וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: כ-80% מהזוגות הצעירים לא יכולים לרכוש דירה ללא סיוע מההורים

נתן שבע

28.5.2012 / 18:28

הנתון המטריד לפי סקר התאחדות הקבלנים: גם העשירון התשיעי - בעלי הכנסה נטו של 19 אלף שקל - לא יכול לממן רכישת דירה באופן עצמאי. צופים כי מחירי הדירות יעלו ב-8% השנה

כ-80% מהזוגות הצעירים לא יכולים לרכוש דירה ללא סיוע מההורים, כך עולה מסקירה שערכו כלכלני התאחדות הקבלנים (בוני הארץ) לקראת הכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ שייערך השבוע באילת. לפי ההתאחדות בתנאים הנוכחיים השוררים במשק בהם ההון העצמי המינימלי הנדרש לרכישת דירה ממוצעת הוא כ-400 אלף שקל, ועל רקע שחיקת השכר ביחס למחירי הדיור, גם מי שנמצא בעשירון התשיעי כלומר בעלי הכנסה נטו של כ-19 אלף שקל, לא יכול לרכוש דירה ללא סיוע המשפחה או לחילופין לגור תקופה ממושכת אצל ההורים.

במסגרת הסקירה, כלכלני ההתאחדות בחנו שוב את יכולתם של הזוגות הצעירים בישראל לרכוש דירה במחיר ממוצע בהתאם להכנסות של משק הבית, הוצאותיו וההוצאות הנדרשות לצורך שכירות. על פי נתוני סקר ההכנסות וההוצאות של הלמ"ס רק בעשירון העשירי, עם הכנסה נטו של כ-29 אלף שקל, יש פער של מספר אלפי שקלים בין ההכנסות נטו למשק בית לבין ההוצאות הממוצעות למשק בית. כך שזוג צעיר בעשירון זה יכול כעבור כ-5.5 שנים לצבור הון עצמי לרכישת דירה ללא צמצום קיצוני ברמת החיים ובעודו גר בשכירות. לזוגות בעשירונים הראשון עד התשיעי אין אפשרות לרכוש דירה באופן עצמאי וללא צמצום דרסטי ברמת החיים.

עוד עולה מהסקירה כי בשנה האחרונה המדינה הגדילה את רווחיה מהענף בעוד מצבם של רוכשי הדירות הורע. המחירים לא ירדו והם צפויים לעלות כי בשל מחנק האשראי והמחסור בעובדים - ייבנו פחות דירות. על פי הערכות הכלכלנים של ההתאחדות בשנת 2011 הגיעו רווחי המדינה ממיסי נדל"ן, מע"מ על דירות חדשות והכנסות המנהל ממכירות קרקעות לכ-20 מיליארד שקל.

עצרת מחאת האוהלים בירושלים, אוגוסט 2011. עומר מירון
מהסירה עולה כי בשנה האחרונה המדינה הגדילה את רווחיה מהענף בעוד מצבם של רוכשי הדירות הורע. מחאת הדיור בירושלים/עומר מירון

מחירי הדירות יעלו ב-2012 ב-6-8%

התחזית של ההתאחדות לשנה הקרובה גם היא לא מעודדת. על פי ההערכות של כלכלני התאחדות בוני הארץ, שכמובן אינה חפה מאינטרסים, מחירי הדירות יעלו בשנת 2012 בין 6% ל-8%. כמו כן צופים בהתאחדות כי בשנת 2012 תהיה ירידה של 5% בהתחלות הבנייה בהשוואה לשנת 2011. תחזיות אלו מבוססות על ההנחה כי מחנק האשראי והמחסור בעובדים בעבודות הרטובות (עבדות טיח, ריצוף, חיפוי) בענף יימשך. על פי סקר שערכה ההתאחדות בקרב הקבלנים, 74% ענו כי בעקבות מחנק האשראי הם צימצמו את ההשקעות.

בהתאחדות בוני הארץ מסבירים כי למרות פעילות הממשלה להגדלת מלאי הדירות, הרי שעדיין קיים פער מצטבר בין הגידול במשקי הבית לבין התחלות הבניה וקיים קושי בסגירת הפער בשל מספר חסמים בשוק, בניהם מחנק האשראי, מחסור בעובדים מקצועיים והבירוקרטיה בוועדות התכנון.

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, מציין כי הממשלה נכשלה בניסיונותיה להוריד את מחירי הדירות. בממשלה אמנם הבינו שצריך לבנות יותר דירות, אבל כדי לבנות יותר דירות צריך יותר קרקעות יותר אשראי ויותר פועלים.

בובלי הוסיף כי "לא ניתן לספק רק קרקעות ולצפות שהקבלנים יבנו כאשר הבנקים לא מספקים להם אשראי וכאשר אין להם עובדים. גם לא ניתן להוריד מחירים באמצעים מלאכותיים על ידי הטלת מסים על רוכשי דירות להשקעה כי התוצאה היא שמחירי השכירות עולים. פעילות הממשלה פגעה פעמיים בזוגות הצעירים ומצבם מאז המחאה רק הוחמר - מחירי הדירות לא ירדו ומחירי השכירות עלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully