וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפקת פייסבוק: לפי שווי שוק של 104 מיליארד דולר

נמרוד הלפרן

17.5.2012 / 23:34

הרשת החברתית גייסה 16 מיליארד דולר בהנפקה הראשונה לציבור הגדולה מעולם של חברת טכנולוגיה ותמחרה אותה ב-38 דולר למניה. המסחר במניותיה יתחיל מחר בבורסת נאסד"ק

פייסבוק, מפעילת הרשת החברתית הגדולה בעולם, תמחרה את הנפקתה הראשונה לציבור (IPO) במחיר של 38 דולר למניה - הקצה העליון של טווח מחירי היעד, אשר מציב אותה בין שלוש ההנפקות הראשונות לציבור הגדולות בתולדות ארה"ב. המסחר במניותיה יתחיל מחר בבורסת נאסד"ק תחת הסימול FB.

החברה גייסה 16 מיליארד דולר בהנפקה - ההנפקה הראשונה הגדולה מעולם של חברת טכנולוגיה.

ערוץ CNBC דיווח מוקדם יותר כי פייסבוק, אשר העלתה שלשום את מחיר היעד של ההנפקה לטווח של 38-34 דולר למניה, אינה צפויה להעלות שוב את מחיר היעד. עם זאת, מחיר ההנפקה עשוי להיות מעל לטווח היעד, אף כי תקנות רשות ני"ע בארה"ב (SEC) אינן מתירות לחרוג באופן קיצוני מדי מטווח מחיר היעד, ומכאן שתמחור מניית פייסבוק לא יוכל להיות מעל ל-45 דולר, אמר אדם המקורב להנפקה ל-CNBC. עם זאת, המגעים על תמחור ההנפקה עדיין נמשכים, וקביעת המחיר הסופי צפויה רק לאחר סגירת המסחר בוול סטריט, הוסיף המקור.

במקרה שמחיר ההנפקה ייקבע בסופו של דבר ברמה של 41 דולר למניה ומעלה, תגייס פייסבוק סכום של 19.9 מיליארד דולר, ותהפוך בכך ל-IPO הגדול בתולדות ארה"ב, לפי נתוני ספקית הנתונים דילוג'יק.

ההנפקה הראשונה הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב בוצעה בחודש מארס 2008 על ידי חברת כרטיסי האשראי ויזה, אשר גייסה 19.65 מיליארד דולר ב-IPO. ההנפקה הראשונה השנייה בגודלה בתולדות ארה"ב בוצעה על ידי יצרנית המכוניות ג'נרל מוטורס, אשר גייסה 18.14 מיליארד דולר בחודש נובמבר 2010.

900 מיליון משתמשים רשומים

עם זאת, ספק אם פייסבוק תזכה בתואר ה-IPO הגדול בעולם - בו מחזיקה ההנפקה הראשונה של אגריקלצ'ורל בנק אוף צ'יינה בחודש יולי 2010, אשר במסגרתה גייס הבנק הסיני 22.12 מיליארד דולר. כדי לזכות גם בתואר זה, תצטרך פייסבוק לתמחר את ההנפקה לפי מחיר של 46 דולר למניה.

בעקבות ביקוש ער להנפקה, עדכנה פייסבוק פעמיים את מסמכי ההנפקה שהוגשו לרשות ני"ע במהלך 48 השעות החולפות, והעלתה הן את מחיר ההנפקה והן על מספר המניות שיימכרו.

לאחר ששלשום העלתה פייסבוק את מחיר היעד של ההנפקה מטווח של 35-28 דולר למניה (אשר שיקף לחברה שווי שוק של 96-77 מיליארד דולר) לטווח של 38-34 דולר (המשקף לפייסבוק שווי שוק של 104-93 מיליארד דולר), הגדילה פייסבוק אתמול את היקף ההנפקה המתוכננת ב-25% ל-421.2 מיליון מניות, לעומת התוכנית המקורית למכור 337.4 מיליון מניות.

במובן זה פייסבוק היא חריגה, שכן לפי נתוני דילוג'יק, רק 3.4% מהחברות שביצעו IPO מאז שנת 1995 העלו הן את מחיר היעד והן את מספר המניות שבכוונתן למכור, לקראת ההנפקה.

מארק צוקרברג, המייסד שותף ומנכ"ל פייסבוק, ימכור במסגרת ההנפקה מניות ששוויין עשוי להגיע ל-1.2 מיליארד דולר בקצה העליון של טווח מחיר היעד. שווי המניות שיישארו בידיו לאחר ההנפקה יסתכם ב-19.1 מיליארד דולר בקצה העליון של טווח היעד.

פייסבוק, המתהדרת ביותר מ-900 מיליון משתמשים רשומים - מספר שהיה הופך אותה למדינה השלישית בגודלה בעולם במונחי אוכלוסיה - רשמה צמיחה חסרת תקדים מאז היווסדה בשנת 2004. בשנה שעברה רשמה החברה רווח של מיליארד דולר על הכנסות של 3.7 מיליארד דולר, לעומת הפסד של 56 אלף דולר והכנסות של 272 מיליון דולר שרשמה רק לפני שלוש שנים, ב-2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully