרקעי ישראל לשווק קרקעות בייעוד למגורים בשכירות במחירים נמוכים. על כך אומר ערן ניצן, סמנכ"ל התאחדות הקבלנים, כי "הצלחת הצעד מותנית בתנאים מגבילים שיכולים למנוע יישום פרויקטים שכאלה. המועצה קבעה כי משך השכירות יהיה 10-20 שנה ואנו סוברים שתקופה זו תקטין את האטרקטיביות מבחינת היזמים וחושבים שיש להשאיר את המצב הקיים (חובת השכרה של עד חמש שנים). המינהל גם מתערב בתנאי השכירות בין השוכר והמשכיר, דבר נוסף שעשוי לפגוע בפרויקט"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully