וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התזמון המוצלח של האצ'יסון ברכישת פרטנר

אמיר טייג

3.6.2012 / 12:53

האצ'יסון הוכיחה בעבר יכולת תזמון טובה, הן בהקמת פרטנר והן במכירתה לאילן בן דב. אמיר טייג סבור כי למרות שלכאורה חזרה האצ'יסון לפרטנר בכפייה, גם כאן מדובר בתזמון טוב

החברה הסינית שהיתה ממקימה של חברת הסלולר הישראלית, כבר הוכיחה מספר פעמים יכולות מדהימות של קריאה נכונה של השוק. בפעם הראשונה היה זה בשנת 1998, כאשר זכתה במכרז התדרים של משרד התקשורת. האצ'יסון הסכימה להעמיד דמי רשיון אדירים בקנה מידה מקומי, של 400 מיליון דולר. היא העניקה לפרטנר את המותג אורנג' והציבה בראש החברה שורה של מנהלים מקומיים מוכשרים שהצליחו להפוך את החברה הזאת תוך תקופה קצרה יחסית למובילת שוק. עתוי כניסתה לשוק הוכח כמוצלח פעם נוספת כאשר הובילה האצ'יסון את פרטנר להנפקה מוצלחת בשנת 1999, רגע לפני קריסת שוק המניות העולמי. הנפקה זו מימנה למעשה את מרבית ההשקעה שנדרשה לשם הקמת התשתית של פרטנר, ואיפשרה לחברה הצעירה להחזיר בזריזות את הלוואות הבעלים שקיבלה מבעלי המניות המייסדים שלה.

האצ'יסון מריחה הזדמנות גם בישראל

בשנת 2009 הוכיחו הסינים שוב את היכולת שלהם לקרוא היטב את ההתפתחויות בשוק המקומי. פחות משנה לאחר שיא משבר האשראי העולמי ב-2008, מכרה הצ'יסון את פרטנר ברווח של כ-1 מיליארד דולר לאילן בן דב. קשה להאמין כי האצ'יסון באמת חזתה את קריסת הטריאופול הישראלי וחיסול הרנטה המונופוליסטית בשוק הסלולר הישראלי, אך ברור כי בקיץ 2009 העדיפה האצ'יסון להצטייד במזומנים על פני השקעות בחברות סלולר הפועלות בשווק בוגר. לא מן הנמנע כי הסינים ראו את מה שהישראלים התעלמו ממנו: שוקי הסלולר בכל העולם עברו תהליכים תחרותיים, ושירות הסלולר שנחשב בעבר שירות פרימיום הפך לשירות גנרי בו הרווחיות נמוכה יותר.

אכן חזרתה של האצ'יסון לשוק הסלולר הישראלי נעשתה במידה מסוימת מתוך כפיה, שכן בן דב היה חייב לה 300 מיליון דולר, אך ברור כי האצ'יסון חוזרת לפרטנר מתוך אמונה כי היא צפויה לעשות שם הרבה כסף. עסקה זו אינה היחידה בה מנצלת האצ'יסון את המשבר הנוכחי כדי לרכוש נכסים ממוכרים במצוקה. לאחרונה היא הציעה 2.5 מיליארד דולר תמורת הבזק האירית, איירקום, הנאבקת גם היא בנטל חוב ענק. בפברואר רכשה האצ'יסון את אורנג' אוסטריה תמורת 1.3 מיליארד יורו.

קרוב לוודאי שהאצ'יסון מריחה הזדמנות גם בישראל. המחיר שהיא משלמת עתה עבור פרטנר נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר בו מכרה את החברה לפני שלוש שנים. מנגד, סביבת הסיכונים השתנתה וכיום שוק הסלולר הישראלי הוא תחרותי הרבה יותר ולפיכך בריא יותר. האנומליה שאפיינה את השוק בשנת 2009 נפתרה, ולפיכך הסיכון בשוק ירד. לפרטנר כיום יש את הכלים התחרותיים להתמודד היטב בשוק שוקק, במיוחד אם היא תחזור לידי האצ'יסון. המנטליות הניהולית של חברת האחזקות הסינית, זו שאפשרה לפרטנר לפרוח בתחילת העשור הקודם, היא זו שתאפשר לפרטנר לפרוח גם בעשור הנוכחי.

  • עוד באותו נושא:
  • פרטנר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully