וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תצפו בסרטים - בלי לעבור על החוק

עדיה פיטרמן

24.1.2012 / 11:05

ענף ספריות הוידיאו מצטמצם בחדות בשנים האחרונות והמבקשים לצפות בסרטים בסלון בלי לעבור על החוק יכולים להשתמש בשירותי ה-VOD השונים. אילו שירותים קיימים וכמה זה עולה?

מיליוני גולשים בעולם נדהמו לגלות ביום חמישי האחרון כי ענק ההורדות הלא-חוקיות מגה-אפלואוד (Megaupload.com) נסגר על ידי ה-FBI. משרד המשפטים האמריקאי טען כי "האתר הוא מיזם פשע בינלאומי מאורגן, שאחראי לפיראטיות מקוונת עולמית בהיקף עצום", וכי הוא גרף 175 מיליון דולר בהכנסות מפעילותו הפלילית, וגרם לנזק של חצי מיליארד דולר לבעלי קניין רוחני. במקביל, נסגרו בשבועות האחרונים שורה של אתרי הורדות ישראליים על ידי ארגון זיר"ה (המאגד 11 גופי שידור כמו yes ,HOT, רשת וקשת, והנלחם באתרי ההורדות הפיראטיות).

מלבד נושא אי החוקיות בהורדות הפיראטיות, הן מצריכות לרוב גם התעסקות רבה, אך עבור מי שמעוניין בצפייה בתשלום הולכות ופוחתות האפשרויות להשכיר סרט בספריית וידיאו, כפי שהיה נהוג במשך שנים.

רק לפני כשלוש שנים עוד הציגו בענף ספריות הווידיאו אופטימיות, למרות נגיסה הולכת וגוברת בהכנסותיהן עקב הורדות פיראטיות. אבל מסתמן כי כיום הן פחות אופטימיות. רשת בלוקבסטר פשטה את הרגל וכמעט כל סניפיה בישראל נסגרו, ספריות עצמאיות קטנות הולכות ונעלמות וכמות מכונות הווידיאומטים מצטמצמת.

מסקירה שערכה לפני כשנה קבוצת דן אנד ברדסטריט (D&B), המתמחה בניהול סיכונים, עולה כי מאז 2005 הצטמצם ענף השכרת ומכירת הסרטים בישראל ב-50%. אם ב-2005 פעלו בישראל כ-200 ספריות וכ-1,000 וידיאומטים, ב-2010 הסתכם מספר הספריות בכ-100 ומספר הווידיאומטים בכ-500; ומהיקף כספי של כ-250 מיליון שקל ב-2005 ירד השוק להיקף של כ-150 מיליון שקל ב-2010, עם ירידה שנתית ממוצעת של 8%, ובדן אנד ברדסטריט צופים שתהפוך לכ-15% בשנים הקרובות.

איך אפשר לצפות בסרט בבית?

אבל לא חייבים להמיר את ספריית הווידאו בהורדות פיראטיות לא חוקיות. כיום יש יותר ויותר אפשרויות חוקיות לצפייה בתכנים בתשלום באמצעות שירותי VOD (וידיאו על פי דרישה) למיניהם, שהולכות ומתחזקות - גם אם איכותן עדיין שנויה במחלוקת. VOD קיים בישראל כבר כמה שנים, וב-HOT החלו להפעילו לפני כשבע שנים. ב-yes החלו להפעיל את השירות לפני שנתיים, במודל שונה.

ה-VOD מאפשר לשלם עבור סרט, לרוב במחירים הדומים או נמוכים ממחירי השכרה בספריית וידיאו, וניתן לצפות בו למשך זמן מוגבל של יום-יומיים. היתרון המובהק של שירותי VOD הוא שאין צורך לצאת מהבית לשם כך, לא כדי לאסוף את הסרט או להחזירו. בנוסף, בפלטפורמה זו נחסך תשלום קנס במקרה של איחור, מאחר שהאפשרות לצפות בסרט בדרך כלל פשוט מופסקת אוטומטית.

בדן אנד ברדסטריט מעריכים כי השימוש בשירותי התוכן הנלווים שמציעות HOT ו-yes מתרחב: לפי הערכות הקבוצה, HOT רשמה בקיץ 2011 גידול של כ-30% בהזמנות VOD לעומת התקופה המקבילה ב-2010, היקף של יותר מ-90 מיליון הזמנות. "הגדלת ההכנסות משירותים נלווים, כמו VOD, נחשבת לאחד ממנועי הצמיחה של HOT ו-yes", אומרים בדן אנד ברדסטריט. "מדובר בתופעה הקיימת כבר כמה שנים והמהווה הזדמנות עסקית לכל יצרניות הסמארטפונים והטכנולוגיות המתקדמים, כמו גם לספקיות התוכן. מצד שני, בדור הצעיר והמתקדם טכנולוגית מתרחב אימוץ הרגלי הצפייה הישירה באתרי האינטרנט ובמכשירי הסמארטפונים והטאבלטים".

לשתי ספקיות התוכן הגדולות הצטרפו באחרונה מיזמי VOD באינטרנט. אם לפני כמה שנים עוד העריכו גורמים בשוק השכרת הווידיאו כי צופים יעדיפו לשכור סרטים לצפייה באמצעות DVD מאחר שהצפייה על מסך הטלוויזיה נוחה יותר מצפייה על מסך המחשב, כיום הערכה זו אינה רלוונטית. ההתקדמות הטכנולוגית הביאה לכך שכיום ניתן לחבר בקלות את המחשב לטלוויזיה, בין אם באמצעות כבל מתאם או בין אם באמצעות סטרימר - מכשיר שעליו ניתן להטעין תוכן מהמחשב ומהאינטרנט, להתאימו ולהזרימו למסך הטלוויזיה.

בעיקר דרך ספקיות התוכן

המעבר לשירותי צפייה ישירה באמצעות האינטרנט הוא מהלך עולמי. גם נטפליקס האמריקאית - שנגסה בהכנסות ספריות הווידיאו ובעיקר בענקית בלוקבסטר - החלה את דרכה בסוף שנות ה-90 כשירות השכרת סרטים דרך הדואר, ועברה לשירות צפייה ישירה ב-2007. השירות מספק צפייה חוקית בסרטים באיכות גבוהה בשידור אינטרנטי תמורת מנוי חודשי ללא הגבלת כמות, במחיר של כ-8 דולרים. כיום חברים בו עשרות מיליוני מנויים בצפון ודרום אמריקה, ובאחרונה הכריזה החברה כי השנה תשיק את השירות גם באירופה.

בישראל לא קיים עדיין נטפליקס, ולא ברור אם יגיע לישראל. שירותי VOD הקיימים מתחלקים בין ספקיות התוכן ומיזמים נוספים באינטרנט. השירות של HOT שילב בתחילה בין סרטים לסדרות ותוכניות, ובמהלך השנה הראשונה הופרדו שני התחומים. הערוץ המספק צפייה בסרטים אינו מצריך תשלום דמי מנוי, והתשלום בו הוא עבור סרט. רובם הגדול של הסרטים מוצעים ב-19.90 שקל, וחלק קטן מוצעים ב-16.90 שקל. לפי נתוני החברה, באחרונה - בעקבות פעולות הרחבה לשירות - גדל ההיצע מ-1,200 ל-2,000 סרטים, "ואנחנו ממשיכים להעלות את מספר הסרטים בקצב גבוה", אומרת נאוה כהן-דיין, מנהלת VOD וניו-מדיה ב-HOT.

לדברי כהן-דיין, מאות אלפי לקוחות רוכשים סרטים לצפייה בשירות לאורך השנה, ובכל שנה קיימת עלייה של עשרות אחוזים. "בסוף השבוע הדרישה היא פי ארבעה מביום חול, ובסוף שבוע גשום, למשל, יכולה להיות עלייה של כ-40% מסוף שבוע שמשי". לדבריה, תמהיל הסרטים, אותם בוחרים אנשי מקצוע, מורכב מ-50% סרטים חדשים, 30% סרטי מיינסטרים ו-20% קולנוע לא הוליוודי כמו האירופי והדוקומנטרי.

בשירות אף קיימת תת-ספרייה שלה נדרש תשלום דמי מנוי חודשי בסך 19.90 שקל - ספריית האוזן השלישית - המציעה סרטים ממאגר הספרייה הוותיקה שנוסדה בתל אביב וכיום יש לה סניפים גם בחיפה ובירושלים.

השירות של yes, שהושק במארס 2010, אינו פועל באמצעות הממיר הרגיל כפי שפועל השירות של HOT, אלא באמצעות האינטרנט לצורך ההזמנה והצפייה בתכנים. לצורך ההתחברות לשירות על הלקוח להיות מחובר לרשת אינטרנט ביתית בפס רחב, במהירות גלישה של לפחות 2.5 מגה. בשירות זה אף קיימת תת-ספרייה בתשלום דמי מנוי חודשי בסך 13.90 שקל של סרטי קולנוע לב. yes אף שיתפה פעולה עם אתר וואלה להקמת VOD המספק צפייה בסרטים ללקוחות yes ללא תשלום.

אפשרות נוספת הוא אתר וואלה VOD העצמאי, המאפשר לצפות במבחר סרטים בצפייה ישירה ללא תשלום וללא צורך להיות מקושר ל-HOT או yes, אך מצריך הורדת סרגל כלים של וואלה! ומשלב פרסומות. גם ספריית הווידיאו של האוזן השלישית מפעילה שירות צפייה ישירה בתשלום באתר הבית שלה. מנויי הספרייה יכולים להשכיר סרט בצפייה ישירה הזמין ל-48 שעות ומחויב בתשלום כהשכרת סרט רגיל. כמו כן, קיימים כ150 סרטים לצפייה ישירה ללא תשלום.

"אפשרות חוקית במחירים שווים"

מיזם חדש יחסית הוא של מפיצת הסרטים הישראלית אורלנדו. באפריל האחרון השיקה החברה אתר לצפייה בסטרימינג (צפייה ישירה) בתשלום, שקיים גם באתר נפרד תחת הכתובת orlandovod.com וגם כאתר בשיתוף פעולה עם ynet תחת השם אורלנדו סינמה. שני האתרים זהים מלבד הבדל אחד: באתר תחת ynet קיימים כמה סרטים ללא תשלום, שמשולבות בהם פרסומות. באתר מוצעים כ-500 סרטים מקטלוג החברה, ולדברי עודד הורוביץ-ראובני, מנכ"ל קבוצת PPD-אורלנדו, עוד עשרות סרטים חדשים מועלים כל שבוע לאתר.

את הסרטים ניתן לרכוש ל-72 שעות, ומחירם הוא 9.90 שקלים לסרטים ותיקים, 12.90 שקל לסרטים שעלו לפני כמה חודשים ו-17.90 שקל לסרטים חדשים. כמו כן, קיים מנוי שבו ניתן לצפות ללא הגבלה בכל הסרטים הוותיקים, בהם נכללים כ-300 סרטים, תמורת 14.90 שקל בחודש.

"מאז שעלה האתר אנחנו רואים עלייה במספר המשתמשים שנכנסים אליו, עשרות אלפים ביום, וגם מספר רכישות הסרטים הולך ועולה", אומר הורוביץ-ראובני. לדבריו, דווקא הסרטים בעלות הגבוהה זוכים לפופולריות רבה יותר. "הדבר החשוב כנראה זה עד כמה הסרטים חדשים ולאו דווקא המחיר", הוא אומר.

הורוביץ-ראובני מסביר כי ההחלטה על הקמת האתר נבעה כחלק מהמאבק בפיראטיות. "זהו הפתרון הטוב ביותר לנושא: במקום שנראה את כל הסרטים שלנו מורדים, החלטנו לתת את האפשרות החוקית במחירים שווים". לדבריו, פורמט של צפייה ישירה הוא חלק מההתפתחות הטכנולוגית שרק תגדל. "ספריות הוידיאו הולכות ונעלמות, הקהל מתרגל לכך שבמקום לצאת מהבית ולהביא את הפלסטיק עצמו, הוא יכול לעשות זאת בבית, וכיום הטכנולוגיה מאפשרת זאת בצורה טובה מבעבר. אם פעם הסרטים היו נתקעים בעת הצפייה הישירה, כיום הם זורמים חלק, ניתן לנווט בהם קדימה ואחורה ללא בעיה, ואת המחשב ניתן לחבר למסך הטלוויזיה. סרטי DVD לא ייעלמו, אך נראה שהם יעברו להיות פריט קנייה לאספנים".

  • עוד באותו נושא:
  • vod

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully