וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד שבוע גרוע בוול סטריט: S&P 500 נפל ב-3.8%

נמרוד הלפרן

19.11.2011 / 0:04

נאסד"ק צנח השבוע ב-4%; התשואה על האג"ח הממשלתיות בארה"ב סיימה את השבוע מעל 2%

בורסות וול סטריט נסגרו במגמה מעורבת בדרכן לירידה השבועית החדה ביותר מאז ספטמבר. מניות הבלו צ'יפ עלו על רקע ההערכות כי הצמיחה הכלכלית בארה"ב תימשך למרות משבר החוב באירופה, ובעקבות רכישות אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד על ידי הבנק המרכזי של אירופה, אשר סייעו להרגיע במעט את חששות משבר החוב באירופה. עם זאת, הכבידו על המדדים חששות כי היעדר הסכמה בוועדה המיוחדת של הקונגרס בארה"ב לקיצוץ הגירעון בתקציב - מצב שיגרור קיצוץ אוטומטי בתקציב הממשל - תפגע בצמיחה הכלכלית בארה"ב. מניות הטכנולוגיה הובילו את הירידות היום בוול סטריט.

מדד דאו ג'ונס טיפס ב-0.2%, אך נפל בסיכום שבועי ב-2.9%; מדד S&P500, נסגר בשפל של חודש בדרכו לנפילה שבועית של 3.8% - הנפילה השבועית החדה ביותר מאז ספטמבר; מדד נאסד"ק איבד 0.6% ונפל בסיכום שבועי ב-4%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בירידות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים - אשר ירדה במהלך השבוע מתחת לרמה של 2% - עלתה ב-0.05% לרמה של 2.01%.

כלכלת ארה"ב צפויה לסיים את שנת 2011 בצמיחה הגבוהה ביותר זה 18 חודשים, בעוד אנליסטים מעדכנים כלפי מעלה את תחזיות הצמיחה לרבעון הרביעי, חודשים ספורים בלבד לאחר שחששות מהאטה בכלכלה עוררו בהלה בקרב המשקיעים.

כלכלי ג'י פי מורג'ן צייס העלו את תחזית הצמיחה לכלכלת ארה"ב ברבעון הרביעי ל-3%, לעומת תחזית קודמת של 2.5%. כלכלני חברת מקרואקונומיקס אדוויזרס העלו את תחזית הצמיחה לרבעון ל-3.2% לעומת תחזית של 2.9% בתחילת חודש נובמבר. כלכלנים של מורגן סטנלי העלו את תחזית הצמיחה מ-3% ל-3.5%.

"נתוני המקרו האחרונים בתחומי הצריכה הפרטית, השקעות עסקים והשקעות בדיור כולם מצביעים על צמיחה של התוצר המקומי הגולמי (GDP) של 3.3% ברבעון הרביעי", העריך אסטרטג האג"ח הבכיר ג'ון הרמן מחברת סטייט סטריט גלובל מרקטס.

הרמן, המדורג במקום השני בדירוג התחזיות המדויקות ביותר של אנליסטים לצמיחה בארה"ב, צפה עד תחילת החודש הנוכחי צמיחה של 2.4% ברבעון הרביעי, אולם העלה כעת כאמור את תחזיתו ל-3.3%.

ג'וזף לוורנה, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק סקוריטיס בארה"ב, אמר כי לא יהיה מופתע אם התוצר המקומי הגולמי של ארה"ב ירשום צמיחה של 4% ברבעון הרביעי, עם כי בינתיים הוא דבק בתחזיתו לצמיחה של 3%. התחזקות הכלכלה תסייע לעליות בשוקי המניות בארה"ב, אשר רשמו ירידות בעקבות משבר החוב באירופה, אמר לוורנה. "הפסימיות בשווקים מוגזמת", הוסיף, והעריך כי מדד S&P 500 יפרוץ את רמת 1,300 נקודות עד סוף השנה.

התאוששות של הכלכלה עשויה גם לגרור עלייה של התשואות על האג"ח הממשלתיות האמריקאיות, אמר הרמן. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עשויה לעלות לרמה של לפחות 2.25% ברבעון הראשון של שנת 2012, אמר, בהנחה שאירופה תצליח להימנע מאסון פיננסי מהסוג שהתרחש בעקבות פשיטת הרגל של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס בשנת 2008.

מדד המדדים הכלכליים המובילים בארה"ב עלה בשיעור חד מהצפוי באוקטובר, איתות לכך שהכלכלה הגדולה בעולם צפויה להמשיך לצמוח גם בתחילת שנת 2012, דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.

מדד המדדים הכלכליים המובילים של חברת קונפרנס בורד, המשקף את התחזית לשלושה עד שישה החודשים הקרובים, עלה ב-0.9% - הזינוק החד ביותר מאז פברואר - לאחר עליה של 0.1% בספטמבר. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה מתונה יותר של 0.6%.

שיפור בצריכה הפרטית, בייצור ובענף הבנייה, יחד עם ירידה בהיקף הפיטורים, מצביעים על כך שהכלכלה מצליחה להתגבר על התנודות בשווקים הפיננסים שנגרמו כתוצאה ממשבר החוב באירופה, העריכה קונפרנס בורד.

"המדד מצביע על המשך צמיחה במהלך החורף, ואפילו אפשרות להאצה קלה באביב", אמר הכלכלן קן גולדסטיין מחברת קונפרנס בורד בעת פרסום המדד. "היעדר בטחון הוא המכשול הגדול וביותר בדרך להתגברות התנופה בעתיד".

פרשנים: קרן המטבע תספק מימון לחילוץ האירופי

חמישה ימים בלבד נותרו עד למועד האחרון שבו נדרשת הוועדה המיוחדת של הקונגרס לקיצוץ הגירעון בתקציב הממשל בארה"ב, להגיש את המלצותיה לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, אולם חברי הוועדה אינם מצליחים להגיע להסכמה לגבי גורלן הצפוי הקלות המס מתקופת הנשיא הקודם, ג'ורג' וו. בוש.

נציגי המפלגה הרפובליקאית בוועדה - המורכבת מ-12 חברי קונגרס משתי המפלגות - מסרבים להסכים להסכם שלא יאריך את תוקף הקלות המס אשר תוקפן צפוי לפוג בסוף השנה. מנגד, הנציגים הדמוקרטים בוועדה דורשים להאריך את תוקף הקלות המס רק לבעלי הכנסה שנתית של פחות מ-250 אלף דולר בשנה.

לרשות חברי הוועדה זהות עד חצות ב-23 בנובמבר לאתר בתקציב הממשל מספיק סעיפים לקיצוץ של 1.5 טריליון דולר נוספים בעשור הקרוב. עם זאת, כל הסכם לגבי צמצום הגירעון בתקציב יחייב פתרון למחלוקת סביב גורל הקלות המס. הארכת תוקף הקלות המס מתקופת בוש תגדיל את הגירעון בתקציב הממשל ב-3.7 טריליון דולר בעשור הקרוב.

במקרה שהוועדה לא תצליח לגבש הסכם לקיצוץ הגירעון בתקציב בסכום של לפחות 1.2 טריליון דולר בעשור הקרוב, ייכנסו באופן אוטומטי לתוקף קיצוצים בתקציב בהיקף זה, אשר יחולו על כל סעיפי הוצאות הממשל החל משנת 2013.

בפומבי, ממשיכים חברי הוועדה לטעון כי עדיין יתכן שיושג הסכם עד יום רביעי הבא, אולם המהמרים באינטרנט מעניקים סיכוי של רק 1 ל-5 לכך שתושג הסכמה על קיצוץ הגירעון בתקציב. החוזים העתידיים בבורסת אינטרייד (Intrade) האירית מעניקים כעת סיכוי של 17% לכך שהוועדה המיוחדת של הקונגרס תגיע להסכם על קיצוץ של 1.5 טריליון דולר בגירעון התקציבי עד לחצות ה-23 בנובמבר.

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) יספק מימון לקרן המטבע הבינ"ל (IMF), שמצדה תספק את המימון לאיטליה ולמדינות אחרות באירופה שנקלעו לחובות, דיווחה אתמול סוכנות הידיעות דאו ג'ונס.

הפרשן ג'ו ויזנטל מאתר "ביזנס אינסיידר", העריך כי קרן המטבע תספק מימון לקרן החילוץ האירופית (EFSF), שתרכוש אג"ח ממשלתיות של מדינות אירופיות. "מהלך זה יהפוך את כל העניין לעוד יותר אבסורדי מבחינת השכבות השונות", ציין ויזנטל.

"הבנק המרכזי של אירופה מתכוון להדפיס כסף בטירוף, דבר שהוא חייב לעשות והדבר עשוי להתקבל יותר בקלות על ידי גרמניה אם המימון יוזרם דרך גורמי ביניים כמו קרן המטבע הבינלאומית, במקום ישירות למדינות", העריך ויזנטל.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully