וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזי כהן עוזב את אפריקה ישראל - חוזר לביטוח

מיכאל רוכוורגר

4.9.2011 / 9:33

אחרי כשלוש שנים בתפקיד יפרוש ככל הנראה מנכ"ל אפריקה ישראל איזי כהן מתפקידו. כהן צפוי להתמנות לתפקיד בכיר בחברת הביטוח כלל

אם לא יחולו הפתעות של הדקה ה-90, איזי כהן, מנכ"ל קבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, יעזוב את הקבוצה - כך נודע ל-TheMarker. כהן, שיושב בכיסאו מאז יוני 2008, מצוי בדרכו חזרה לעולם הביטוח שבו צמח.

כהן התחיל כסוכן ביטוח, ובמרוצת השנים התקדם להיות מנכ"ל חברת הביטוח הגדולה בישראל, מגדל , שאותה הוא ניהל ב-1998-2008. הוא היה אף חבר ההנהלה הבינלאומית של בעלת השליטה במגדל, קבוצת הביטוח והפיננסים ג'נרלי האיטלקית.

נראה כי מעברו של כהן נוגע לעסקת המכירה של השליטה בכלל ביטוח (55%) על ידי קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר לקרן פרמירה האירופאית. אם עסקה זו תצא לפועל, צפוי כהן להתמנות בידי פרמירה לתפקיד מרכזי ומוביל בכלל, ויהיה אחראי על עיצובה וניהולה של החברה. עדיין לא ברור אם יתמנה למנכ"ל או יו"ר דירקטוריון החברה.

כיום ממלאים את התפקידים שי טלמון, המנכ"ל שצפוי לעזוב ולהתמודד בעתיד על תפקיד מנכ"ל בנק לאומי או הפועלים; ואביגדור קפלן, היו"ר שהאריך באחרונה את כהונתו עד להשלמת המכירה של כלל.

ככל הידוע, המו"מ בין אי.די.בי לפרמירה מצוי בעיצומו והצדדים מנסים לגשר על פערי המחירים כדי להשלים את העסקה. בעבר דרשו באי.די.בי בעבור כלל שווי של 1.9 מיליארד דולר, אך לאחר הדיווידנדים שחילקה כלל, בשל ההפסדים של החברה הבת ברודגייט והנפילות בשוקי ההון, הצדדים מנסים להגיע להסכמות לגבי השווי החדש. במקביל, מצויה פרמירה בשלב מתקדם יותר לסגירת העסקה לרכישת השליטה ביצרנית מוצרי ההשקיה נטפים (כ-55%) לפי שווי מובטח של כ-760 מיליון דולר לפחות.

התמודד מול המוסדיים

כהן נענה לאתגר לנהל את אפריקה ישראל כי רצה להוכיח לעצמו שהוא מסוגל לנהל ובהצלחה חברה שאינה מתחום הביטוח. זמן קצר לאחר שהגיע לאפריקה התברר לו כי עומס החובות של מיליארדי שקלים שהחברה נטלה כדי לממן רכישות יומרניות של נכסים בארה"ב ובשאר מקומות בעולם, לא יאפשר לה לצוף מעל פני המים מבלי שתצטרך לבצע הסדר לפריסה מחודשת של החובות.

באוגוסט 2009 הודיעה אפריקה על פתיחת המגעים להסדר חוב של כ-8 מיליארד שקל מול בעלי האג"ח והבנקים. כהן, שהיה רגיל שעולים אליו לרגל למשרדי מגדל בפתח תקוה לבקש אשראי, הפשיל את השרוולים וכאחרון סוכני הביטוח התמודד מול הגופים המוסדיים בראשות רועי ורמוס, המנכ"ל לשעבר של פסגות, שדרשו מלבייב להזרים כמה שיותר כסף לתוך אפריקה.

בסופו של דבר, כהן, נדב גרינשפון (סגן היו"ר) ורון פאינרו (סמנכ"ל כספים לשעבר) - הצליחו לקבל אישור של לבייב להזרמות מדורגות של כ-750 מיליון שקל והגיעו להסדר החוב. בעקבות כך ולאחר שהרגיע את הדו"חות, החליף מנהלים בחברות הבנות, החזיר את אפריקה לפעילות העסקית - זכה כהן במענק "שמן" של 6.5 מיליון שקל שהעלה את עלות שכרו ב-2010 ל-12.3 מיליון שקל.

אם כהן יעזוב הוא יהיה המנכ"ל השלישי שעוזב את אפריקה ישראל מאז שפיני כהן עזב את החברה בקיץ 2006. הוא ישאיר למחליפו חברה, שבזכות הסדר החוב קיבלה אורך נשימה של כמה שנים בלי פירעונות כבדים - כדי להשביח את נכסיה ברוסיה, בכמה מדינות באירופה ובארה"ב. ואולם החברה עדיין לא הבטיחה את יציאתה הכוללת מהמשבר, ויש ספק רב אם תוכל לחזור אי פעם לימיה הגדולים של 2005 ו-2007 כשנסקה לשווי של כ-30 מיליארד שקל. כל אלה ועוד גרמו כנראה לכהן לחשוב על חזרה לעולם הביטוח המוכר והאהוב עליו.

כהן השוהה בחופשה בלונדון סירב להגיב לידיעה. בסביבתו אמרו כי "נכון לכרגע כהן מרוכז כל כולו בהמשך העבודה והפיתוח של אפריקה ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully