וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: "סבירות נמוכה שאנו בתחילתו של מיתון"

שלי אפלברג

12.9.2011 / 15:34

על פי כלכלני בנק ישראל, מצבו הטוב יחסית של המשק הישראלי יאפשר לו לספוג תרחישים גיאו-פוליטיים עם השפעה שלילית, במידה ויתקיימו, בנזק יחסית מתון

כלכלני בנק ישראל שהמליצו לנגיד להשאיר את הריבית לחודש ספטמבר ללא שינוי, טוענים כי ישנה סבירות נמוכה כי המשק הישראלי נמצא כעת בתחילתו של מיתון. כמו כן, ציינו כי המצב במדינות המפותחרות אינו טוב, אך חוסנו היחסי של המשק הישראל יאפשר לו לספוג תרחישים גיאו-פוליטיים עם השפעה שלילית במידה ויתקיימו.

מהנתונים של דיוני הריבית בבנק ישראל עולה, שהמשק המשיך לצמוח, אך קצב הצמיחה הואט ביחס לרבעונים הקודמים. עיקר ההאטה נובע מירידה בביקושים העולמיים שהשפיעו על יצוא הסחורות והשירותים. לטענתם, יתכן כי רמת שער החליפין השפיעה באיחור על האטת היצוא ברביע השני של השנה והפיחות שיתקיים יתמוך בו בעתיד.

העובדה כי הביקושים המקומיים ממשיכים לגדול, הינה מעודדת - התמ"ג צמח ב-3.3% והתמ"ג העסקי צמח ב-1.9% - צמיחה דומה לתחזית בנק ישראל. עם זאת, התקבולים ממסים מוסיפים להיות נמוכים מהתוואי העונקי זה החודש הרביעי ברציפות.

הפורום המצומצם המליץ לנגיד להותיר את הריבית על כנה ללא שינוי בחודש ספטמבר. לטענתם, ההמלצה עקבית עם מדיניות הריבית שנועדה להחזיר את האינפלציה לידע שבין 1%-3% ולתמיכה בצמיחה תוך שמירה על יציבות פיננסית.

לטענתם, המדיניות המוניטרית עדיין מרחיבה ולאור התגברות סימנים להאטה כלכלית בעולם ואף כניסה למיתון חדש, החזרת הריבית בעולם ובישראל לרמות נומינליות תתבצע על פני תקופה ממושכת יותר ממה שהיה צפוי לפני חודשים מספר והיא כרוכה גם בהפחתות ריבית במדינות שבהן זה עדיין אפשר. במקרה של שינוי בכיוון הריבית, ציינו כי ינקטו צעדים נוספים לריסון הביקוש לדירות.

בשוק ההון, הבחין בנק ישראל כי השקל פוחת לעומת הדולר והיורו בכ-7% ושער החליפין הנומינלי האפקטיבי נחלש ב-6.6%. זאת, לטענתו, בין היתר על רקע הערכות בשוק כי לא יוסיף ויעלה את הריבית בתקופה הקרובה, לצד ההסלמה הביטחונית בדרום והסיכונים הגיאו פוליטים האחרים התורמים להיחלשות השקל. הבנק טוען כי פרמיית הסיכון של ישראל עלתה ב-28 נקודות בסיס לרמה של 166 נקודות.

"קצב עליית מחירי הדיור הואט במקצת"

בשוק הדיור, ראה הבנק כי התחלות וסיומי הבנייה המשיכו לצבור תאוצה ונמשכה גם מגמת הגידול בקצב השנתי של עליית מחירי הדיור. לטענת הבנק, הגידול עדיין גבוה אך הואט במקצת זה החודש השני ברציפות ועמד על גידול של 12.5% ביוני לעומת 13.9% במאי. הבנק מציין, כי מדד מחירי הדיור המתבסס על חוזי השכירות המשיך לעלות ב-0.4% בחודש יולי ובשנה האחרונה עלה ב-5.6%.

בשוק העבודה, בנק ישראל מציין כי הנתונים מצביעים על המשך שיפור התעסוקה. שיעור הבלתי מועסקים לחודש מאי עומד על 5.7% מכוח העבודה האזרחי. מספר משרות השכיר עלו בין החודשים מארס - מאי ב-0.6% לעומת שלושת החודשים שקדמו להם. כמו כן, מספר המשרות הפנויות ביולי עלה בשיעור של 2.2%, לצד השכר הנומינלי שעלה בחודשי מארס עד מאי ב-1.4% לעומת שלושת החודשים הקודמים. עם זאת, השכר הריאלי שמר על יציבות.

בנק ישראל הבחין, כי על פי נתוני תקציב הממשלה, ההכנסות המקומיות היו נמוכות ב-3.5% מהתוואי החזוי וההכנסות ממסים מתחילת השנה עד חודש יולי היו גבוהות ריאלית ב-5.7% מהתקופה המקבילה אשתקד.

הממשלה סיכמה את פעילותה המקומית בגירעון מצטבר של 0.4% לעומת גירעון של 1.2% בתקופה המקבילה אשתקד. לכן, חוזה בנק ישראל כי הגירעון בתקציב המדינה בשנת 2011 יהיה בין 2.7% ל-3% תוצר.

הבנק מציין כי הציפיות לאינפלציה ירדו משמעותית מהציפיות של החזאים ועומדות על 2%-2.5%. כמו כן, בנק ישראל טוען כי יתרת החוב של המגזר העסקי קטנה ב-0.7% לרמה של 748 מיליארד שקל לעומת גידול ביתרת האשראי למשקי הבית שעלתה ב- 0.9% והסתכמה ב-354 מיליארד שקל. עוד צוין כי היקף האשראי לדיור שניתן ב-12 החודשים שהסתיימו ביולי, היה נמוך ב- 1.4% מבחודש הקודם, בו בעת שהיקף המשכתנאות המשיך לרדת והיווה 79% מהמשכתנאות שניתנו בחודש זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully