וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרידה כואבת מאלי הורביץ

חזונו של אלי הורביץ הפך למציאות עסקית. ישראל בוקסר מספיד את המנטור של כל עולם התעשיה הישראלי, וקורא לשמר את זכרו וחזונו בשבוע שאנו נפרדים "ממר טבע"

הזדמן לי להיות נוכח בכמה הרצאות מדהימות של הורביץ שעסקו באסטרטגיה של טבע. בנוסף, נוכחתי בכמה אירועים, שארגנה אוניברסיטת ת"א, בהם נבחרה האסטרטגיה המוצלחת ביותר של חברה ישראלית בשנה נתונה. הורביץ שימש כשופט ראשי באותן תחרויות, והפגין הבנה יוצאת דופן של ה-DNA האסטרטגי בעסקים. שוחחנו מעט ולמדתי הרבה.

אלי הורביץ היה אנטי תזה של הישראלי המצוי. הקפדנות והדקדקנות שלו היו לשם דבר, ובאו לידי ביטוי בעמידה על קוצו של יוד, בכל הקשור למדידה של נושאי איכותיים, או תפעוליים בתהליך הייצור של טבע. ברמת רחבה יותר, האיש דקדק וכפה דיוק טוטאלי גם במישור האסטרטגי, שבאו לידי ביטוי בעמידה ביעדי המכירות והרווחיות של טבע. כל סטייה מהיעד היוותה כפירה בתוך התרבות העסקית של החברה. בהתאם, עמידה ביעדים שנתיים יומרניים, נועזים וקשים להשגה, גרמה לטבע להגיע לאן שהגיעה. החזון של הורביץ, שהיה תמיד יומרני, בלתי ניתן להשגה ואפילו דמיוני, התממש במלואו. האיש הצליח, בגדולתו הרבה, להביא את טבע לתובנות, שגדילה יכולה להסתייע, באם קונים, למשל, חברה יותר גדולה מאשר טבע. הדברים יכולים להישמע כדמיוניים, אפילו אבסורדיים, לאנשים מן השורה. איך אפשר להביא אמצעים לרכישה של משהו שהוא הרבה יותר גדול מהיכולות הקיימות שלך? הורביץ הביא את טבע לרמת מכירות שנתית של 17 מיליארד דולר, בעיקר בגין היעדים הבלתי אפשריים שהציב והאמין במימושם, כמו גם ברכישה בלתי פוסקת של חברות מתחרות. גם בגלל יכולתו להבין ולפעול בתוך תרבויות שונות , שהבנתן הכרחית למי שרוצה להצליח ולעשות חייל במדינות זרות.

שמעתי ממנו פעם על תהליך הרכישה של חברות, כולל הדיו דיליג'נס של התהליך. הוא סיפר על תהליך כזה בחברה הונגרית, כיצד אוטובוס שמלא ברואי חשבון ועורכי דין, התלבש על ספרי החברה, ובתוך כשבועיים, קיבל דו"ח מלא, שאישש או הפריך את ההסכם שנחתם בנושא. לתהליך הרכישה התלווה תמיד תהליך כואב של פיטורים נרחבים בקרב עובדי המפעל שנרכש. הורביץ הוביל את הפיטורים האלה בשיתוף פעולה עם ראשי הישוב בו קיים המפעל, ודאג לרווחתם של העובדים שפוטרו, בצורה שיצרה תמיד סיטואציה של "מנצח-מנצח" במצב מורכב ובלתי נעים זה.

אלי הורביץ יצר עבור טבע יתרונות מוחלטים ויחסיים, שבלעדיהם לא היתה יכולה להגיע לאן שהגיעה. לדוגמא, היתה לטבע היכולת, בזכותו, לאתר מידית, מידע, על תאריך הפקיעה של תרופה אתית, ויכולת להחדיר סמוך לתאריך זה תרופה גנרית לשוק. טבע החזיקה לצורך טיפול בנושא חשוב זה גדודים של עורכי דין שאפשרו את התהליך. גם הסיפור של פיתוח הקופאקסון וקבלת האישור של ה-FDA. היווה נתיב מרכזי בדרך של טבע.

הורביץ היה איש ספר. בכל הרצאה שנשא, הוא דיבר על נושאים חדשים שעלו כתוצאה ממחקרים עדכניים, או מספרים חדשים שיצאו זה עתה לאור. ידע עדכני זה, תרם ליכולתו לנהל את טבע בהתאם למתודולוגיות האחרונות ושימש נדבך נוסף במסע המופלא שלו ושל טבע להצלחה.

חברות גלובליות בישראל-רק טבע

חוקרים ומחקרים לא מעטים, ניסו לענות על השאלה, מדוע אין בישראל חברות גלובליות. יש תשובות רבות לשאלה זו: העדר אסטרטגיה, העדר נחישות, ראיה לטווח קצר, אוריינטציה של השאת הרווח לטווח הקצר, אי הקפדה, מדיניות של סמוך, העדר תרבות גלובלית ונוספים. אלי הורביץ שבר את הסטיגמה והתגבר על כל המכשולים. מבחינה זו ניתן לאפיינו כמנהל חדשן, עקשן, דקדקן, בעל מעוף וראיה למרחוק. מנהל שסחף אחריו ארגון, שגדל וגדל והגיע למעמד מכובד של חברת התרופות הגנרית הגדולה בעולם.

הורביץ היה איש הגון וישר דרך. אינך יכול להצליח, לאורך שנים רבות, במישור גלובלי ומקומי, אם אתה לא כזה. האינטגריטי שלו סחף אחריו, כמובן, את טבע כולה. הציבור מצר על כך שלא השכלנו להצמיח, בשדה הפוליטי, מנהיגים כמו אלי הורביץ ז"ל. מנהיגות כזו, המשלבת עשייה, חזון, הקפדה, נחישות וטוהר כפיים, היתה יכולה להוביל אותנו למחוזות אחרים. כולנו מצווים לנצור את זכרו וללכת לאור חזונו . יהיה זכרו ברוך.

ד"ר ישראל בוקסר, מרצה לכלכלה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully