וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ההגבלים תפעל נגד תיאום מחירים דרך התקשורת

אורה קורן ועדי דברת-מזריץ

4.10.2011 / 8:58

הוראות חדשות שהרשות תפרסם בימים הקרובים יכללו גילוי דעת שיבהיר מה מותר ומה אסור לבכירים בחברות לומר בראיונות או בהרצאות פומביות

רשות ההגבלים העסקיים תגביל חברות הפועלות בענפים מעוטי מתחרים לבצע תיאום של מדיניות מחירים באמצעות כלי התקשורת. הוראות חדשות שהרשות תפרסם בימים הקרובים יכללו גילוי דעת שיבהיר מה מותר ומה אסור לבכירים בחברות לומר בראיונות או בהרצאות פומביות.

בימים אלה מנסחים ברשות את ההוראות כך שלא יפגעו בחופש הביטוי, אך גם לא יאפשרו תיאום מחירים בפועל בין מתחרים. חברה שלא תעמוד בהנחיות החדשות תימצא עוברת על חוק ההגבלים העסקיים.

חוק ההגבלים העסקיים אוסר תיאום מחירים ומדיניות מחירים בין חברות מתחרות. לצורך אכיפתו נדרשת רשות ההגבלים למצוא מסמכים שמעידים על תיאום בפועל. רוב תיאומי המחירים שנבדקו עד כה עסקו במהלכים לא פומביים. בשנים האחרונות הרחיבה הרשות את אכיפת החוק על איגודים מקצועיים, כדוגמת התאחדות הקבלנים, ואסרה פרסום מחירונים או המלצות על מהלכים עסקיים משותפים.

על פרסום גילוי הדעת החליט הממונה על ההגבלים, דיויד גילה, לאחר שהבחין כי מנהלים בכירים רומזים למתחריהם על מדיניות המחירים שלהם, ובכלל זה על המדיניות הרצויה מצד כל העוסקים בתחום, באמצעות כלי התקשורת.

מקורב לרשות ההגבלים העסקיים מסר בתגובה כי "לא צריך להיות עילוי כדי להבין שכאסטרטגיה עסקית עדיף לשטראוס ולטרה להישאר בדבוקה עם תנובה, ושאף אחת מהשלוש לא תלך לכיוון אחר". לדבריו, הבעיה היא שכדי להוכיח תיאום מדיניות מחירים, החוק מחייב לתפוס ראיות, כפי שהיה בחקירת עמלות הבנקים. כל עוד ההחלטה על הורדת המחירים התקבלה בצורה עצמאית על ידי היצרניות - אין עם זה בעיית הגבלים, במיוחד כשמדובר בהורדת מחירים ולא בהעלתם. סביר להניח ששטראוס וטרה מחכות לראות מה תנובה תעשה, ועושות אותו דבר. מדיניות של "גם אני" אינה מנוגדת לחוק ההגבלים.

לפני כמה שבועות העבירו מקורבים למחאת הקוטג' לרשות ההגבלים קלטת שבה נשמע מנכ"ל תנובה, אריק שור, אומר בראיון לרדיו כי החברה הורידה את מחיר הקוטג' ל-5.90 שקלים, ומוסיף כי זה המחיר המתאים לחברות שיכולות לייצר ולמכור אותו וכן המחיר המתאים לצרכן. מקורבים למחאה ציינו בפנייתם לרשות כי הופתעו מכך ששור התייחס לחברות שונות ולא רק לתנובה.

שלשום הודיעו שטראוס וטרה על הורדת מחיריהם של מוצרי חלב רבים, כמה שעות בלבד אחרי שתנובה עשתה כן. יצרניות החלב ידעו זה זמן על הורדת מחיר המטרה (המחיר שבו הן רוכשות מהרפתות את החלב הגולמי), שתיכנס לתוקף ביום ראשון, ולכן יש לשער כי חיכו לראות מה תעשה השחקנית הגדולה בקטגוריה, תנובה. הגדילה לעשות טרה, שהודיעה על הורדת המחירים אחרונה, ומסרה: "טרה תוריד את מחיריה בהתאם להורדת מחיר המטרה וירידות המחירים בשוק". גם בפעם הקודמת שתנובה הודיעה על הורדת מחיר הקוטג', הודיעו שטראוס וטרה אחריה על הורדת מחירים בהתאם. החוק אינו מונע כיום התנהלות כזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully