וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי: "קצב עליית המחירים ימשיך לעלות"

19.4.2012 / 13:42

על רקע נתוני המדד מעריכים כלכלני בנק לאומי כי בשנה הקרובה תהייה עלייה מהירה בריבית ובמחירים בשוק. גם בשוק הדיור צפויים מחירי השכירות להמשיך ולעלות

"לא מן הנמנע כי בתנאי הרקע הנוכחיים, במהלך השנה הקרובה תחול עלייה גדולה ומהירה יותר בריבית מזו שכיום צופה השוק ההון", כך מעריכים היום כלכלני בנק לאומי על רקע נתוני המדד שפורסמו בתחילת השבוע.

"בראייה קדימה לתקופה הקרובה, 'מאזן הסיכונים' להתייקרויות מוטה כלפי מעלה וקצב עליית המחירים ב- 12 החודשים האחרונים ימשיך ויעלה בהמשך השנה אל עבר הגבול העליון של יעד יציבות המחירים", מעריכים בלאומי. במאזן הסיכונים הם כוללים גם את האפשרות כי הממשלה תיפתור את בעיית הגירעון בתקציבה באמצעות העלאת מסים עקיפים. פיתרון כזה ייקר את מוצרי הצריכה ויאיץ את רמת האינפלציה.

ציפיות האינפלציה עלו לאחרונה ל-2.7% בשנה הקרובה, עדיין בתוך תחום היעד אך בחלקו העליון. "כמו כן, נראה כי צפויה לנו בחודשים הקרובים עלייה בפועל של האינפלציה כאשר מדד חודש מארס עמד על 0.4%-, מעט גבוה מציפיות החזאים, ומדד אפריל צפוי להיות גבוה במיוחד ברמה של 1% לקראת העלאה של 9% במחירי החשמל".

כל אלה, בתוספת המדיניות הפיסקאלית המרחיבה של הממשלה, עשויים להשפיע על בנק ישראל ולגרום לו להעלות ריבית מוקדם מהצפוי, כותבים בלאומי. החלטה של הממשלה להעלות מסים עקיפים בניסיון להתמודד עם הגירעון התופח תלחץ גם היא את האינפלציה כלפי מעלה ותזרז העלאת ריבית.

עם זאת, בלאומי ממליצים שלא להזניח את בעיית הגירעון. "לאור אי הוודאות הגבוהה בשווקים וההאטה הכלכלית הצפויה להימשך, חשוב לנקוט בצעדים מתאימים על מנת להפחית את הסיכון לעליית הגירעון הממשלתי מעל לרמה בה תיפגע האמינות של הממשלה ביחס לשמירה על יעד הגירעון ויעדים תקציביים אחרים", הם כותבים.

שוק הדיור: מחירי השכירות ימשיכו לעלות

"גם כאשר פחתו הביקושים לרכישת דירות וקצב עליית מחיריהן התמתן, המשיכו ועלו מחירי השכירות. זאת בשל הסטה של הביקוש משוק הדירות לרכישה לשוק הדירות להשכרה. מכאן שסביר להניח שמחירי השכירות ימשיכו לעלות בשנה הקרובה, בין אם העלייה במחירי הדירות תימשך ובין אם היא תיעצר", כתבי כלכלני הבנק ביחס לשוק הדיור.

להערכתם, תרומתו של סעיף זה לעליית מדד המחירים לצרכן בשנת 2012 צפויה להיות משמעותית, בדומה למשקל תרומתו לעליית המדד בשנים האחרונות. סעיף שירותי דיור בבעלות דייריהם שבמדד, המבוסס על מחירי השכירות, עלה בחודש מארס ב-0.5%. קצב עלייתו ב-12 החודשים האחרונים הסתכם ב-4.8%, בדומה לקצב העלייה הממוצע של הסעיף מאז ראשית 2010. כלכלני לאומי מציינים כי בחודשי האביב והקיץ קיימת עלייה במספר עסקות השכירות והמחירים נוטים לעלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully