וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: לעדכן הסיוע הסוציאלי בשכר דירה

רם עוזרי

2.10.2011 / 13:35

בנק ישראל מתגייס לתמיכה בהמלצות ועדת טרכטנברג בנוגע לדיור, ומציע גם להגדיל באופן מדוד את היצע ומגוון הדירות להשכרה מבלי להתערב באופן ישיר בגובה שכר הדירה

בנק ישראל מתגייס לתמיכה בוועדת טרכטנברג, בכל הקשור למצוקת הדיור והדרישות להתערבות מאסיבית של הממשלה. הבנק מפרסם היום את המלצותיו בנוגע לשוק השכירות, כאשר בשורה התחתונה הבנק מביע תמיכה בהצעות שכבר נשמעו - הגדלת היצע ומגוון הדירות להשכרה.

בנוסף, הבנק ממליץ לעדכן את הסיוע הסוציאלי בשכר דירה. לעומת זאת, בבנק ממליצים שלא להתערב באופן ישיר במשך השכירות או בתעריפיה. בבנק מציינים כי ההוצאה על דיור מהווה כרבע מסך ההוצאות של משקי הבית - הנתח הגבוה ביותר בסל הצריכה. ההוצאה על דיור קשיחה יחסית להוצאות אחרות משום שגמישותם של משקי הבית ביחס לשינוי מיקום מגוריהם, עיתוי המעבר וגודל הדירה שברשותם - מצומצמת.

"עליית מחירי שכר הדירה מעיקה על משקי הבית"

עוד מציינים בבנק כי מחירי הדירות בבעלות ומחירי שכר הדירה החלו לנסוק במחצית הראשונה של 2008 והעלייה הקיפה את כל אזורי הארץ לאחר תקופה של תנודתיות מתונה ואף ירידה במחירים. בגלל קשיחות הביקוש לדיור ושיעורה הניכר של ההוצאה על דיור בסל הצריכה, עליית מחירי השכירות במהלך השנים 2010-2008 מכבידה על משקי הבית.

כרבע ממשקי הבית בישראל מתגוררים בדירות שכורות הנמצאות בבעלות פרטית - שיעור דומה לממוצע במדינות OECD. על פי ניתוח כלכלני בנק ישראל, שוק השכירות משמש כמנגנון לדיור בר השגה. "שכירת דירה אינה מצריכה השקעה הונית, והתאמתה לגודל משק הבית, לצרכיו ולמקומו - קלה יחסית. עליית מחירי שכר הדירה מאז 2008 מעיקה על משקי הבית בעיקר בגלל חלקה הגבוה של ההוצאה על דיור בסל הצריכה וקשיחות הביקוש לדיור", נכתב בניתוח של כלכלני בנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully