וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"במגה מצפים שנשלים עם המחירים": חרם הצרכנים שעבד

גבריאלה דוידוביץ-ויסברג

13.6.2012 / 21:04

כ-1,400 מתושבי אבן יהודה התארגנו בקבצות המעודדת צרכנות מושכלת. היום ההתארגנות יזמה שביתת קונים בסניף מגה בעיר והציבה משמרת ששכנעה את העוברים והשבים שלא לקנות בחנות

נטלי, תושבת אבן יהודה, בחרה שלא להיכנס היום לחנות מגה בעיר לאחר שקבוצת "צרכנות נבונה" אירגנה היום (רביעי) שביתה נגד החנות. "אני גרה כבר שנים באבן יהודה ומעולם לא היתה כאן תחרות ראויה, במגה פשוט מצפים שנשלים עם המחירים הגבוהים, עד שסוף סוף מישהו ישים לזה סוף".

התארגנות הצרכנים באבן יהודה מונה כ-1,400 איש והיא פועלת בהתנדבות זה כמה חודשים על מנת לעזור לתושבי המקום לרכוש מוצרי מזון באופן מושכל ולעודד רכישה במחירים הוגנים. חלק משמעותי מפעילות הקבוצה, הנקראת "צרכנות נבונה - אבן יהודה", הוא לערוך סקרי מחירים בכל רשתות המזון והמרכולים שנמצאים באזור, להפיץ את הנתונים ולהמליץ לצרכנים על אפשרויות הרכישה הזולות ביותר.
לטענת חברי הקבוצה, בעקבות מספר סקרים שהם ערכו בתקופה האחרונה נמצא כי סניף מגה באבן יהודה הוא היקר ביותר בהשוואה לחנויות דומות הנמצאות בסביבה, כמו שופרסל שלי, טיב טעם, מרכולית תל יצחק ואדלה.

מגה בעיר. שרון בוקוב
סניף "מגה בעיר"/שרון בוקוב

בעקבות הטענות של הקבוצה כלפי סניף מגה בעיר, כי המחירים בחנות לא יורדים ואף יקרים בהרבה משאר החנויות, הוחלט לקיים שביתת צרכנים בסניף. במהלך השביתה עמדו משמרות מחאה מטעם הקבוצה וניסו לשכנע את העוברים והשבים שלא להיכנס היום לחנות ולא לרכוש בה. כחלק מאותה מחאה, הוצבו גם משמרות סוקרים שספרו את מספר האנשים שנכנסים לחנות בכל שעה - את התוצאה הם השוו לסקר אותו הם עורכים כבר שבועיים, במהלך ימי רביעי, כדי לקבל תמונה על כמות הנכנסים לחנות ובכך להעריך את השפעתה של השביתה.

"ירידה של 62% בכניסות לחנות"

עד לשעה 13:00, טענו מטעם הקבוצה כי חלה ירידה של 62% במספר האנשים שנכנסו לחנות באותן שעות. ניצה ריבקס, חברה בהתארגנות ואחראית על בחירת המוצרים לסקרים, עמדה אתמול במשמרת שספרה את הנכנסים והיוצאים וטענה כי כלל לא ציפתה למספר כזה. "זו הצלחה מדהימה, ציפינו שאנשים בישוב לא יקנו מאחר והם מאמינים במה שאנחנו עושים, אבל לא האמנו שנגיע למספרים כאלה".

לטענתם, בביקור שהקבוצה ערכה במהלך שעות הבוקר ועד הצהריים, כמעט ולא היתה תנועה בחנות ובמהלך שלוש שעות לא נמצא אף אדם שיצא מהמקום עם עגלת קניות עמוסה. "רוב הלקוחות שראינו יצאו עם מספר מצומצם של פריטים, מתעמלי חדר הכושר שנמצא מעל המקום שקנו כמה דברים 'על הדרך'. מכל הלקוחות שעצרנו לשאול מהיכן הם מגיעים והאם הם מודעים לשביתה שנעשית, קיבלנו תשובה די זהה - הם לא מקומיים וזה איננו הסניף הקבוע שלהם לקניות".

אילנה, בת 80, שחיכתה למונית עם הקניות שרכשה, סיפרה שהיא מכירה את המצב אבל אין לה יותר מדי ברירות אחרות. "אני מגיעה מהדיור המוגן גני שרונים, שם מחירי החנות מאוד יקרים, בצורה לא סבירה, ולכן, למרות שאני יודעת שיקר כאן, זה עדיין פחות ממה שאני צריכה לשלם במתחם הדיור".

אפי היא לקוחה נוספת שסיפרה ביציאתה מהחנות כי היא לא מהמקום וכל הקנייה נעשתה פשוט בגלל שחדר הכושר שלה נמצא מעל למגה. לאחר שסיפרו לה חברי הקבוצה על פועלם, היא טענה שזה מובן לה בהחלט וכי היא מצטערת שלא עושים פעילויות כאלה במקומות נוספים. רוב הלקוחות האחרים שיצאו מהחנות הגיעו עם סיפורים דומים, אומרים בקבוצה. לדבריהם, בזמן הבדיקה הם לא הצליחו למצוא לקוח אחד שטען כי הוא גר באבן יהודה.

במגה בעיר לא היו אדישים כלל למתרחש וכבר לילה קודם לכן חילקו לכל בית אב פליירים עם המבצעים החדשים של הסניף. משעות הבוקר תגברו את המקום בעובדים ואנשי ביטחון מתוך חשש שהרוחות יתלהטו. לפי מיקי לפיד, אחד ממארגני הפעילות וממובילי הקבוצה, חשד זה לא היה מבוסס. "אנחנו לא באנו להפגין ובטח שלא להפריע לאף אחד, אלא פשוט להזכיר לצרכנים שיש כאן בעיה. אנחנו מנסים להבהיר שאין כל סיבה לגבות מחירים גבוהים ולכן מתקיימת השביתה הזו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"בתוך החנות הם כבר לקוחות שבויים"

אילן בוכריס, סמנכ"ל הרשת, הגיע כדי לפקח על המצב. בוכריס סירב להגיב על הנעשה במקום אך טען שאין שום התנהגות לקויה בסניף הנוכחי וכי בניגוד למקומות אחרים, מגה דואגת לעובדיה באופן מלא מבחינה תקציבית - לכן יש להם הוצאות נוספות שבמקומות אחרים לא תמיד מכבדים. בוכריס הסביר כי הוא הגיע כדי לעודד את העובדים וכדי שלא יצטרכו להתמודד לבדם עם השביתה.

חברי הקבוצה ביקשו להבהיר שאין להם שום טענה כלפי העובדים וכי הם נמצאים עמם בקשרים מצוינים. הם אף שיבחו את מנהלת הסניף שיצאה לבדוק מה שלומם ואף הציעה להם מים. יחד עם זאת, חברי הקבוצה אמרו כי מפריע להם מאוד שדוד ויסמן, יו"ר הדירקטוריון, גר באבן יהודה אך לא פועל למען שינוי המצב.

במהלך השביתה טען לפיד כי מבחינתם זהו רק חלק זעום במאבק. "אנחנו מעוניינים להנחיל את השיטה בכל ישוב ועיר בארץ ומקווים שעוד ועוד קבוצות יקיימו התארגנויות דומות, בעזרתנו ובעזרת מועצת הצרכנות המלווה בייעוץ".

אהוד פלג, מנכ"ל מועצת הצרכנות, טען כי "אנחנו בהחלט עוזרים ונמשיך לעזור בהקמה, הדרכה וייעוץ לקבוצה זו ולדומות לה". פלג הבהיר כי הפעולה היום נעשתה באופן עצמאי, אך גם הסכים כי כחלק מבעיית יוקר המחיה בישראל, כמו שאמרה ועדת קדמי, היא היעדר תחרות, שקיפות וגילוי נאות במחירים. כתוצאה מכך, הצרכנים מתקשים לערוך השוואות והם לא יכולים לבצע בחירה מושכלת באשר למקום אופטימאלי לעריכת הקניות - לכן יש מקום לפעולות אלו.
פלג הוסיף כי "כרגע יש ויכוח על נקיטת הצעדים, אבל כחלק משלים לפעולות השלטוניות יש פעולת צרכנים כמו זו, שמעמידה לציבור שגר בתחומי הרשות את אותו כלי השוואה צרכני, עוד לפני שהצעדים השלטוניים יבשילו. כלי זה ייתן להם, כבר מהבית, אופציה לבחור לאן ללכת. בתוך החנות הם כבר לקוחות שבויים שנותר להם או להשוות בין מותגים שונים באותה החנות או לא לרכוש כלל".

לפיד מבחינתו אמר כי הקבוצה דורשת לשנות את המערכת מהיסוד ולא לתקן בעיה נקודתית. לכן, כחלק מהפעילות, נוספו גם קדימה, צורן וכפר יונה בתקווה לעוד שבדרך. "אנחנו רוצים ליצור תחרות אמיתית ומעוניינים להקים לובי בכנסת אשר יוודא שוועדת קדמי תמוצה ותיושם. אין שום סיבה שמה שקרה בסלולר לא יקרה במזון, עובדה שקם כחלון ותוך שנה כל משפחה חוסכת לפחות 400 שקל בחודש, אז למה שזה לא יקרה בנושא שהוא יותר מהותי? לא צריך כסף בשביל זה, צריך רק מישהו שיקום ויפעל. אנחנו מבחינתו החלטנו כבר מזמן שלא נישבר והנה, אפשר גם לראות את התוצאות".

מרשת מגה נמסר בתגובה כי "מגה בעיר בישוב אבן יהודה משרתת נאמנה מזה שנים רבות את תושבי המקום ומעורבת ומוטמעת מאוד בחיי הקהילה. בנוסף, הרשת מסייעת לארגונים מקומיים ומעורבת בפרויקטים חינוכיים בעיר. מגה בעיר ביישוב מציעה לתושבי המקום את המחירים הנוחים והמשתלמים ביותר ביחס לחנויות השכונתיות האחרות. כמו כן, אנו מבצעים בסניף מבצעים מקומיים ומיוחדים לתושבי המקום, כאשר רק לאחרונה הוזילה הרשת עשרות מוצרי בסיס ממגוון גדול של קטגוריות המוזילים משמעותית את סל הקנייה. אנחנו מקיימים דו שיח יום יומי עם תושבי העיר וקשובים למכלול הטענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully