וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: מהו מקום העבודה המועדף על הישראלים?

רונית הראל, איל מילס

6.5.2012 / 10:49

על רקע המחאה החברתית ורוחות המשבר העולמי נראה כי קרנן של חברות המעניקות ביטחון תעסוקתי עולה בעיני העובדים. החברות המתחזקות: חברות היי טק ותיקות ויציבות

העובד הישראלי התעורר לקיץ של מחאה חברתית, יצא לרחובות והצהיר שגם לו מגיע, אבל רוחות המשבר העולמי עוררו חשש מפני הבאות. שתי המגמות הללו משתקפות היטב ברשימת "100 החברות שהכי טוב לעבוד בהן", ובמיוחד בעשירייה הפותחת. במעמד של חברות שכיכבו בשיח אודות המחאה החברתית, כמו הבנקים וחברות הסלולר, חל פיחות בולט, בעוד שהאי?ודאות בשוק העבודה העלתה את קרנן של חברות שמעניקות ביטחון תעסוקתי ותנאים טובים לעובדיהן.

כשבוחנים את החברות שבהן הישראלים רוצים לעבוד, אפשר לראות כיצד המגמות האלה באות לידי ביטוי. בהכללה, אפשר לומר שהישראלים מחפשים חברות חזקות, עדיף עם אוריינטציה בינלאומית וחדשנית, אבל - לא פחות חשוב - חברות שבטוח יחסית להתבגר בהן. כך, באופן מפתיע למדי, חברות המשתייכות לענף ההיי טק קופצות במעלה הרשימה, ומי שמוביל את הקפיצה הזו הן דווקא חברות ההיי טק הוותיקות שמקנות יותר ביטחון תעסוקתי.

ומי נמצא בעשירייה הראשונה?

אינטל השוכנת לבטח בראש הדירוג, היא משאת נפשם של עובדים רבים. בשמונה השנים שבהן אנו עורכים את הסקר, אינטל שמרה על מקומה בראש - תמיד ראשונה או שנייה. חוסנה הכלכלי של אינטל והיוקרה הבינלאומית שלה, מבטיחים לעובדיה יציבות והוגנות ביחסי העבודה ובתנאי השכר. הודות לשילוב של טכנולוגיה מתקדמת ורצפת ייצור, אינטל קורצת לשכבות שונות באוכלוסייה.

עוד אי של יציבות, הגם שמסוג אחר, היא חברת החשמל, המדורגת מיד אחרי אינטל. מיקומו של המונופול הממשלתי, שהתקדם שלב אחד מהשנה שעברה, מלמד על האופן שבו תופס אותה הציבור בישראל: חשמל חינם? שכר גבוה? בעיני הציבור אלו תנאים שערורייתיים, אבל מי לא היה מאחל אותם לעצמו?

במקום השלישי, החברה שהישראלים אוהבים להתגאות בה - טבע . החברה שפועלת גם בפריפריה מנוהלת כיום על ידי מנכ"ל "מיובא", אבל עדיין מהווה מוקד לחדשנות ומחקר ישראליים. חילופי המנכ"לים לא השפיעו על הענקית הגנרית, והיא מטפסת השנה שלב אחד ברשימת מקומות העבודה הנחשקים. חברת התרופות דואגת לבריאותם של 6,900 עובדיה בישראל שזוכים לתוכניות ביטוח בריאות מורחבות, והם יודעים להעריך את זה.

במקום הרביעי נמצאת חברת היי טק נוספת - HP ישראל - שדילגה אליו מהמקום השמיני בשנה שעברה. שלוש חברות היי טק רשמו השנה כניסה ראשונה לרשימת עשר המובילות: מיקרוסופט טיפסה שישה שלבים אל המקום החמישי, אמדוקס עלתה מהמקום ה?17 לתשיעי; גוגל ישראל ביצעה את הזינוק המרשים ביותר - מהמקום ה?25 למקום השביעי.

מקומות העבודה המועדפים. TheMarker
מקומות העבודה המועדפים/TheMarker

גוגל ישראל ממשיכה את ההתקדמות המרשימה שלה בדירוג מאז הופיעה בו לראשונה. החברה עדיין לא כבשה את המקום הראשון, כפי שהיא עושה בעקביות בדירוגים הבינלאומיים של החברות שהכי טוב לעבוד בהן, אבל תראו איזה באזז עושים 300 עובדים בלבד. החברה ומשרדיה המעוצבים מופיעים בכתבות רבות על תנאי עובדים. אמנם מי שעובד בגוגל לא רואה כמעט אור יום, אבל האפשרות להתפתח בארץ ובחו"ל, תנאי העבודה המפנקים וההזדמנות להיות חלק מהצלחה בינלאומית - כנראה שווים את המחיר.

שונה ממנה ב?180 מעלות היא אמדוקס . מי שעוקב אחרי החברה יופתע מאוד מהתברגותה במקום התשיעי. אמדוקס סבלה במשך שנים מתדמית צבאית. סיפרו עליה כי סוג השולחן של העובדים נקבע על ידי דרגתם בהייררכיה, וכי יש בה מעליות שונות לעובדים ומנהלים. עתה נראה כי היא מצליחה לנער מעליה את הדימוי הנוקשה הזה. הישראלים בכלל ועובדי החברה בפרט יודעים גם להעריך את חוזקה של החברה ואת העובדה כי מדובר ללא ספק באחת החברות הישראליות המצליחות מחוץ לגבולות ארצנו.

hp (מקום רביעי) ומיקרוסופט (5) הבינלאומיות מעסיקות בישראל אלפי עובדים (כ?6,000 במיקרוסופט, וכ?1,000 ב?hp) במרכזי פיתוח, שירות ומכירות. הן מאפשרות גם לסטארט אפים לחסות בצלן ומהוות מוקד משיכה גם לאנשים שהטכנולוגיה אינה הצד החזק שלהם. הבינלאומיות שלהן פותחת בפני העובדים את האפשרות לנדוד לתפקידים בחו"ל.

את המקום השישי והשמיני תופסים הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי בהתאמה. התחזקותן של חברות ההיי טק דחקה כל אחד מהם מקום אחד אחורה, אבל מיקומם ברשימה מבוצר עדיין. ישראלים רבים רוצים לעבוד בבנק ואפשר להבין אותם. הקביעות, התנאים המשופרים, שעות העבודה שנתפסות כשפויות יותר, מסלולי הקידום והתוכניות למנהלים, מושכים רבים. ומעל לכל, הוועדים הגדולים מצליחים לתפור לעובדים כסות מחממת שכוללת הטבות שונות, פעילויות פנאי ורווחה, העשרות מקצועיות ודאגה למשפחות העובדים בתחומים רבים ומגוונים.

מחוץ לביתה של עפרה שטראוס הפגינו נגד מחיר החטיף פסק זמן, אבל חברת שטראוס , המדורגת עשירית, היתה מהחברות הראשונות להודיע על הקפאת שכר הבכירים ועל השקעה של כ?6 מיליון שקל בשיפור שכר העובדים הזוטרים. עוד קודם למחאה, שכרם של העובדים בפס הייצור היה גבוה יותר מהממוצע במשק. לפי דיווחי החברה, השכר הממוצע של עובדיה הוא 11 אלף שקל.

שטראוס, שנהנית מדימוי של חברה משפחתית, אולי ירדה שלב בדירוג, אבל נהנית מנוכחות קבועה בעשירייה הפותחת. זאת בניגוד לחברות הסלולר שנבעטו ממנה. הבולטת שבהן היא פרטנר , שירדה מהמקום השני בשנה שעברה אל המקום ה?11. גם סלקום סובלת מירידה דרמטית ומדורגת במקום ה?16, לאחר שבשנה שעברה תפסה את המקום השישי.

"בתקופת משבר מקבלת משנה תוקף חשיבותם של יציבות תעסוקתית וחוסן החברה מבחינת המשתנים המעניינים את העובדים בבחירת מקום עבודה", אומרת מנכ"ל חברת BDI תהילה ינאי. "בנוסף גוברת החשיבות שבה רואים העובדים את יחסי עבודה וההכשרה מקצועית. ייתכן שהדבר נובע מכך שהעובד מודע לכך שאינו יכול להפליג בדרישות לשיפור תנאי ההעסקה שלו, ומפצה את עצמו בדרישה ליחסי עבודה טובים".

הדירוג המלא וסקר ציפיות העובדים בשנה החולפת מתפרסמים בגיליון הקריירה השנתי של מגזין TheMarker

לקבלת גיליון הכרות חינם חייגו 1-700-700-250

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully