וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: המדינה תוותר על מחצית מהמס מכספים כלואים

אורה קורן

19.6.2012 / 14:35

שר האוצר החליט: טבע, מוטורולה ואמדוקס יקבלו הטבת מס משמעותית בגין כספים כלואים, תמורת גביית 8.5 מיליארד שקל, תוך קביעת הנחה שתשקף את שיעור המס בדומה לחוק מ-2011

שר האוצר, יובל שטייניץ, הודיע היום כי החליט לקבוע הוראת שעה בנושא "הרווחים הכלואים", שתאפשר לחברות רב לאומיות לקבל הטבת מס משמעותית. מקורבים למגעים במשרד האוצר ציינו כי ההחלטה שהתקבלה היא עקרונית בלבד וטרם הוחלט לגבי הפרטים. עם זאת, ההערכות הן, כי המס הממוצע בו חייבות החברות בגין כספים כלואים עומד על 17%. משרד האוצר יהיה מוכן לוותר ככל הנראה על מחציתו תמורת קבלת המחצית האחרת עד סוף 2013. המשמעות היא, כי המדינה תוותר תאורטית על 8.5 מיליארד שקל. עם זאת, לא כל החברות מעוניינות בהסדר, לכן הויתור והגביה צפויים להיות נמוכים יותר.

"רווח כלוא" הינו רווח שקיבל פטור ממס עד למועד חלוקתו או הוצאתו בנסיבות מסוימות. הנחת הבסיס היתה כי רווחים אלו יושקעו בפעילות נוספת בישראל. הוראת השעה קובעת כי חברות שקיבלו פטור ממס, בהתאם לחוק הישן לעידוד השקעות הון, יחלו לשלם מס בגין אותם רווחים.

על פי ההערכות, "כלואים" בארץ כ-100 מיליארד שקל, רובם של חברות דוגמת טבע , מוטורולה, אינטל ואמדוקס. החברות נמנעות מהוצאת כספים אלה כדיבידנד, כדי לא לשלם עליהם מס. עם זאת חלקן הוציא אותן כהשקעות בחברות בחו"ל, ועל כך ישנה מחלוקת עם משרד האוצר, אם עליהן לשלם מס בגין אותן השקעות.

בהודעת משרד האוצר מוסבר כי בדין הישן נקבעו מסלולי הטבות שונים בהתאם לאופי המפעל ולמיקומו מבחינה גיאוגרפית, כך שחברות תעשייתיות נהנו מפטור ממס בגין הכנסותיהם למשך תקופות שנעו בין 10- 15 שנה. הפטור נועד לעודד חברות להשקיע את רווחיהם במפעלים בישראל ובכך להגדיל את כושר הייצור ואת היקף התעסוקה.

הפטור שנקבע בחוק הוגבל עד לשלב בו החברה החליטה לחלקו כדיבידנד לבעלי מניותיה. חברה המשלמת דיבידנד נדרשת לשלם את מס החברות ממנו הופטרה בשיעור של 10%-25%, זאת בנוסף ל-15% מס במקור בגין דיבידנד.

בשל המס הגבוה שהחברות נדרשות לשלם, הן נמנעות מתשלום דיבידנד וצוברות רווחי עתק. המצב שבו חקיקת המס משפיעה על החברות אינו רצוי מבחינה כלכלית לטובת המשק. באותה עת, הכנסות המדינה ממיסוי אותם רווחים נדחות בשנים ארוכות ונשחקות.

בכדי לעודד חברות לשלם את המס בגין הרווחים ה"פטורים", הוחלט לתמרץ חברות בהוראת שעה להפשיר רווחים אלה. משמעות המהלך הינה שחברות יחזירו את מס החברות בגין אותם רווחים פטורים, תוך קביעת הנחה שתשקף את שיעור המס בדומה לחוק החדש שנכנס לתוקפו החל משנת 2011.

על פי החוק החדש, עד סוף 2012 תשלם חברה בכל הארץ מס חברות בשיעור של 15% למעט באיזור עדיפות לאומית א' בו תשלם 10%. בשנים 2013-2014 תשלם בכל הארץ 12.5% ובאיזור העדיפות 10%. מ-2015 תשלם בכל הארץ 12% ובאיזור העדיפות 6%. ללא השינוי היו החברות צריכות לשלם מס חברות בשיעור של 10%-25% בהתאם להטבות שקיבלו ולמיקום השקעותיהן.

על פי משרד האוצר, ההנחה המוצעת במס החברות מהווה מעין היוון של המס אותו החברה אמורה להחזיר למדינה במועד בלתי ידוע בעתיד. הוראת השעה אינה מחייבת חברות לחלק דיבידנד בפועל אשר בגינו יש לשלם מס נוסף בשיעור של 15%, עליו אין הטבה, ומאפשרת לחברות להשאיר את רווחיהם בחברה ללא הגבלה עתידית בגין השימוש בכספים.

בשנת 2010 הוקמה על ידי שר האוצר ועדה בינמשרדית בראשות מנכ"ל האוצר, לבחינת החוק לעידוד השקעות הון. הוועדה המליצה בין היתר על צמצום הטבות המס לחברות בבעלות ממשלתית מלאה, חברות העוסקות בכריית מחצבים וביטול כללי של הפטור ממס לחברות וזאת באמצעות קביעת שיעור מס אחיד ומופחת על כלל הכנסות החברה.

החוק החדש שנחקק בעקבות ההמלצות מפחית באופן משמעותי את הטבות המס לכלל החברות במשק ערב תיקונו. יחד עם זאת, המלצות הוועדה לא פגעו רטרואקטיבית בהטבות המס להן היו זכאיות החברות לפי הדין הישן.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ אמר כי "סוגיית הרווחים הפטורים הכלואים הינה נחלת העבר ואינה רלוונטית בחוק החדש. להערכתנו יישום המהלך עדיף הן לאזרחי ישראל והן לחברות מאי-יישומו, משום שהצלחת המהלך מחד תסיר את חוסר הוודאות ברמת החברות ותביא להכנסות ממסים גבוהות יותר מהשארת המצב הנוכחי על כנו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully