וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות

נמרוד הלפרן

2.9.2011 / 23:58

כל העליות של השבוע נמחקו לאחר שהמדדים בבורסות ניו יורק צנחו בעקבות פרסום נתוני התעסוקה המאכזבים. מניות הבנקים ירדו עקב הדיווחים על תביעות נגד 12 בנקים גדולים שהטעו לקוחותיהם

בורסות וול סטריט נסגרו אמש (שישי) בירידות חדות, ומחקו את כל העליות של השבוע, בעקבות נתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו היום בארצות הברית ולקראת סוף השבוע הארוך של לייבור דיי. מניות הבנקים הובילו את הירידות בעקבות דיווחים כי רשות הדיור הפדרלית מתכוונת לתבוע שורה של בנקים מובילים בארה"ב בגין הטעיית לקוחותיהם בנוגע לאיכותן של משכנתאות שאותן איגחו ומכרו בשיאה של בועת הנדל"ן שהובילה למשבר.

מדד דאו ג'ונס ירד ב-2.2% ואיבד 0.4% בסיכום שבועי; מדד S&P 500 נפל ב-2.5% בדרכו לירידה שבועית של 0.2%; מדד נאסד"ק צלל ב-2.6% וסיים את השבוע כמעט ללא שינוי; שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות חדות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים נפלה ב-0.15% לרמה של 1.99% - מרחק של כ-0.02% בלבד מרמתה הנמוכה מעולם שאליה נפלה ב-18 באוגוסט. ביום שני לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל חופשת יום העבודה (לייבור דיי) בארה"ב.

משרד התעסוקה האמריקאי פרסם אתמול כי בחודש אוגוסט לא צמחה התעסוקה בארה"ב - הנתון החלש מאז ספטמבר 2010 לאחר עלייה של 85 אלף משרות ביולי (נתון מתוקן לעומת נתון ראשוני של 117 אלף משרות), כלכלנים צפו כי הדו"ח יראה תוספת של 53 אלף משרות לשוק התעסוקה. האבטלה בחודש אוגוסט נותרה בשיעור של 9.1%.

כלכלנים ציינו כי נתוני המשרות החלשים לא מורים בהכרח סימן נוסף למיתון מתקרב כיוון שכמות הפיטורים לא עלתה. שביתת 45 אלף עובד ורייזון שחלה גם באוגוסט השפיעה אף היא על נתוני התעסוקה. "אוגוסט הוא חודש קשה עבור הכלכלה", אמר ראיין סוויט, כלכלן בכיר במוד'יס, "השווקים התכווצו, וחברות מעדיפות לחכות עם העסקת עובדים חדשים", הוסיף סוויט.

נתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו היום מגבירים את הלחץ על יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, ועל נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לנקוט בצעדים נוספים כדי לתמוך בכלכלה הגדולה בעולם, העריכו כלכלנים.

מוחמד אל-עריאן, מנכ"ל פימקו - קרן האג"ח הגדולה בעולם - הגדיר את דו"ח התעסוקה שפורסם היום בתור "עגום ומפחיד", בראיון לתוכנית הטלוויזיה "In The loop" של ערוץ בלומברג. "מדובר בראייה נוספת לכך שהכלכלה הפסיקה לצמוח, או קרובה מאוד לכך", אמר נרימן בראווש, הכלכלן הראשי של חברת HIS, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג.

"אנו צופים בשלב זה מיתון קל", אמרה ג'וליה קורונדו, הכלכלנית הראשית בצפון אמריקה של BNP פאריבה. "ניתן לומר בוודאות כי צפויה תוכנית הרחבה כמותית (QE) שלישית", הוסיפה, בהתייחסה לתוכנית שלישית של רכישות אג"ח שעשוי לבצע הבנק הפדרלי. "זה יסייע להציב תחתית לכלכלה ולייצב את המצב".

ירידות במניות הבנקים

"באופן בסיסי אנחנו צופים סיכוי גדול למדי לצעדים מרחיבים בספטמבר", אמר מייקל הנסון, כלכלן בכיר בבנק אוף אמריקה מריל לינץ' בראיון לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'. "אני חושב שדו"ח התעסוקה הגדיל את הסבירות לכך שבכירי הבנק הפדרלי ישקלו לנקוט בצעדים נוספים", הוסיף.

מנגד, העריך לו קרנדל, הכלכלן הראשי של רייטסון ICAP, כי לבנק הפדרלי יש עניין לגרור את הרגליים בכל הקשור לצעדי מדיניות מרחיבה נוספים מכיוון שרבים מהיתרונות הטמונים בהם - ריביות נמוכות - מגיעים על רקע הציפיה לפעולה של הבנק הפדרלי אך לא שורדים זמן רב אחרי הלחיצה על ההדק. "אם הבנק הפדרלי יאמר או יעשה משהו בספטמבר כדי להמשיך לטפח את התקוות הלו הוא יוכל להרוויח מכך יותר", אמר קרנדל לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'.

הסוכנות המפקחת על שוק המשכנתאות בארה"ב מתכננת להגיש תביעה נגד יותר מעשרה בנקים גדולים. סוכנות הדיור הפדרלית (FHFA) מאשימה את הבנקים בכך שהטעו את לקוחותיהם בנוגע לאיכותן של משכנתאות שאותן איגחו ומכרו בשיאה של בועת הנדל"ן שהובילה למשבר.

הסוכנות, אשר מפקחת על ענקיות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק, צפויה לתבוע בין היתר את בנק אוף אמריקה, ג'יי פי מורגן צ'ייס, גולדמן סאקס ודויטשה בנק, לדברי מקורות מקורבים לעניין. לטענת ה-FHFA, הבנקים לא ערכו את בדיקת הנאותות הנדרשת במסגרת חוק ניירות ערך בארה"ב, ולא התייחסו לראיות לפיהן הכנסותיהן של הלווים היו מנופחות או כוזבות.

הבנק הפדרלי בארה"ב דורש מבנק אוף אמריקה מריל לינץ' להראות לו כיצד הוא מתכנן להתמודד עם החמרת מצבו הפיננסי, כך לפי מקורבים לנושא דיווח "וול סטריט ג'ורנל". בכירים בבנק הגיבו לאחרונה לבקשת הבנק הפדרלי ושלחו רשימת אפשרויות פעולה בינהם הנפקת מניות נפרדות עבור יחידת מריל לינץ'. בנק אוף אמריקה רכש את מריל לינץ' ב-2009 והיא מהווה את הידיעה הרווחית ביותר שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully