וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים בוולפסון מאיימים לא להחתים שעון נוכחות

רוני לינדר-גנץ

5.1.2012 / 8:47

האם המשבר הבא במערכת הרפואה בפתח? בפברואר אמורים הרופאים על פי ההסכם שנחתם עימם להתחיל להחתים שעון נוכחות אך רופאי וולפסון החליטו לסרב. בתי חולים נוספים צפויים להצטרף

מאבק המתמחים הסתיים רק לפני חודש, והשלב הבא במאבק הרופאים יוצא לדרך: רופאים בכמה בתי חולים מתכוננים למרד נגד חובת החתימה על שעון נוכחות המופיעה בהסכם שעליו חתמה ההסתדרות הרפואית. חובת החתמת שעון הנוכחות, שתיעשה לבחירת הרופא בדרך של דיווח אלקטרוני באמצעות מכשיר הסלולר או העברת כרטיס, תיכנס לתוקף בתחילת החודש הבא ומעוררת סערה בקרב רופאים רבים.

בשבוע שעבר התקיימו שתי הצבעות בבית החולים וולפסון, שבהן הוחלט ברוב גדול לסרב לחתום על שעון הנוכחות. גם בבתי החולים איכילוב ורמב"ם צפויות אסיפות והצבעות בקרוב בסוגיית שעון הנוכחות. במקביל, נשקלות אפשרויות נוספות למאבק, כמו התארגנות להישארות של רופאים בבתי החולים עד לשעות הלילה - דבר שיאלץ את המדינה לשלם שעות נוספות מעבר ליכולתה.

מנגד, מתכוננים משרד האוצר ונציבות שירות המדינה לפעול נגד כוונת הרופאים להפר את ההסכם. בין השאר, נשקלת האפשרות שלא לשלם שכר לרופאים שלא יחתמו על השעון, וכן לנקוט אמצעי משמעת נגדם - אפשרות שנראית סבירה פחות אם יהיה מדובר במספר גדול של רופאים. באוצר מדגישים כי החתימה על שעון הנוכחות היא חלק מהותי ביותר בהסכם, ועליה מתבססים חלקים רבים אחרים בהסכם כמו קיצור שבוע העבודה ותשלום שעות נוספות. גורם בנציבות שירות המדינה אמר אתמול כי "הנציבות מאמינה ובטוחה שבסופו של דבר ההסכם יקוים במלואו, כולל דיווח הנוכחות".

לדברי ד"ר יואב גבע, ממלא מקום ראש ועד רופאי וולפסון, "התחושה של רופאים רבים שאינם בפריפריה ואינם במקצועות במצוקה (אוכלוסיות שקיבלו תוספות מוגדלות בהסכם השכר; רל"ג) היא שהם כבולים להסכם ארוך שלא נותן להם הרבה מעבר לעליית המדד, ומנגד מחילים עליהם גזרות כמו השעון. חובת השעון פוגעת ברופאים רבים שרואים בכך הצבעת אי אמון בהם, ולא תגרום לחולים לקבל שירות טוב יותר. מי שרוצה לצאת מוקדם ימצא את הדרך, אבל רוב הרופאים הם לא עבריינים ולא רמאים. רופא זו משרת אמון שמחייבת 24 שעות ביממה - בדיוק כמו שופטים, אנשי סגל אקדמי וקציני צבא - שגם הם לא מחתימים שעון".

הכנסת דיווח הנוכחות להסכם הרופאים הגיעה על רקע דרישה תקיפה של האוצר להחיל את חובת דיווח השעות על הרופאים, לאור דו"חות של גופים שונים, ובהם מבקר המדינה ונציבות שירות המדינה, שמצאו כי רופאים רבים עוזבים את בתי החולים בשעות מוקדמות בהרבה מכפי שהם מצהירים.

"הנורמות שהשתרשו בקרב חלק מהרופאים בישראל נוראיות, והציבור צריך לקבל שירות", אומר בכיר בממשלה. לצד חובת דיווח הנוכחות נקבע כי שבוע העבודה יתקצר לחמישה ימים, מספר שעות העבודה השבועיות יירד ל-41.5, לעומת 45 כיום, וכן ישולמו לרופאים שעות נוספות בגין הישארותם מעבר למכסת השעות הנדרשת. הרופאים יוכלו לבחור בין אפשרות של החתמת כרטיס ידנית לבין דיווח באמצעות אפליקציה בסלולר, וכן ייחשבו להם לצורך החישוב שעות שבהן הם אינם בבית החולים, כמו שעות שבהן הם מלמדים באוניברסיטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully