וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: "הביורוקרטיה פוגעת בתחרותיות בשוק הדלק"

מבקר המדינה ערך ביקורת במשרדי התשתיות הלאומיות והאוצר, בעיריית חיפה ובחברות הממשלתיות הנוגעות לשוק הדלק. על פי הדו"ח שפירסם חוסר תיאום ועיכובים מונעים פתיחת שוק הדלק לתחרות

ביקורת חריפה של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס על התנהלות הרשויות בעניין התחרותיות בשוק הדלק בישראל. מדו"ח שפרסם היום (שני) משרד מבקר המדינה עולה כי מחלוקות בין גורמים שונים ועיכובים ביורוקרטיים גרמו להן לא לנקוט בצעדים להגברת התחרות בשוק, כפי שהחליטה הממשלה.

הביקורת נערכה במשרד התשתיות הלאומיות, ברשות ההגבלים העסקיים, במשרד האוצר, בחברה הממשלתית "תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ" ובעיריית חיפה. מהבדיקה עלה כי למרות שבאוקטובר 2009 ביקשה רשות ההגבלים העסקיים מגופים שונים במשק האנרגייה נתונים לצורך בדיקת דרכים להגברת התחרות, לא סיימו משרד התשתיות, משרד האוצר והרשות את הדיונים ולא גיבשו את עמדתם בנושא. מסקנות דיונים אלה נדרשות על מנת שהגופים השונים יוכלו לגבש את הצעדים הנדרשים מהם על מנת להסיר את החסמים בפני התחרות בשוק הדלק.

כמו כן, מצביע הדו"ח על כך שלמרות שכבר ביוני 2009 מינתה הממשלה ועדה בין משרדית לצורך בדיקת הכשלים בתחרות בשוק הדלק, לא הוגשה עד מועד פרסום הדו"ח כל הצעה ממשרד האוצר או ממשרד התשתיות ליישום המלצות הוועדה. לפי הדו"ח הסיבה לכך היא שהמשרדים לא הצליחו לאזן, כפי שמתחייב מהמלצות הוועדה, בין צרכי פיתוח התחרות במשק לצרכי הפיתוח, הבטיחות והסביבה של חיפה ונמל חיפה. הדו"ח מצביע גם על כך שמשרד התחבורה לא הציג כל תכנית לפיתוח תשתית חדשה בנמל חיפה ובכלל זה פתיחת נמל דלק חדש.

הדו"ח מותח ביקורת גם על העיכוב בביצוע החלטה שהתקבלה כבר בשנת 2004 לפיה תועבר חוות מיכלי דלק באזור חיפה לאתר חדש מתאים יותר במרחב. מהדו"ח עולה כי המשרד להגנת הסביבה לא קידם את הליך אישור העברת המיכלים וכי משרד האוצר לא עמד בחובתו לתכנן את המהלך ודרך מימונו – תכנון הנדרש על מנת להביא את המהלך בפני הממשלה.

על פי הדו"ח קיים היעדר תיאום והתנגשויות בין סמכויות הגופים הרבים המופקדים על פיתוח התשתיות במרחב חיפה. עובדה זו מעכבת פיתוח תשתיות הדלק באזור ופיתוחה העירוני של חיפה. "מן הראוי שהממשלה תשקול את הקמתו של גוף מרכזי מתאם שיגבש מנגנון להכרעה במחלוקות מתוך בחינת האיזון הנדרש בין הצרכים הלאומיים הרבים בתחום התשתית שמרחב זה מספק למדינה, לרבות הטיפול במערך של תשתית יבוא הדלקים במפרץ חיפה, ובין צורכי העיר חיפה בתחום הפיתוח, בטיחות התושבים ואיכות חייהם", נכתב בסיכום הדו"ח.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי במהלך שנת 2011 השלימה הרשות להגבלים עסקיים את העברת הנתונים המפורטים, דבר שמאפשר להמשיך את הדיונים בנושא התחרותיות בשוק הדלק. יש להדגיש כי על בסיס הנתונים שהתקבלו מהרשות כבר התקבלו החלטות שונות הנוגעות, בין השאר, בסוגית הפיקוח על סולר לתחבורה. מידע זה היה לעזר גם בעת קביעת המחיר המפוקח לבנזין. פעולות נוספות לקידום התחרות באות לידי ביטוי בטיוטת חוק משק הדלק ובהצעות החלטה לממשלה המגובשות ביחד עם משרד האוצר לקידום התחרות והפחתת יוקר המחיה בישראל (הצעה שגובשה בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג).

עוד נמסר מהמשרד כי בהמשך להחלטת הממשלה לקידום התחרות והתשתיות במשק הדלק (מס' 176, מיום 12.5.09), הוגש בינואר 2010 דוח מסכם של הוועדה לקידום תחרות. דו"ח זה טרם הובא לדיון הממשלה עקב מחלוקת עם משרדים וגופים אחרים.בנוסף, משרד התשתיות הלאומיות אכן גיבש הצעת החלטה למימוש המלצות הוועדה לקידום תחרות והעביר אותה לעיון משרדי ממשלה שונים. אך משרדי התחבורה והפנים התנגדו לנוסח ההחלטה, ועל כן, היא טרם הוצגה בפני הממשלה.משרד התשתיות הלאומיות ממשיך לפעול למימוש ההמלצות ולאחרונה פנה למשרד האוצר בבקשה לשלב אותן בהצעת ההחלטה, בדבר קידום התחרות והפחתת יוקר המחיה בישראל (הצעה שגובשה בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג) חלקן אף נמצא בטיוטת הצעת המחליטים אותה הציג משרד האוצר לממשלה.

עוד מדו"ח המבקר:

"מכון התקנים התיר לשיווק צעצועים לא בטיחותיים"
"יידרשו 100 שנים להשלמת שיקום הנחלים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully