וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמועות על התפטרות פישר הפילו את הבורסה בת"א

שלי אפלברג

15.7.2012 / 18:02

בנק ישראל מסר הכחשה גורפת: "שמועות זדוניות שלא קשורות למציאות". המסחר התנהל רוב היום בעליות אך נסגר בירידה במחזור של 369 מיליון שקלים בלבד - הנמוך מזה 8 שנים

הבורסה בת"א נחתמה היום בירידות במחזור המסחר הנמוך ביות שנרשם ב-8 השנים האחרונות - 369 מיליון שקל. במרבית היום התנהל המסחר בעליות שערים, אך בסופו של יום סגרה תל אביב את המסחר בירידה חדה.

בשוק הסתובבה שמועה כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הודיעה על התפטרותו. בבנק ישראל מסרו הכחשה גורפת וטענו כי מדובר בשמועה זדונית שלא קשורה למציאות ופישר ממשיך בתפקידו כנגיד בנק ישראל. לאחרונה נודע כי נגיד בנק ישראל הביע קו תקיף נגד מדיניותו הכלכלית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ אשר העמידו את יעד הגירעון של ישראל על כ 3% מהתוצר.

ת"א 25 ירד ב-0.8% לרמת 1058.85 הנקודות; ת"א 100 ירד בכ-0.5% וסגר על רמת 968.33 הנקודות. מדד הביטוח, שאיבד בשבוע המסחר האחרון כ-8% מערכו, הוסיף לערכו בסוף היום כ-0.15%; מדד הטכנולוגיה, אשר השיל בשבוע 6.6%, ממשיך במגמת הירידה והחסיר מערכו 0.65%; מדד הבלוטק, שצנח בשבוע שעבר ב-6.2%, ירד ב-0.4%. מדד ת"א בנקים, שנעל שבוע שלילי עם ירידה של 0.3% בלבד, הוביל את הירידות כשאיבד 2.15% .

מדדי התל בונד נסחרו בעליות של עד 0.2%.כאשר אגרת חוב הממשלתית שאמורה להיפדות בשנת 2026 סגרה את היום עם תשואה של 5% ובעלייה של 0.2%.

אורי ליכט מנהל מחלקת המחקר של IBI מציין כי: "אני אני צופה שבחודשיים הקרובים אנו נראה מחזורים נמוכים מאוד. האולימפיאדה תוביל לירידה בהתעניינות בשוק ההון הישראלי, והסיטי של לונדון ( המרכז הפיננסי) ייכנס לתקופה שהדבר היחיד שיעניין אותו זה אם ישבר שיא עולם בריצה למאה מטר או לא. ההתעוררות של המחאה החברתית וחוסר הוודאות הרגולטורים הובילו למצב הנוכחי . העלאת מחזורי המסחר זה אינטרס ראשון במעלה על מנת להחזיר את העניין בשוק הישראלי ולמשוך משקיעים זרים מחו"ל.

חברת הדירוג S&P הזהירה את ישראל כי גידול בגירעון בפועל יגרור בדיקה מחודשת של דירוג האשראי למדינה. חברי המשלחת התקשו להסתיר את התנגדותם להעלאת יעד הגירעון ל-3%. הם רמזו כי על ישראל לפתור זאת באמצעות העלאת מסים, אחרת ישנו את דירוג האשראי של ישראל מ"יציב" ל"שלילי". אם יראו כי אין שינוי במדיניות למנוע את הגידול בגירעון ומצבו של המשק יידרדר, יורידו את הדירוג מ-A+ ל-A.

מניות הבנקים ספגו את עיקר הירידות הפועלים ירדה ב2.7% ולאומי סגרה את היום בירידה של 2.8%. כמו כן המניות המשקיעות במאגר לויתן סגרו את היום בירידות . רציו יהש השילה מערכה כ4.8% ודלק קידוחים סגרה בירידה של 3.6%.

השותפות בלויתן – רציו , דלק קידוחים ואבנר צנחו היום במהלך המסחר ב-3%-4%. ייתכן שהירידות נבעו מההודעה כי בעלי אסדת הקידוח פרינגטון במגעים לביצוע עבודות בקידוח גבריאלה, לאחר סיום קידוחי מירה ושרה, שיוכיחו האם קיימים גז או נפט במקום. פרינגטון ביצעה את הקידוח לשכבות העמוקות בלוויתן, שאמור היה לבדוק האם קיים גם נפט בתחת לתגלית הגז הענקית, דבר שהיה מעניק אפסייד עצום למניית, אך נמצא בהסתברות נמוכה. האסדה נטשה את הקידוח לבסוף בשל תקלות טכניות והשותפות בלוויתן הודיעו כי הן מתכננות קידוח ממקום אחר לבדיקת שכבות הנפט, אך ללא תאריך יעד. הידיעה כי האסדה כבר הוזמנה על ידי קידוחים אחרים מרמזת למשקיעים כי היא לא תשוב ללווייתן בשנה הקרובה.

המדד צפוי לעלות ב-0.1%

בתוך כך, המשקיעים בישראל ממתינים לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. מרבית האנליסטים צופים כי המדד יעלה ב-0.1%.

עידן אזולאי, מנכ"ל אפסילון ניהול קרנות נאמנות, אמר כי "אין ספק שהעסקים מתחילים להרגיש את ההאטה. אנחנו מקבלים אינדיקציה מהחברות מולם אנו עובדים בשוק, שהמספרים אשר יציגו בדו"חות הכספים ברבעון הקרוב יהיו פחות טובים". אזולאי מעריך כי ריבית בנק ישראל לא תשתנה: "אני לא רואה את הנגיד מוריד את הריבית לאור הסכנה שחברת הדירוג S&P הזהירה את ממשלת ישראל כי אם לא יטפלו בגירעון יורידו לה את הדירוג".

"הדולר התחזק משמעותית לאחרונה וכבר כמעט נוגע ב-4 שקלים - שיא שלא ראינו מספר שנים. אני לא מאמין שהדולר יתחזק יתר על המידה ויעצא מכלל שליטה מכיוון שלבנק ישראל עדיין קיימות ערימות של דולרים שהוא יכול להשפיע על מחיר הדולר בשוק", הוסיף אזולאי.

לדברי יונתן כץ, כלכלן לידר שוקי הון, "הגירעון בחשבון השותף של ישראל מדאיג. ראינו ירידה חדה ביותר של 19% ביצוא לחודש יוני. הדבר מדאיג שכן 43% מהתוצר בישראל תלוי בסקטור זה וירידה כה חדה מאשרת כי אנו פונים לקראת האטה ומיתון". כץ הוסיף כי גם נתוני היבוא של ישראל מדאיגים "שכן קיימת מגמת ירידה של 8% בשנה האחרונה. הנתון מצביע על פסימיות של משקי הבית שמקטינים את הצריכה לאור אי הודאות והחשש מהמצב הכלכלי בישראל".

הקרנות המסורתיות רשמו גיוסים של כ-340 מיליון שקל, בהובלת קרנות אג"ח מדינה והקרנות השקליות - כך מעריכים כלכלני מיטב. כמו כן, ציינו הכלכלנים כי ניתן לראות כי המשקיעים מתחילים לחזור לקרנות הקונצרניות, אשר גייסו מתחילת החודש 680 מיליון שקל.

הרקע לעליות שהתרחשו בפתיחת המסחר היו עקב המסחר בסוף השבוע בבורסות בוול סטריט, שקטע 6 ימי ירידות רצופים, . בדומה למגמה בימים האחרונים, גם היום נרשמים מחזורי מסחר דלילים - 200 מיליון שקל בלבד.

מדד דאו ג'ונס עלה ביום שישי ב-1.6% וסיים את השבוע בעליות קלות; מדד S&P 500, טיפס ב-1.7% והשלים עלייה שבועית של 0.2%; מדד נאסד"ק הוסיף 1.5%, אך ירד בסיכום שבועי ב-1%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגרו בירידות בראשונה זה שבעה ימי מסחר, ושם בכך קץ לרצף העליות הממושך ביותר מאז ינואר. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-0.03% ל-1.5%.

נתוני מקרו כלכליים שפורסמו ביום שישי בסין והצביעו על האטה בצמיחה חיזקו את ההערכות כי ממשלתה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם תנקוט בצעדים נוספים לעידוד הצמיחה הכלכלית.

שוק האג"ח הקונצרני נסחר על רקע הדיון שייערך היום בוועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת "חוק הקלון הכלכלי". על פי הצעת החוק, יוטל קלון כלכלי על מנפיקי אג"ח שלא עמדו בהתחייבויותיהם ויוגבלו רכישת אג"ח שלהם על ידי הגופים המוסדיים.

הצעת החוק שנוסחה על ידי התנועה לאיכות השלטון הוגשה על ידי 8 חברי כנסת. לפי הצעת החוק, מוצע לאסור רכישת אג"ח של חברות שביצעו "תספורת" באמצעות כספי קופות הגמל וקרנות פנסיה, מהרגע שלא עמדו בהתחייבות לפירעון, ובמקרה של הגעת להסדר חוב, במשך 10 שנים לאחר תחילת הסדר התספורת.

ההוראה של המפקח על הביטוח לבטל את ביטוחי המנהלים על רקע הנתונים החדשים על העלייה בתוחלת החיים בישראל ימשיכו לטלטל את ענף הביטוח - ובעיקר להשפיע על השווי של מניות החברות. ההערכה באוצר היא שחמשת החברות הגדולות - מגדל, כלל, הראל , הפניקס ומנורה מבטחים - ירשמו הפסדים בהיקף שבין חצי מיליארד שקל למיליארד שקל. גם חברות הביטוח האחרות, הבינוניות והקטנות, צפויות לרשום הפסדים. חברת דירוג האשראי, מידרוג, הכניסה ביום חמישי את חברות הביטוח המקומיות הגדולות לרשימת מעקב לבחינת ההשלכות של טיוטת נייר העמדה וטיוטת החוזר - על ההון העצמי של החברות ועל רווחיותן.

מניות במרכז

פרטנר נסחרת על רקע הפרסום כי תקטין את עלויות המימון של החברה באמצעות הקטנת מסגרת האשראי הבנקאית שלה ב-780 מיליון שקל ל-60 מיליון שקל בלבד. שפיר אגח א לגרף ניתוח טכני שפיר אגח א

שפיר פרויקטים אשר רק לפני כשנה הגיע להסדר עם מחזיקי איגרות החוב ומצבה לא מראה כל שיפור, תיסחר על רקע הצעת הרכש המלאה אותה מעוניינת לבצע חברת האם שפיר מבנים לאיגרות חוב של החברה, שסגרו את יום חמישי בעלייה של 11.7% לשער של 23.7 אגורות. התשלום אשר ישולם בהצעת הרכש ייסגר במשא ומתן מול מחזיקי איגרות החוב.

ביום שישי נודע כי חברת הדירוג מעלות S&P, הורידה את הדירוג של קבוצת גאון אחזקות מ-BBB ל-BB עם תחזית שלילית (הורדת הדירוג הינה לחברה האם גאון אחזקות, והחברה הבת גאון אגרו תעשיות). זאת, בעקבות הנזילות החלשה והעלייה במינוף של קבוצת גאון שבשליטת משה גאון.

להערכת מעלות, "נזילות הקבוצה מאופיינת בתלות מוחלטת במכירת נכסים לשם פירעון חוב, כאשר תזרים המזומנים השלילי של חברת ההחזקה מאלץ את חברת גאון אגרו תעשיות להשתמש ביתרות נזילות לתשלומי ריבית והוצאות תפעוליות".

דור אלון מקבוצת אלון החזקות באלון החזקות ברבוע כחול -ישראל בע”מ לגרף ניתוח טכני רבוע כחול , תיסחר על רקע הידיעה כי היא מתכננת הנפקת אג"ח של עד 110 מיליון שקל וחברת הדירוג מידרוג אישרה לה דירוג של A2 עם אופק שלילי להנפקה איגרות החוב.

(עדכון ראשון: 16:58)

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully