וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבר שלי בפייסבוק: המהפכה מתחילה ב-290 לייקים

רותי לוי

26.4.2012 / 15:23

קבוצת גמלאים מאבן יהודה משווה מדי שבוע מחירים בחנויות האזור ומפרסמת את המחירים המשתלמים ביותר. המידע מופץ בקרב תושבי האזור - ומשנה את המפה הצרכנית שלו

המפגש שלי עם קבוצת הגמלאים של אבן יהודה התחיל בצירוף מלים שגור. "ראיתי משהו מעניין בפייסבוק", סיפר לי חבר לעבודה, והמשיך: "יש חבורה שדואגת שבכל שבוע התושבים באזור יידעו באיזה סופר הכי משתלם להם לערוך את הקניות". אותו חבר לעבודה, התברר, הוא אחד מתוך 12 אלף החברים בקבוצת הפייסבוק של "ועד תושבי קריית השרון" - קבוצה ששמה ידה על הסקרים הללו והפיצה אותם בקביעות לחבריה.

ההזדהות שלי עם הקבוצה מאבן יהודה נולדה מתוך החוויה המשותפת של השוואת מחירים והפצתם ברבים. ואולם, היופי בהשוואת המחירים של הקבוצה מאבן יהודה הוא דווקא בהבדלים שבינה לבין ההשוואה העיתונאית. השוואה עיתונאית מתבצעת ברשתות הגדולות, לרוב בפורמט הדיסקאונט שלהן, מתוך הנחה כי הפתרון הזול הוא הפתרון הצרכני המומלץ ומתוך הבנה שעומס מידע עשוי להקשות על הקורא. בדיקה כזו עומדת לביקורת קפדנית מצד החנויות - היא מחויבת להיצמד למותגים זהים, להשוות "תפוח מול תפוח".

הגמלאים של אבן יהודה, לעומת זאת, מציגים את מגה בעיר באותה שורה עם שופרסל דיל אקסטרה, רמי לוי והמכולת השכונתית, ואיש לא מגביל את גודל הטבלה שבה יציגו את המחירים. כאשר הם מחפשים טונה, חלב או שמן זית על המדף, הם מציינים את המוצר המשתלם ביותר שהרשת מציעה באותו רגע ולא נצמדים למותג מסוים. הם בודקים את המחיר לפי התווית ולא לפי המחיר הסופי בקופה. הם מדמים צרכן אמיתי ואינם נדרשים לתת הסברים לאיש.

בדיקה עיתונאית נעשית לרוב לכבוד החגים, לקראת כניסת רשת חדשה לאזור מסוים או בעקבות מידע מעניין שהגיע מצרכנים. הבדיקות הללו דורשות, פרט לאיסוף המידע הקפדני, גם בקשת תגובות מהרשתות, עריכה ועימוד לדפוס. הרשתות, מצדן, מנסות לפעמים לבצע מניפולציה: "לא כדאי לך לפרסם את הכתבה מחר, כי בדיוק נצא במבצע גדול והנתונים לא יהיו עדכניים", מזהירים הדוברים.

באבן יהודה, לעומת זאת, מבצעים את הבדיקה בקביעות מדי שבועיים. בבוקר יוצאים הגמלאים למשימתם, ובערב כבר מוזמנים התושבים לקרוא את התוצאות. כולם מבינים שעשויות ליפול טעויות, אך אין שום עימותים עם הרשתות והמשווקים. הסניפים המקומיים כבר הבינו שהם נמצאים תחת מעקב קפדני של משמר מחירים.

הכוח של הקבוצה מאבן יהודה מבוסס על שיח ישיר עם התושבים. חבריה יכולים לזהות שסניף ויקטורי בנתניה יקר יותר מטיב טעם, שהמכולת השכונתית זולה ממגה בעיר. באבן יהודה יודעים להצביע על חנויות שמציגות רק את המותג היקר, ועל אלה שמבליטות גם אלטרנטיבות זולות וראויות.

כאשר נפגשתי עם הקבוצה לראשונה עדיין לא היה להם עמוד פייסבוק משלהם והסקרים פורסמו בעמוד הפייסבוק של השכנים בקריית שרון. עד היום הם מתקשים למנף את הפעילות ברשת החברתית ושיטת העבודה נסמכת על רשימת מיילים ארוכה. קבוצת הפייסבוק העצמאית שהקימו, "צרכנות נבונה באבן יהודה", גרפה עד כה כ-290 לייקים - מספר זניח ביחס לעוצמה ולהכרה שמקבלת הקבוצה מתושבי האזור, ובוודאי בהתחשב בכך שהקבוצה הצנועה הזו עשויה לחולל מהפכה בזירת הקמעונות המקומית.

עתה הם מקווים להעביר את המפגש השבועי במייל לכיכר העיר של הרשת החברתית, ולעודד קבוצות נוספות, כמותם, לפעול ולהביא לשינוי בהרגלי הצריכה במקום מגוריהם. רצוי ומומלץ, לפיכך, לפרגן להם ולהעתיק את הרעיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully