וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאמה-הכהן: "ההסדר בדלק נדל"ן שופר"

שלי אפלברג

17.7.2012 / 12:40

ועדת הכלכלה דנה היום בהצעת הסדר החוב האחרונה שהוגשה על ידי דלק נדל"ן - הסדר הנחשב אבן בוחן לקראת הסדרים נוספים בשוק. יצחק תשובה לא הגיע לישיבה

"ההסדר הנוכחי בדלק נדל"ן משופר לעומת ההסדר הקודם שהונכח על שולחן ועדת הכלכלה, שכן תשובה מזרים סכומים נכבדים", כך אמר היום יו"ר ועדת הכללה, כרמל שאמה-הכהן בסיכום הדיון שקיימה הוועדה בנושא הסדר החוב בחברה. זאת אף שהמחזיקים הפרטיים אמורים לספוג במתווה הנוכחי תספורת עמוקה יותר.

עם זאת חברים בוועדה הופתעו, לדבריהם, לגלות כי לא רק המחזיקים צפויים לספוג תספורת עמוקה אלא גם הבנקים, בעלי המניות מהציבור, חברות הקשורות לדלק נדל"ן ולבעל השליטה יצחק תשובה, כמו גם מס הכנסה.

יצחק תשובה עצמו לא נכח בדיון, בו ייצגו אותו מנכ"ל דלק נדל"ן, ערן מיטל ועו"ד עידן וולס. עוד נכחו בדיון, בין היתר, נציגים מאגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, מרשות לניירות ערך, ממשרד המשפטים, מרשות ההגבלים העסקיים ומגופים מוסדיים שונים.

המחזיקים הפרטיים הסבירו לחברי הכנסת כי הסדר החוב בדלק נדל"ן הוא אבן בוחן לכלל ההסדרים העומדים בפני שוק ההון הישראלי. לדבריהם, אם ההסדר יאושר כלשונו עם תספורת כה עמוקה, הדבר יגרום למפולת ולירידות חדות באגרות החוב בישראל בשל משבר אמון של המשקיעים בשוק.

מנכ"ל החברה, ערן מיטל, חזר על דבריו מאסיפות המחזיקים אתמול כי "ההסדר הנוכחי עדיף עשרות מונים מאשר פירוק, בו המחזיקים עלולים לקבל אף פחות מ-6% מהחוב. גורמים אינטרסנטים מנסים לתעתע במחזיקים כי יקבלו יותר כסף אם יפרקו את החברה ויפנו לתביעות" .

עו"ד וולס ציין "הגורמים האינטרסנטים מספרים למחזיקים אגדות אורבניות על כספים שייראו בפירוק". וולס היפנה, בין היתר, אצבע מאשימה לעו"ד יהודה רסלר, המייצג חלק ממחזיקי האג"ח, ותבע ממנו: "לחשוף בפני חברי הוועדה את הסכם שכר הטרחה שלו".

שהמחזיקים הפרטיים העלו דרישה לכלול נציג מטעמם שינהל שוב את המשא ומתן, או לחילופין לבחור נציג אחד שיוסכם על ידי כלל הסדרות. וולס ענה בתגובה: "עכשיו אתם מתעוררים?". מיטל הסביר כי "נוהל משא ומתן מול הסדרה הגדולה. אי אפשר לערוך משא ומתן עם אנשים בודדים אחרי שנה שלמה של דיונים במצבה הנוכחי של החברה".

עו"ד רסלר האשים, מנגד, את החברה כי האסטרטגיה שלה היתה לנהל משא ומתן עם מנורה והראל הנושאות בניגוד אינטרסים על מנת להשיג הסדר טוב לבעל השליטה. ניגוד האינטרסים, לטענתו, נובע מכך שמנורה ביטחה בעבר את בעלי המשרה, והראל, לשיטתו, חוששת כי תשובה יזנח את החובות שלה בפרויקט לאס וגאס הכושל ולכן מעוניית במתווה הנוכחי.

מיטל הגיב: "אחד לא אוהב להפסיד כסף, אבל אין מה לעשות. מדובר באגרות חוב של חברת נדל"ן מניב, שאינן בטוחות להשקעה. החברה כשלה בסופו של יום. האינטרס שעמד לנגד עיניינו, כאשר בנינו את ההסדר, היה לפעול בצורה שווה כלפי כל בעלי החוב של החברה".

מיטל הציג את תשובה כ"תורם" כסף לחברה כדי להציל אותה, דבר שעורר את כעסם של המחזיקים הפרטיים.

אדואר קלר מנציגות סדרה כ"ה האשים את הבנקים כי "קיבלו עדיפות על פני האזרח הקטן ודרש כי גורם נייטרלי יבדוק את ההתנהלות. "בגלל חובות אישיים של תשובה, דלק נדל"ן עזבה את קבוצת דלק. זה היה תהליך מתוכנן. תשובה הגדיל את אחזקתו בדלק נדל"ן על ידי הצעות רכש של דלק בדלק נדל"ן. רק שזה נגמר חולקו מניות דלק נדל"ן כדיווידינד", אמר קלר. וולס הזהיר את קלר בתגובה כי יתבע אותו על לשון הרע.

עו"ד גיא גיסין מנציגות סדרה כ"ה ציין כי "הנושא של חלוקת הדיווידנד בעין נעלמה מעיניי בית המשפט שדן רק בשאלה האם יהיה הסדר או פירוק".

קלר הסביר לחברי הוועדה כי הוא מסרב לקבל כסף ממחסיקי האג"ח, ואם ההסדר יכנס לתוקף הוא לא יראה שקל. וולס ניצל את דבריו ואמר "אתה מוכיח בדיוק את טענתינו כי אתה רוצה פירוק בשביל לקבל כסף".

בסוף הדיון הציע ח"כ שאמה לזמן את תשובה לדיון נוסף בכנסת ולדון בהסדר, אך הדגיש בפני הנוכחים כי הכנסת לא יכולה להתערב בהליכים הנמצאים כעת בבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully