וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מציל סוג ב': 8 שעות ביום ו-5,000 שקלים בחודש

הילה ויסברג

20.6.2012 / 10:44

מצילי דור ב' בחופי ת"א, שעובדים שבעה ימים בשבוע, 12 שעות ביום, התלוננו על אפליה בתנאי ההעסקה לעומת המצילים הוותיקים. בתגובה צימצמה העירייה את שעות העבודה ואת שכרם

חוף מציצים בתל אביב היה השבוע עמוס מתרחצים. דבר בתמונה המוכרת של חוף-ים ביום קיצי לא הסגיר את האווירה הקודרת בסוכות המצילים. דן וליאור, שני מתרחצים צעירים, לא שמעו על שינויים בסדרי הרחצה בחוף: "הכל נראה בסדר. המצילים כאן, וממש עכשיו הם צעקו לאחת הילדות לא להתרחק יותר מדי", סיפרו.

אבל לא הכל בסדר אצל המצילים, או ליתר דיוק אצל מצילי דור ב', שנקלטו החל ב-1999. הם ממורמרים, אך מפחדים לדבר מפחד שיאבדו את עבודתם. כשניגשנו לסוכת המצילים וניסינו לברר מדוע נסגרו החופים, סיפרו רק שהעירייה אוסרת עליהם לדבר. "אני באמת לא יכול להגיד כלום, אני מסכן את העבודה שלי", אמר המציל.

מבין 53 המצילים בחופי תל אביב, 30 הם מצילי דור ב' - 14 קבועים ו-16 עונתיים. באחרונה פנו מצילי דור ב' לעירייה בבקשה להעלות את שכרם. בתגובה הודיעה העירייה בתחילת השבוע שתסגור לסירוגין שלושה מבין 13 החופים המותרים לרחצה.

בצעד זה ביטלה העירייה הסדר שהושג לפני שנתיים, ובו הוסכם כי המצילים יעבדו שבעה ימים בשבוע, 12 שעות ביום, וישתכרו כ-8,000 שקל בחודש, כולל שעות נוספות (לעומת שכר של עד 30 אלף שקל למצילי דור א'). למעשה, העירייה חזרה להסכם שנחתם ב-2007, ולפיו המצילים יעבדו שישה ימים בשבוע, שמונה שעות ביום, וישתכרו שכר הנמוך בכ-3,000 שקל מזה שהם משתכרים כיום.

מדוע הסכימו המצילים לעבוד שבעה ימים בשבוע? לדבריהם, הובטח להם שבמשך הזמן שכרם יעלה, וכשההבטחה לא מומשה הם פנו לעירייה בדרישה להעלות את שכרם בטענה שהם עובדים יותר מהמותר על פי חוק שעות עבודה ומנוחה. כעת המצילים, שמשתכרים כ-5,000 שקל ברוטו ולעתים אף פחות, מתחרטים שהעלו את סוגיית השכר בפני העירייה. לכך מיתוסף המרמור על פערי השכר בינם לבין עובדי דור א'. "מה שהעירייה עשתה הוא אבסורד שבסופו של דבר פוגע במתרחצים", אומר מציל שעמו שוחחנו. "מה רוצים המצילים? הם עובדים 10-12 שעות ביום וביקשו להביא משכורת הוגנת הביתה - ובסוף קיבלו משכורת מצחיקה. עם משכורת כזאת, עדיף להם למכור פלאפל. בנוסף, העירייה מינתה מצילים בלי ניסיון לנהל תחנות הצלה, כך שבסופו של דבר הציבור משלם את מחיר. ובכל הסיפור הזה לא נשמע גם קולה של ההסתדרות".

מאחר שההסכם שהושג ב-2007 תקף עד 2014, שום גוף אינו מוכן לגבות את המצילים ולייצגם בפני העירייה. בהסתדרות הסבירו כי ההסכם שיצר את דור ב' של המצילים נחתם ב-2000, כאשר עמיר פרץ היה היו"ר, ולכן אין ביכולתה של ההנהגה הנוכחית לעשות דבר.

גם בעיריית תל אביב טוענים שכל עוד ההסכם בתוקף, המצילים לא יכולים לבוא בטענות. "העירייה נעתרה לבקשת המצילים להרחיב את היקף שעות העבודה כדי להגדיל את שכרם, והעסיקה אותם במתכונת המקובלת בכל מערך ההצלה בישראל זה שנים רבות. עיריית תל אביב חתמה עם הסתדרות המעו"ף על הסכם קיבוצי מיוחד בפברואר 2007, באישור הממונה על השכר במשרד האוצר. העירייה מנועה מלשנות את תנאי השכר של מצילי דור ב' כל עוד ההסכם הקיבוצי המיוחד בתוקף".

באוצר טוענים שכעסו כשגילו שהעירייה מעבידה את המצילים שבעה ימים בשבוע, וכי בכל מקרה ההסכם הוא בין העירייה למציליה. "לא שמחתי לראות שהעירייה לא שומרת על חוק שעות עבודה ומנוחה, שהרי לא הגיוני שאדם יעבוד שבעה ימים בשבוע, 12 שעות ביום", ציין גורם באוצר. "ניתנה הבטחה למצילים ששכרם ישודרג וזה לא קרה, ולכן הם כועסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully