וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו עשוי להתערב במגעים למניעת שביתה ביום רביעי

חיים ביאור

5.2.2012 / 8:10

לאחר שבית הדין לעבודה אישר להסתדרות להשבית את המשק החל מיום רביעי, מנסים במשרד האוצר למנוע את ההשבתה שעלותה מוערכת ב-2 מיליארד שקל ליום. במשרד שוקלים לעתור לבג"ץ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עשוי להתערב במשבר עובדי הקבלן, במאמץ למנוע את השביתה הכללית שההסתדרות מאיימת להתחיל בה ביום רביעי הקרוב - כך אמרו אתמול גורמים במשרד האוצר.

בסוף השבוע שעבר הודיעה נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, כי היא מסירה את צו המניעה שאסר על ההסתדרות לקיים שביתה במשק, וכי היא מתירה לשבות החל ביום רביעי. עם זאת, השופטת הגבילה את משך השביתה בנתב"ג והיא תימשך רק שש שעות. ארד הורתה לנציגי ההסתדרות, האוצר, לשכת התיאום של האירגונים הכלכליים (המעסיקים הפרטיים) ומרכז השלטון המקומי להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי בשלושת הימים הקרובים.

על פי החלטת השופטת, נציגי הצדדים יתייצבו בבית הדין ביום רביעי בצהריים, גם אם תפרוץ השביתה, כדי לדווח על התקדמות המשא ומתן. קביעה זו מתפרשת כרצון של ארד להתערב במשא ומתן בין הצדדים במידה שלא תחול בו התקדמות, וכן על כך שהיא מעוניינת להגביל את משך השביתה ולא לאפשר לה להימשך ימים רבים.

באוצר מעריכים כי הנזק הצפוי למשק הפרטי והציבורי עקב השביתה הוא 2 מיליארד שקלים ביום. במשרד צפוי להתקיים היום דיון פנימי, שבו יוחלט אם לערער לבג"ץ על החלטת בית הדין הארצי להתיר להסתדרות לקיים את השביתה.

האוצר: "אסור לחזור על השגיאה הגדולה"

האוצר, ההסתדרות, לשכת התיאום ואנשי מרכז השלטון המקומי יחלו היום במשא ומתן כשפערי עמדות גדולים שוררים ביניהם: עיני דורש שהצדדים יקבעו עקרון, שלפיו חלק מ-350-400 אלף עובדי הקבלן בישראל לא יועסקו עוד על ידי החברות הקבלניות, אלא ייהפכו לעובדים מן המניין של מזמיני השירות ויועסקו על ידם ישירות.

"עלינו להניע את הגלגל קדימה", אומרים גורמים בהסתדרות. "איננו מצפים שבמהלך אחד יתוקן העוול, אבל יש לבצע את הצעדים הראשונים כדי להפסיק את התופעה המבישה ששמה 'עבודה קבלנית'. אם האוצר יכיר בעקרון הזה, הרי שהתקדמנו כברת דרך גדולה".

האוצר, לעומת זאת, דבק בעמדתו המתנגדת לקליטה ישירה של עובדי הקבלן בשירות המדינה, ברשויות המקומיות ובחברות הממשלתיות. בכיר באוצר הצביע על כך שההסתדרות מתמקדת במיוחד בעובדי הניקיון ודורשת שהם יעברו למסגרת של העסקה ישירה וקבועה, מכיוון שזו הקבוצה החלשה ביותר במשק.

"בשום מדינה מערבית המתנהלת ביעילות, עובדי הניקיון אינם עובדים ישירים של המעסיק", אמר הבכיר. "המדינה אמורה להעסיק ישירות רק עובדים שמקצועם הוא חלק מליבת הפעילות שלה. אם נסכים לקלוט ישירות עובדי ניקיון, נצטרך להסכים לקליטה ישירה של עובדים בתחומים נוספים שאינם בליבת הפעילות, כגון שומרים ומאבטחים, גננים ובנאים - ואז יבואו קבוצות נוספות, כמו עובדי המיחשוב ומוקדני השירות, וידרשו שהמהלך יכלול גם אותם".

לדברי הבכיר, אסור לחזור על השגיאה הגדולה של שנות ה-60, ה-70 וה-80, אז פרח בישראל משק העובדים שכלל בין השאר את כור וסולל בונה. "ראינו איך הקונצרנים האלה קרסו כשהעסיקו ישירות אלפי עובדים שאינם חלק מליבת הפעילות", אמר הבכיר. הוא הוסיף כי לעיני נוצר כעת פתח לקלוט ישירות עובדי קבלן וגם לשפר את שכרם, וזאת לנוכח נכונות לשכת התיאום של האירגונים הכלכליים לקלוט ישירות במפעליה עובדי ניקיון המועסקים במשך שנים רבות ובמשרה מלאה. "לפיכך", הוא טוען, "אין עילה אמיתית לשביתה זולת שיקולים פנים-הסתדרותיים".

האוצר מציע כי במקום העסקה ישירה של עובדי הקבלן, ישופרו תנאי העסקתם, על ידי העלאת שכרם ב-20%-25% ושיפור בתנאים הסוציאליים שלהם.

"תחת איום השביתה נוכל למצוא פתרונות"

בהסתדרות הגיבו בסיפוק על החלטת השופטת ארד להתיר את קיום השביתה. "אנו מקווים שתחת איום השביתה, האוצר והמעסיקים הפרטיים ייכנסו עמנו למשא ומתן רציני, ושסוף-סוף נוכל למצוא פתרונות ראויים לבעיית עובדי הקבלן", אמרו בהסתדרות. גם ראשי המחאה החברתית הגיבו בחיוב: "סוף-סוף נעשה מהלך לקראת צדק חברתי, שפתרון בעיית עובדי הקבלן הוא חלק ממנו", אמר פסח האוספטר, מזכ"ל תנועת דרור ישראל.

יו"ר לשכת התיאום, שרגא ברוש, הנחשב לידידו של עיני, קרא אמש לנתניהו שלא להמתין עד לרגע האחרון ולזמן את הצדדים לפגישה במאמץ לפתור את המחלוקת. "התערבות נתניהו תוכל למנוע את הכאוס הצפוי ואת הנזקים העלולים להיגרם למשק כתוצאה משביתה כללית, כפי שאישר בית הדין לעבודה", אמר ברוש. "אין סיבה להגיע לשביתה, וזו לא תקופה להכניס את המשק לסחרחורת. זה לא הזמן לגרום למשק זעזועים נוספים, כאשר המיתון העולמי ברקע".

בנובמבר אישר בית הדין לעבודה להסתדרות לקיים שביתה בת ארבע שעות בלבד, והורה להסתדרות, לאוצר, למעסיקים הפרטיים ולשלטון המקומי, לפתוח בשיחות אינטנסיביות, אך אלה לא צלחו.

השביתה, אם תפרוץ, תקיף את כל משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות והאזוריות, המועצות הדתיות, החברות הממשלתיות (לרבות הדואר), יחידות הסמך כמו הביטוח הלאומי, מינהל מקרקעי ישראל ושירות התעסוקה, נתב"ג (שביתה חלקית בלבד), בתי החולים הממשלתיים ושל קופת חולים כללית, רכבת ישראל ונמלי הים. ההסתדרות מתכוונת לקיים שביתה גם בחלק קטן מהמיגזר הפרטי ולהשבית את הבנקים והבורסה, שבהם פועלים ועדי עובדים. בתי הספר, לרבות החינוך המיוחד, יפעלו כרגיל, וכך גם שירותי האוטובוסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully