וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להוזיל הנסיעה במקטע החדש בכביש 6 גם בבוקר"

אבי בר-אלי

28.3.2012 / 16:31

יו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה-הכהן קורא לצמצם את השעות המוגדרות כשעות שיא בנסיעה במקטע החדש בכביש 6 ולהפוך את השעות 6:00-8:00 לשעות במחיר מוזל

ועדת הכלכלה של הכנסת דחתה היום את אישור תעריפי האגרה הדיפרנציאליים בפרויקט המתוכנן להארכת כביש חוצה ישראל (כביש 6) צפונה. זאת, לאחר יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) ביקש מנציגי אגף החשב הכללי במשרד האוצר ומחברת חוצה ישראל לבחון את האפשרות להוזלת תעריפי הנסיעה במקטע החדש גם בין השעות 6-8 בבוקר.

כפי שפורסם היום ב-TheMarker, החליטו משרדי האוצר והתחבורה לקבוע שני תעריפים למעבר במקטע שממחלף אליקים ועד למחלף סומך: עבור שעות שיא ושעות שפל של הנסיעה בכביש. כך תעריף הנסיעה בשעות העומס בשמח מקטעי הכביש, יעמוד עבור רכב פרטי על 5.6 שקלים לכיוון - כאשר מעבר בשעות השפל יפחית את האגרה בכ-43%, והאגרה תעמוד על 3.2 שקלים בלבד.

ואולם, במהלך הדיון בוועדת הכלכלה, התברר כי בכוונת הממשלה לקבוע כי תעריפי השיא יהיו לאורך כל שעות היום: בין 6:00 בבוקר ועד 21:00 בערב, כאשר ההוזלה תתאפשר לפיכך רק עבור הנוסעים בלילה. ביום שבת, יהיו שעות השיא בין 17:00-21:00 בערב. סגן בכיר לחשבת הכללית, גיל שבתאי, הסביר בדיון כי תכלית המהלך לא הייתה לווסת את התנועה בכביש כמעין אגרת גודש - אלא להסיט את המעבר של רכב כבד לשעות הלילה, ולייעל את השימוש בכביש בעת שהוא ריק.

מחיר נסיעה בכביש 6. TheMarker
מחיר נסיעה בכביש 6/TheMarker

ואולם שאמה-הכהן ביקש מנציגי הממשלה לבחון את האפשרות להאריך את שעות ההוזלה למשך שעתיים נוספות - ולהגיש לו את עלויות הסבסוד העודף שיהיו כרוכות בכך. יש לציין, כי הנהגים הנוסעים ביתר מקטעי הכביש - לא יזכו להנחה, משום שאלה מופעלים בידי חברה זכיינית אחרת, קבוצת דרך ארץ. הניסיון להטמיע גביית אגרה דיפרנציאלית ביתר מקטעי כביש 6 נכשל בעבר - בשל המורכבות שהייתה כרוכה בכך מול דרך ארץ ומממני הפרויקט.

הסתייגות ועדת הכלכלה עשויה לדחות לפיכך את פרסום המכרז לסלילת הכביש שתוכנן להתפרסם ביום רביעי הבא. מדובר במכרז זכייני (B.O.T) למימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של 21 ק"מ, למשך תקופה ארוכה יחסית של 35 שנה (כולל הקמה). זאת, בתמורה לגביית האגרה מציבור הנוסעים - ובתמורה למענק הקמה בגובה מאות מיליוני שקלים שתשלם המדינה לזכיין, ועל גובהו יתמודדו הקבוצות במכרז.

בנוסף, התנגד שאמה-הכהן גם להחלטה להאריך את תקופת הזיכיון של הזוכה לתפעל את כביש האגרה בתקופה ארוכה יחסית של 35 שנה. שאמה-הכהן ביקש לבחון את המשמעות הכספית של קיצור משך הזיכיון ל-27 או 30 שנה שבסיומם יוחזר הכביש למדינה. "לא אתן את אישור הוועדה להוציא את המכרז עד שלא אהיה בטוח שהכביש חוזר לבעלות הציבור והממשלה בהקדם האפשרי, 34 שנים נראות לי תקופה ארוכה מידי", אמר שאמה-הכהן. נציגי האוצר הבהירו כי מדובר בנתונים רגישים מאוד, מאחר והם יכולים להשפיע על המרכז, וביקשו להציגם בדיון פנימי. שאמה-הכהן נענה לבקשה והודיע כי הוועדה תקבל את ההחלטה לאחר שיוצגו לה הנתונים.

נציגת המועצה לצרכנות, מיטל בשארי, העירה עוד כי יש לפצות את הנהגים גם במקרים של עומסים בכביש. שבתאי טען כי האגרה המוצעת נמוכה משמעותית מהאגרה בקטעים האחרים בכביש. לדבריו, המדינה מתכוונת לחייב את הצרכן לפנות מפגעים ולזכות במקרה של עצירה של למעלה מ-20 דקות בכל קטע.

קטע 7 יחל באליקים, יעבור דרך מנהרה כפולה של כ-1.7 ק"מ בשוליו הדרום-מזרחיים של הכרמל, ויגיע עד מחלף שיוקם באזור תל קשיש סמוך לצומת התשבי. עלות הקמתו מוערכת במיליארד שקל. קטע 3 יחל בהמשך הכביש ממחלף תל קשיש, דרך מחלף העמקים ועד מחלף סומך. הקטע כולל שתי מנהרות: רכסים (2.4 ק"מ) ואיבטין (400 מטר). עלות הקמתו תסתכם בכ-2 מיליארד שקל. הכנסות הזכיין מאגרה מוערכות ב-2.5 מיליארד שקל למשך תקופת הפרויקט.

במכרז צפויות לפי שעה להתמודד שש קבוצות מקומיות וזרות, בהן קבוצה משותפת לשיכון ובינוי ולאפריקה ישראל, וכן קבוצות שפיר, אלקטרה, אשטרום, קבוצה הודית וקבוצה משותפת לקונצרן שטראבג הגרמני, אגד ולקבוצת מוסדיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully