וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוקץ ההשקעות: "ערן מזרחי תמיד אהב מאוד כסף"

שוקי שדה

2.6.2012 / 13:56

מעצרו של מנהל ההשקעות הותיר אחריו עשרות בני משפחה וחברים המומים, שהשקיעו כל הונם בחברה שלו. השבוע הם הבינו שהשקיעו בכלל במכוניות, בבתים ובאורח החיים הנובורישי שלו

"מהיום שבו נולד, ערן מזרחי אהב מאוד כסף. הוא כל הזמן היה מדבר על כסף, על מה הוא קנה, מה הוא עשה, כל הזמן התרברב בכסף שלו ושפך כספים. הוא מאוד השוויץ בזה. למדתי בחיים שהעשירים האמיתיים עובדים קשה מאוד בשביל הכסף והם גם קמצנים, אפילו על 100 שקל הם יעשו אתך משא ומתן. ערן לא היה קמצן, לא על עצמו ולא על הסובבים אותו. הוא החזיק ארבע מטפלות, סגר לילדים שלו חופשות ביורודיסני, לקח את אשתו לאי פרטי לכבוד יום ההולדת שלו, ושיפץ את הבית שלו בסביון בעלות מטורפת. הוא לא התבייש בכלום". כך מספר קרוב משפחה של ערן מזרחי שהשקיע אצלו כספים, אחד מ-140 לקוחות שלפי החשד הפסידו כ-80 מיליון שקל בשל מעשי עוקץ שמזרחי ביצע לכאורה.

למזרחי לא היה רישיון לניהול תיקים. על פי החשד, כספי הלקוחות הופקדו בחשבון בבנק הפועלים בגבעתיים על שם קרן נאמנות של חברה בבעלות מזרחי, ומשם הועברו לבנק בשווייץ, כדי להשתמש בהם בעסקות מט"ח. לקוחותיו של מזרחי היו ממעמד הביניים המבוסס - רואי חשבון, רופאים, עורכי דין, עובדים בהיי-טק. אך לדברי קרוב המשפחה, כמעט כל הלקוחות של מזרחי הגיעו מאותם מעגלים - משפחה וחברים, בשיטת "מפה לאוזן", והשקיעו אצלו מתוך אמון אישי.

ערן מזרחי. שלומי גבאי
"הוא לא התבייש בכלום". מזרחי, השבוע/שלומי גבאי

"אנחנו משפחה מורחבת מלוכדת וחמה שנוסעת יחד לחופשות משפחתיות, לא משפחה מורחבת שבה דודים ובני דודים מתראים רק פעם בחצי שנה. אנחנו שבט, התראינו ברמה היום-יומית. הוא פשוט גמר אותנו, זה לא נתפש. הוא זרק רימון שהרסיסים שלו מגיעים למעגלים מרוחקים מאוד. עכשיו, גם מי שרוצה לעזור לאלה שנפגעו לא יכול, כי כולם משקיעים - המשפחות המורחבות משני הצדדים. אלה אנשים שמכרו בתים שגרו בהם, עברו לשכירות ושמו את הכסף אצלו. הם שמו גם חסכונות של הילדים, קופות גמל, פיצויים ממקומות עבודה, את כל החיים שלהם. הכול מתוך אמון מלא באיש. אמרנו לעצמנו שהמקסימום שיכול לקרות הוא שלא נרוויח כסף, ואולי קצת נפסיד. הוא הבטיח לנו שלכל היותר נפסיד 10%".

גרסתו של מזרחי היא שהוא הפסיד את הכסף באופן מוטעה בעסקות מט"ח וכי אין לו שום כסף מוסתר בחו"ל או כל כסף אחר שאותו הוא יכול להחזיר ללקוחותיו. "הוא לא גנב כסף מאף אחד ואין פה שום מעשה של עוקץ מתוכנן", אומר עורך דינו, מנחם רובינשטיין. "מזרחי עבד במשך כמה שנים בהשקעות. אתה מכיר ישראלי שמתכנן עקיצה בטווח כזה? העובדה שרוב לקוחותיו היו משפחה וחברים רק מוכיחה שזה לא היה עוקץ מתוכנן".

למרות ההכחשה של מזרחי, לא מעט מהלקוחות סבורים שהוא כלל לא השקיע את הכסף שטען שהשקיע. "בשלב מסוים הבנו שהוא לא השקיע את הכסף, אלא פשוט חי על חשבוננו", אומר אחד מקרובי המשפחה. "כל אורח החיים המפואר שלו היה עלינו. הרי נניח שהוא עשה טעות והפסיד את הכסף, בסדר. אז למה במשך כשנה הוא נתן לנו להיכנס לחובות, ליטול הלוואות ולהמשיך עם רמת החיים שאנחנו רגילים אליה? אם הפסדת, למה אתה משקר שנה שלמה?"

החשד של לקוחותיו של מזרחי התעורר כבר לפני כמה חודשים, לאחר שתשלומים שהם דרשו ממנו על ההשקעה לא הגיעו. באחד המקרים אף הוגשה נגדו תביעה אזרחית, כפי שיפורט בהמשך. כבר בתחילת השנה הוא נתן הוראה חד משמעית במשרדו לומר לכל הלקוחות שפונים אליו שעד מאי לא יהיו משיכות כספים, ולהסביר ללקוחות שבוצעו עסקות לטווח ארוך. מי שלחץ והתעקש, הצליח בכל זאת לקבל כסף - לא את כל סכום ההשקעה, אלא את התשלום הקבוע שאליו הוא הורגל.

חוקרי המשטרה בביתו של ערן מזרחי בסביון. שלומי גבאי
"כל אורח החיים המפואר שלו היה עלינו"/שלומי גבאי

כשהגיע מאי והתשלומים לא הועברו, לחץ המשקיעים גבר וחלקם הגיעו למשרד בסביון. בתחילת השבוע שעבר התקשרו מהחברה ללקוחות, התנצלו ואמרו שהכסף אוטוטו ייכנס לחשבונות, וציינו שרביעי בשבוע שעבר הוא התאריך האחרון שבו ייכנס הכסף. במהלך ימים אלה החלו לקוחות להתגודד מסביב לביתו. בחמישי שעבר, כשהכסף בושש להגיע, מזרחי כבר לא היה במשרד: הוא פשוט נעלם לכמה ימים. באותו יום הופיע בביתו מורה למוסיקה כדי להעביר שיעור פרטי לילדיו. לקוחות ששוחחו עם המורה טוענים כי במהלך השיעור הוא ראה את מזרחי יוצא מהבית עם שקיות רבות, והניח כי יש שם כסף רב במזומן.

בשלישי הגיעו לקוחות רבים למשרד בסביון וראו חברת הובלה פרטית שהגיעה ככל הנראה כדי לפנות את תכולת המשרד. במקביל, רבים מהם הגישו תלונות ביחידת ההונאה של משטרת מחוז תל אביב. שלשום הסגיר את עצמו מזרחי למשטרה ואתמול הובא להארכת מעצר. רובינשטיין הסביר שהוא נעלם מפני שאנשים מהשוק האפור איימו עליו ואף הופיעו בפתח ביתו. במקביל, הוגשה נגדו בקשה לפשיטת רגל מצד שני משקיעים, ציון לוי ודניאל אדלסון, באמצעות עורכי הדין איתן ארז ופז ויינברגר. לטענתם, הם השקיעו אצלו 2.5 מיליון שקל.

כרגע לא ברור אם מזרחי יצליח להחזיר כסף למי מלקוחותיו. גם היקף נכסיו לא ברור. משקיעים מצאו בטלפון הנייד שלו הודעת SMS שקיבל מאחיו ליום ההולדת ובה נכתב, "כל הכבוד שהצלחת להשיג עוד לפני גיל 40 שישה בתים, שישה כלי רכב וארבעה ילדים". מנגד, טוען רובינשטיין שבבעלותו של מזרחי נמצא רק הבית בסביון. כשהובל לחקירה ברביעי, וגם בהארכת המעצר אתמול, הקפיד מזרחי לכסות את ראשו בקפוצ'ון כך שלא יזוהו פניו. "האמת, על אף שהוא עקץ אותי, נצבט לי הלב לראות אותו כבול", אומר קרוב המשפחה. "אני פשוט לא מבין איך הוא הגיע למצב הזה, הרי לא היה חסר לו שום דבר בחיים. כנראה משהו הסתובב אצלו בראש".

עד לפני שנה, הלקוחות של מזרחי היו דווקא די מרוצים. הלקוחות השקיעו אצלו סכום מסוים תמורת תשואה מובטחת של כ-10% בחודש. עם הזמן הסתובבו סיפורים בין לקוחות על רווחים קבועים ויציבים של 30% שמזרחי השיג להם, ובזכותם התרחב מעגל לקוחותיו. כשלקוח היה מבקש את הכסף, אם מהריבית או מהקרן, הוא היה צריך להודיע למזרחי עד מועד מסוים, ובחודש לאחריו הכסף היה מוזרם לחשבון הבנק. כמה מהלקוחות שהתפתו לכסף הקל הגיעו למסקנה שעדיף להם למכור את הבית שבו הם מתגוררים כדי להשקיע את הכסף אצל מזרחי ולקבל תשואה גבוהה.

ביתו של ערן מזרחי בסביון. שלומי גבאי
"לא היה חסר לו שום דבר בחיים". ביתו של מזרחי בסביון, השבוע/שלומי גבאי

כך לדוגמה, אחת הלקוחות, אשה מבוגרת שהרוויחה כ-5,000 שקל בחודש בעבודתה כשכירה, מכרה את ביתה וקיבלה ממזרחי בכל חודש סכום הגבוה פי כמה משכרה החודשי. כעת היא לא יכולה לשלם את השכירות על הבית וחובות אחרים שצברה, ונאלצה לעבור להתגורר אצל קרובי משפחה. "אנשים העדיפו למכור בית כדי לחיות מהתשואה, בידיעה שהיא תמיד תהיה גבוהה", אומר קרוב המשפחה. "חלקם פשוט הפסיקו לעבוד כדי שהכסף יעבוד בשבילם. בשנה האחרונה הוא החל לדחות עוד ועוד תשלומים, ואז התחילו התירוצים והשקרים. בין היתר, הוא אמר שאין לו מערך שירות לקוחות שיכול לתמוך בכל הלקוחות שלו".

מזרחי, 39, נולד וגדל בגני תקווה שבבקעת אונו, שם התגוררו רבים מבני משפחתו המורחבת. הוא למד בתיכון בן צבי בקריית אונו ובצבא שירת כסמל מחלקה בגדוד 13 בגולני, ואף שירת בלבנון. לאחר שחרורו מהצבא השלים לימודים אקדמיים במשפטים ובחשבונאות. לדברי קרוב המשפחה, מזרחי מעולם לא עבד כשכיר בחברה מסודרת, ולאחר לימודיו עבד אצל אביו, קבלן בנייה. הוא עשה יחד עם אביו כמה פרויקטים בגבעת שמואל, וגם ביצע יוזמות עצמאיות בתחום השיפוצים. במהלך הזמן הזה התחתן, והוריו קנו לו ולרעייתו דירה בשכונת קריית הסביונים ביהוד. לפי קרובי משפחה, שוויה אז (לפני כעשר שנים) היה כ-180 אלף דולר.

את פעילות ההשקעות שלו התחיל לפני שמונה שנים. לדברי קרוב המשפחה, היה זה לאחר שקרא את רב המכר "אבא עשיר, אבא עני" מאת רוברט קיוסאקי. "מפה הכל התחיל. הוא אמר לנו שמכאן ואילך הוא לא יעבוד יותר בשביל הכסף, אלא הכסף יעבוד בשבילו. אני זוכר חופשה משפחתית בצימר, בראש השנה. הוא כל הזמן היה עם הטלפון, קונה ומוכר מט"ח. אז אף אחד עוד לא היה מושקע אצלו, אבל לאט-לאט אנשים ראו שהוא מצליח, והחליטו להצטרף אליו".

באותה תקופה החליט מזרחי למכור את הבית בקריית הסביונים ולעבור להתגורר בשכירות ברמת השרון, החלטה שקרובי משפחתו התקשו להבין. "אמרנו לו 'אתה פסיכי'. אבא לילדה בת שנה, איך אתה עושה דבר כזה? הרי אבא שלך קנה לך בית. הוא אמר לנו שהוא יודע טוב מאוד מה הוא עושה. אחרי שנה בשכירות ראינו שהוא קנה בית בגני תקווה ב-50 אלף דולר יותר, והבנו שהוא מתחיל להתעשר. הוא אמר לנו אז שתוך שלוש שנים יהיו לו 10 מיליון שקל. מכיוון שהוא השקיע את הכספים של הבית שלו בעצמו, המעשה הגביר את האמון בו".

ערן מזרחי. שלומי גבאי
"מכיוון שהוא השקיע את הכספים של הבית שלו בעצמו, המעשה הגביר את האמון בו"/שלומי גבאי

לפני שלוש שנים מכר מזרחי את הבית בגני תקווה וקנה וילה בסביון על שטח של 1.2 דונם, שלפי הערכות שווה 10 מיליון שקל. "חצי שנה אחרי שהוא עבר לשם, הוא שיפץ את הבית בשליש מהשווי שלו", אומר קרוב המשפחה.

לדבריו, השיפוץ הגרנדיוזי לא עורר חשד משום שהוא היווה אינדיקציה להצלחתו של מזרחי. "הוא אמר שיש לו מעגל לקוחות בשווי של 100 מיליון דולר, וזה נראה הגיוני שהוא עושה כסף יפה אם יש לו כזה מאגר לקוחות. על השיפוץ של הבית פירגנו לו. אמרנו לעצמנו שאם הוא עשה כסף, סימן שגם אנחנו עושים. גם מכוניות היוקרה שהיו לו שידרו מבחינתנו הצלחה".

לקוחותיו של מזרחי מפנים אצבע מאשימה לאביו, יוסי מזרחי, וטוענים שהיתה לו יד בקנוניה. גם מזרחי האב נעצר על ידי המשטרה והובא להארכת המעצר אתמול, שלאחריה שוחרר למעצר בית. גם טל מזרחי, אחיו הצעיר של ערן שעבד אצלו במשך כמה חודשים, נעצר לחקירה, אך שוחרר ברביעי בלילה. טל מזרחי היה אמור להתחתן בספטמבר בחצר בית האב בכפר מעש, בחגיגה מפוארת שתיכננה המשפחה. לדברי קרוב המשפחה, לאב ולבן לא היה שום קשר למעשים. לדבריו, מזרחי עקץ גם את האבא וגם את האח האמצעי, ברק, המתגורר בארה"ב.

"מהר מאוד יתברר שיוסי יותר מסכן מכולנו", אומר קרוב המשפחה. "הוא מכר את הווילה שבנה בגני תקווה ושם כסף אצל הבן שלו. לפני כחצי שנה הוא גם חתם ערבות בשביל הבן שלו, בסך 2 מיליון שקל. הוא בכה לו והתחנן שיבטיח שיש כסף, והבן נשבע שיש כסף, ובזכות זה האבא חתם ערבות. הוא הפיל אותו, שרף אותו חי".

אותו קרוב משפחה מתכוון, ככל הנראה, לערבות שעליה חתם יוסי לאחר תביעה שהגישו נגד ערן זוג משקיעים, שעלו מקנדה. לפני כחצי שנה הגישו בני הזוג תביעה נגד מזרחי על סך 4 מיליון שקל. בשבועות האחרונים הושג הסדר פשרה בתיק, שלפיו מזרחי ישלם להם את החוב בתשלומים חודשיים, תוך שאביו ואשתו יהיו ערבים לחלק מהסכומים.

ביתו של ערן מזרחי בסביון. שלומי גבאי
"הוא באמת נראה כמו הילד של השכנים ממול"/שלומי גבאי

ממידע שהגיע ל-Markerweek עולה כי כבר ביולי התכוון עו"ד גיל ורגון, בא כוחם של בני הזוג, לשלוח מכתב לבנק השווייצי, ובו תיכנן להתריע על הבעייתיות בהתנהלות של מזרחי. ואולם מזרחי עקף את עורך הדין ושיכנע ישירות את בני הזוג שהכל מתנהל כשורה, והם הורו לו לעכב את המכתב.

"הוא באמת נראה כמו הילד של השכנים ממול", אומר ורגון. "הוא ישב אצלי כמה פעמים במשרד ועשה רושם של בחור מאוד אינטליגנטי. הלקוחות שלי היו כר פעולה טוב בשבילו. הם הכירו אותו דרך שכנים וחברים, הם באים ממנטליות אחרת ולא העלו על דעתם מעשים מסוג זה. בדיעבד, כבר בשנה שעברה חשפתי שהוא לכאורה נוכל בינלאומי, אבל הלקוחות שלי התקשו להאמין בזה. הבנתי שהוא נוכל מהדברים שהוא אמר לי. לדוגמה, הוא ביקש לבטל עיקולים בבנק, על אף שלא היו כספים בחשבונות האלה. בעקבות כך הבנתי שהוא פשוט רוצה להזרים לחשבונות האלה כספים ממקום אחר. היה לי גם מידע שיש נגדו תיק הוצאה לפועל, על חוב של 1.5 מיליון שקל בפרויקט בחדרה. הוא ישב שם, יחד עם אבא שלו, ואמר 'אין לנו שום חוב'".

מלבד פעילותו כמנהל השקעות, לכאורה, שם רוב לקוחותיו היו בני משפחה וחברים, היו למזרחי מעט מאוד קשרים עסקיים אחרים. לפי רשם החברות, מחזיק מזרחי ב-50% מחברת אלגון השקעות מהרצליה, שנוסדה בינואר 2008. השותפה השנייה בחברה היא מיטל פרידמן-מרקוביץ', תושבת קריית אונו. לפי רשם החברות, לחברה זו שתי חברות בנות - אלגון ניהול פיננסי ואלגון קרנות גידור.

בחברה סירבו להגיב לפניות העיתון. "זה היה ניסיון לקיים שותפות עסקית, ניסיון שלא צלח. זה הכל", אומרים מקורבים לחברה. "אין שום קשר בין החברה לבין המעשים המיוחסים למזרחי. הרישום ברשם החברות לא רלוונטי, ערן לא פעיל בחברה ואין בה שום פעילות עסקית".

מרשם החברות עולה גם שעו"ד דן וישליצקי, יחד עם רועי הוף, שותפים בחברת אתוס השקעות, שבה היו למזרחי 50%. "זה רישום שנעשה בטעות, ועורכי דין מטפלים בזה", נמסר מטעם וישליצקי.

רשימת לקוחותיו של מזרחי כוללת, ככל הנראה, גם אנשים ידועים. כך לדוגמה, לדברי רובינשטיין, אחד הלקוחות הוא בעלה לשעבר של בכירה בפרקליטות. לפי חשד המשטרה, יהיה קשה לעקוב אחר חלק מהכספים שהושקעו אצל מזרחי, מכיוון שמדובר בכסף שלא דווח לשלטונות המס - כמו גם הרווחים של ההשקעות מכסף זה.

"רבים הרוויחו אצלו הרבה מאוד כסף כל השנים", אומר רובינשטיין. "אלה אנשים שמעורים היטב בשוק ההון, וידעו היטב שבשיעורי הריבית הנהוגים כיום אי אפשר לקבל כאלה תשואות".
שופט בית המשפט השלום בתל אביב, עידו דרויאן, האריך אתמול בשבעה ימים את מעצרו של מנהל ההשקעות ערן מזרחי החשוד בהלבנת הון, במרמה בנסיבות מחמירות ובזיוף בנסיבות מחמירות, לאחר שהונה את לקוחותיו בעשרות מיליוני שקלים. לדברי השופט בדיון, "מדובר בפרשה מורכבת ומסובכת. נראה כי בתיק זה אכן קיים חשש ממשי להימלטות וכמו כן קיים חשש ממשי לשיבוש מהלכי משפט לנוכח אופיין של פעולות החקירה". לקוחותיו הטיחו בו "למה אתה מכסה את הפנים?", אך הוא לא השיב.

מזרחי נעצר שלשום לאחר שהגיע מיוזמתו למפלג ההונאה במחוז תל אביב, ונחקר שם. אתמול ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו של מזרחי ב-15 יום, בשל העבירות המיוחסות לו. מהבקשה להארכת מעצר שהגישה המשטרה עולה כי "במהלך השנים האחרונות גייס מזרחי עשרות מיליוני שקלים מעשרות לקוחות שונים, תוך שהוא מתחייב להשקעות בשוק המט"ח ומבטיח תשואות גבוהות מאוד למשקיעים. על פי החשד, כל העת הוא הציג למשקיעים מצגי שווא, שלפיהם השקעותיהם מניבות רווחים משמעותיים, תוך הצגת נתונים כוזבים, על גבי מסמכים רשמיים של החברה שבבעלותו". עוד צוין בבקשה כי בפועל מזרחי "הפסיד את מרבית כספם של המשקיעים, ועל פי החשד אף עשה שימוש בכסף לצורכיו הפרטיים, לרבות רכישת נכסים, מכוניות, נסיעות משפחתיות לחו"ל ועוד".

במהלך הדיון טען סנגורו של מזרחי, עו"ד מנחם רובינשטיין, כי אין הצדקה להארכת המעצר. לדבריו "מדובר בתיק ממוסמך, כל העבירות נעשו דרך חשבונות בנקים. הכל מתועד". רובינשטיין ציין כי מזרחי התייצב מיוזמתו לחקירה, ולכן לשיטתו אין חשש שיימלט מהחוקרים. לגבי היעלמותו של מזרחי בימים שקדמו למעצר טען כי "הגיעו אליו בריונים והיו איומים עליו ועל האשה, ולכן הוא העדיף שלא לישון לילה או שניים בביתו - הוא לא ברח". לדבריו, "זו חקירה של צווארון לבן - האיש ללא עבר פלילי ושירת בגולני".

לפי הגרסה שהציג מזרחי בחקירתו, הוא השקיע את הכסף בעסקות מט"ח ובאופן מוטעה, מה שגרם להפסדים כבדים. עוד טען מנהל ההשקעות כי לא גנב שקל וכי אין לו כסף בחו"ל או כל כסף אחר שהוא יכול להחזיר ללקוחותיו. על היעלמותו טען שלא תכנן לברוח מהמדינה, והחליט להיעלם לאחר שלקוחות איימו עליו באמצעות עבריינים וגובים מהשוק האפור. אביו, יוסי מזרחי, נעצר אף הוא. האב שוחרר למעצר בית מלא עם הפקדת ערבות עצמית. לקוחותיו של מזרחי טענו בפני Markerweek שאביו היה מעורב בכל. "הוא היה יד ימינו וליווה אותו בכל צעד, בפרט בתקופה האחרונה, אחרי שהאח יצא מהעסק", אמר אחד הלקוחות.

לאחר הדיון אמר נציג המשטרה כי "מדובר בפרשת מרמה בנסיבות מחמירות ביותר. החשוד גייס עשרות מיליוני שקלים והציג להם מצגי שווא כאילו השקעותיהם נושאות רווחים, אך בפועל גרם להפסדים. חלק מהכספים לא הושקעו ועברו לחשבונות בחו"ל. מדובר בעשרות לקוחות ובנזק שנאמד בעשרות מיליוני שקלים. משטרת ישראל עושה כל שביכולתה, בין אם בישראל ובין אם בחו"ל, לאתר את הכספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully