וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באילו מטבעות כדאי להשקיע?

ד"ר גד אריוביץ

5.12.2011 / 13:45

על רקע המשבר הכלכלי הפוקד את העולם, אילו מטבעות יצדיקו השקעה בהם? ד"ר גד אריוביץ בוחן את מטבעות העולם וממליץ להסתכל למקומות מפתיעים

המטבעות של יפן ושוויץ הם המנצחים הגדולים במרוץ בין מטבעות ההשקעה. בתקופה של חמש השנים האחרונות עלו בערכם הין היפני והפרנק השוויצרי ב- 51% ו-42% בהתאמה מול הדולר האמריקני. אולי במפתיע, למרות המשברים הקשים של חלק מהארצות שחברות במועדון היורו, עדיין עלה המטבע בערכו בחמש השנים האחרונות למעלה מ-8%.

המפסיד הגדול בין מטבעות ההשקעה היא הלירה האנגלית- שטרלינג, שצנחה בערכה באותה תקופה ב- 16%.

המשקיעים בשוקי המט"ח הבינלאומיים מעוניינים כמובן לדעת על ביצועי המטבעות בעתיד. לכן, ננסה להעריך את סיכויי הזכייה במרוץ בין מטבעות ההשקעה ואחרות לטווח הקצר והבינוני, וזאת בהסתמך גם על מחקר מקורי שלנו.

הגורמים המשפיעים על ביצועי המטבעות

מטבעות ההשקעה הקלאסיים נחשבו בעבר הדולר האמריקני, היורו, השטרלינג האנגלי, הפרנק השוויצרי והין היפני. הפעם נדון בפוטנציאל שערי החליפין של היואן הסיני, הדולר הקנדי האוסטרלי והסינגפורי והרנד הדרום אפריקני. כמובן, עבור המשקיעים, ננסה לבחון גם את הביצועיים האפשריים של השקל במבט גלובלי בשיטות שיושמו עבור מטבעות אחרים.

לפי תורת הכלכלה, ובמבחנים סטטיסטיים רבים, כולל שלנו, נמצא שהמשתנים המסבירים את התנהגות המטבעות בעולם לטווח הקצר והבינוני הם: (א). שערי הריבית היחסיים. (ב). רמת המחירים של היצוא בהשוואה למחירי היבוא של המדינה הנדונה ((TERM OF TRADE . (ג). תפיסת הסיכון של המדינה הנבחנת (COUNTRY RISK). במודל שלנו, השינויים בשלושת המשתנים הנ"ל מסבירים קרוב ל-90% מהשינויים בשערי החליפין של כל מדינה. כאשר משווים את שערי החליפין של המטבעות הנ"ל כפי שהם היום, למה שערכם צריך היה להיות לפי המודל, נקבל איזה מהטבעות הם בתשואות עודף, איזה מהם בתשואות חוסר, ובאיזה סדרי גודל מדובר.

היואן הסיני זול

לפי המודל שלנו המטבע האטרקטיבי ביותר להשקעה הוא היואן הסיני. הצמיחה הכלכלית המופלאה, העודף הגדול במאזן תשלומים, רזרבות ענקיות של מטבע זר, הגרעון המצומצם בתקציב הממשלה, שערי ריבית ברמה טבעית ונורמאלית לכלכלה, ועד כמה שנראה, גם יציבות פוליטית וחברתית, תורמים כולם לאטרקטיביות של היואן. הקלת האשראי שהוכרזה לפניי מספר ימים בסין תתרום להאצת הצמיחה. יתר על כן, לפי גישת כוח הקניה, (מודל ה- PPP ), שפועל אמנם בעיקר בטווח הארוך, היואן הסיני עדיין נמוך בכ-40% ממה שהוא צריך להיות. המטבע הסיני אמנם התחזק ב-5 השנים האחרונות, אבל לא במידה המתבקשת לפי המודל שלנו. הדולר הסינגפורי גם הוא נראה כמטבע בעל פוטנציאל להתחזקות. הצמיחה הכלכלית במדינה זו בריאה. העודף במאזן התשלומים גדול מאוד- כ 15% מהתמ"ג, רזרבות מט"ח עצומות העולות על ערך התמ"ג של המדינה. לממשלה יש עודף בתקציב (מצב נדיר למדי בזמן הנוכחי). לפי מודל כוח הקניה (PPP), שערי החליפין של הדולר הסינגפורי נמצאים כ-30% מתחת לערכם.

המטבעות שצפויים להיחלש

המטבע האטרקטיבי השלישי, אם כי במידה פחותה מאשר היואן והדולר הסינגפורי, הוא הדולר הקנדי. מאזן התשלומים הקנדי הרבה פחות גרוע מאשר בארה"ב וגרעון הממשלה קטן יחסית-כ 4% לעומת למעלה מ-9% בארה"ב. הצמיחה הכלכלית בקנדה אמנם אינה בליגה של חלק מהארצות המתפתחות, אבל עולה על זו של ארה"ב. גם שיעורי האבטלה והאינפלציה קטנים מאשר בארה"ב. המדיניות המוניטארית של קנדה, כפי שמתבטאת בשערי הריבית, יותר מתונה ומאוזנת מאשר של שכנתה הגדולה. ואכן, ב-5 השנים האחרונות עבר הדולר הקנדי תסוף של כמעט % 12 . המודל מצביע על אפשרות להתחזקות נוספת של המטבע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

השקל סובל מבעיות האיזור

המטבע הישראלי, לפי המודל שלנו, צריך גם להיות אטרקטיבי למשקיעים הזרים. אולם, למרות שהכוחות הכלכליים בפני עצמם, מצביעים על שקל אטרקטיבי למשקיעים בינלאומיים, יתכן, ויש צורך להתחשב בסיכונים הפוליטיים המיוחדים של מדינת ישראל (שלא נכללים במודל שלנו): העוינות של העולם המוסלמי, המהפכות והסערות שעוברות על מדינות המזרח התיכון ושכנותיה של ישראל במיוחד, כל אלו מורידים את אטרקטיביות השקל המתקבלת לפי המודל. גם השוק המצומצם יחסית של השקל בהשוואה למטבעות ההשקעה האחרים מפחית את כוח המשיכה של השקל לשחקני המטבעות הגלובליים.

המודל מציע שליורו, השטרלינג ולרנד הדרום אפריקני יש פוטנציאל לירידה נוספת בערכם לאור הכוחות הכלכליים השליליים שפועלים במדינות אלו.

ד"ר גד אריוביץ, מרצה לכלכלה ומימון במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה ,אסטרטג השקעות

  • עוד באותו נושא:
  • מטבעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully