וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם משרדים לא יכולים לעמוד במחיר השכירות בת"א

נתן שבע

22.7.2012 / 20:32

דמי השכירות הגבוהים באזור מובילים עסקים לבדוק אפשרויות במרחב שבין חדרה לרחובות, שם ניתן למצוא שטחים במחירים נמוכים בעשרות אחוזים

כבישים חדשים, דמי שכירות נמוכים בעשרות אחוזים והנחות בארנונה עשויים לפתות חלק מהחברות הפועלות באזור תל אביב, לנדוד החוצה מהעיר הגדולה אל ערי הפריפריה. בנוסף, אם מוסיפים לכך שבתקופה של האטה כלכלית, לא מעט בעלי עסקים וחברות מחפשים דרכים לא מעט חברות ועסקים לחסוך, וייתכן כי אז יכול להיות שבשנים הקרובות נראה יותר ויותר חברות יוצאות מתל אביב לערים הסמוכות לה. בינתיים, גם ההיצע בחלק מהערים גדל והולך.

פתח תקוה, למשל, היא אחת הערים הסמוכות לתל אביב שאמורים להתווסף אליה שטחי משרדים רבים בתקופה הקרובה. אבי כהן, מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקוה, מעריך כי כיום כ 260 אלף מ"ר שטחי משרד בעיר נמצאים בבנייה או לקראת סיום הבנייה וקרובים לאכלוס.

חברת הביטוח מגדל אמורה לאכלס עד סוף השנה בניין נוסף, ברחוב היצירה בפתח תקוה, שאליו תעביר משרדים הממוקמים כיום בכמה מקומות במרכז תל אביב. בסך הכל יאכלס הבניין החדש 2,200 עובדים בשטח של 42 אלף מ"ר, כשהמהלך אמור לחסוך למגדל מיליוני שקלים בשנה. "מגדל כבר יושבים כיום בפתח תקוה, והרעיון היה לרכז את כל הפעילות במקום אחד. חלק מכך בא גם מטעמי חיסכון", אומר דורן ספיר, משנה למנכ"ל מגדל וראש חטיבת המטה. "גם עבור העובדים מדובר בשדרוג, עם סביבה נוחה ורגועה, ללא כל בעיות חנייה, שלא כמו בתל אביב, שם לפעמים יושבים ונלחמים". על פתרון חלקי של פקקי התנועה בדרך לעבודה, בעיקר מכיוון ראשון לציון, מתגברים במגדל באמצעות מערך של הסעות לעובדים.

"פתח תקוה נהפכת לאלטרנטיבה ראויה למשרדים בתל אביב", אומר כהן. "חברות היי-טק, תקשורת ונדל"ן עברו בשנים האחרונות לאזורי המשרדים והתעשייה של קרית אריה, רמת סיב ופארק אזורים". כהן מדגיש כי בשנתיים האחרונות השתפר מאוד החיבור של פתח תקוה עם תל אביב ורמת גן, באמצעות כביש אם המושבות. במקביל, גם השדרוג שנעשה ברחוב ז'בוטינסקי, עורק הכניסה הראשי לעיר, תרם לאטרקטיביות של פתח תקוה. בנוסף, הארנונה בעיר נמוכה בכ 20% מבתל אביב. "אם לא היה בעיר ביקוש, לא היו בונים שטחים נוספים", מוסיף כהן

גם ברחובות יש תוכניות להרחיב את שטחי המשרדים, באזור פארק המדע ופארק הורוביץ. "פארק המדע כיום מלא ב 100%. חברות היי-טק פונות אלינו להשיג שטחים חדשים, אבל אין שטחים אחרים שמתפנים", אומר גיא עידו, מנכ"ל החברה לפיתוח רחובות ה.ל.ר. "התוכניות כיום הן להכפיל את השטח של פארק המדע מ 300 אלף ל 600 אלף מ"ר ואף יותר. ההערכה היא כי תוך שנה השטח יאושר".

לדברי עידו, השילוב של נגישות טובה לעיר והקרבה למכון ויצמן, הדרושה לחלק מהחברות המשתפות פעולה עם המכון, מחזק את העיר. "מלון העסקים של פתאל ברחובות נמצא בתפוסה מלאה תקופות לא מעטות", הוא אומר. גם בפארק התעשייה הורוביץ, שממוקם כמה דקות נסיעה מפארק המדע, חלה התעוררות. החודש נחנך בו פרויקט בית עופר, הכולל 8,000 מ"ר של משרדים, בהשקעה של כ 30 מיליון שקל, והוא יאוכלס ב 2013.

חדרה מתעוררת

עיר נוספת שחלה בה התעוררות, בעיקר בתחום הנדל"ן המסחרי, היא חדרה. עד כה התרכז הנדל"ן המסחרי בעיר סביב שלושה מרכזים: קניון לב חדרה שבמרכז העיר (כ 25 אלף מ"ר), קניון שערי חדרה שביציאה לכביש 4 (כ 12 אלף מ"ר), ומרכז ביג שבכניסה המזרחית לעיר (כ 20 אלף מ"ר). קניון לב חדרה אמור לצמוח ב 40 אלף מ"ר נוספים, ובשכונת בית אליעזר יקום קניון נוסף בשטח של 25 אלף מ"ר. ביציאה המערבית לכביש החוף (כביש 2), סמוך לתחנת הרכבת של חדרה, מקדם איש העסקים אליעזר פישמן את המרכז המסחרי One, בהיקף של 15 אלף מ"ר. לא הרחק משם יוקם פארק אגרובנק למשרדים ומסחר, שיכלול עם השלמתו לא פחות מ 450 אלף מ"ר. בשלב הראשון, המקודם כבר עכשיו, ייבנו בפארק 40 אלף מ"ר.

גם באזור התעשייה הישן של חדרה מתוכננת תוספת של 600 אלף מ"ר למיליון המ"ר הקיימים במקום. אבישי קימלדורף, מהנדס העיר חדרה, מאמין כי השטחים האלה ייקלטו ללא קושי: "אין יזם ששם עשרות מיליוני שקלים ולא עשה חישובים ובדיקות קודם. חדרה היא לא עיר שיש בה רוויה של מסחר", הוא אומר. "העיר משרתת רדיוס אוכלוסייה שמשרתת 400 אלף תושבים בין חיפה לנתניה אין עוד עיר מרכזית שנותנת שירותים במגוון אפשרויות באזור זה. בנוסף, חדרהויושבת על צומת דרכים מרכזי. בעוד שנתיים היא תחובר לכביש 6 באמצעות כביש 9".

קימלדורף מוסיף כי בתחום המשרדים הקפיצה הגדולה צפויה באזור שכונת אגרובנק, שיושבת על כביש צמוד לתחנת רכבת כביש החוף וכביש .4 "הנגישות מאפשרת לחברות רבות לחפש להוציא את המטות מגוש דן ולמרות הכל להשאיר אותם במרחב הממוקם רק חצי שעה נסיעה מהמרכז. העיריה מעניקה גם היא הנחות של 30% בארנונה בשנים הראשונות על מנת להביא יזמים וחברות למקום", הוא אומר.

עוד אזור שמתעורר באחרונה הוא אזור התעשייה קאסם, במרחק קצר מפארק אפק שבראש העין. האזור החל להתפתח בתקופה באחרונה בחרו כמה חברות להעביר את מוקד הפעילות שלהן לשם. גפן שיווק, חברה העוסקת בשיווק מזון, העבירה בשנה האחרונה את פעילותה למקום מפתח תקוה, ושכרה במקום מחסן בשטח של 1,000 מ"ר. "קשה כיום למצוא מחסנים בשטח של 500 מ"ר באזור פתח תקוה, ראש העין או כפר סבא, ואם מוצאים, אז המחירים גבוהים", אומר עמית זוהר, מנכ"ל החברה. "האזור לא צפוף, ויש לנו גם כוח עבודה זמין מהמגזר הערבי".

המחירים באזור קאסם, לדברי גורמים בענף, נמוכים ב 50% ומעלה מאלה שבפארק אפק, וגם מחירי הארנונה נמוכים מאוד. עם החברות הפועלות באזור נמנות ליבדי זהב, חברה לריהוט ופרזול, וישראווינד, יצרנית טורבינות רוח.

עם זאת, בגלל עלויות המעבר הגבוהות, לא כל החברות בתל אביב והסביבה הקרובה לה ישושו לעזוב את המרכז: "כדי שחברה תרצה לעבור ממקומה, צריך שיהיה פער של 20% לפחות בין המחיר שהיא משלמת כיום למחיר שתשלם כשתעבור, וזאת בשל עלויות המעבר ועלויות נוספות הכרוכות בכך", אומר ג'קי מוקמל, מנכ"ל מאן נכסים.

"חברות שמביאות זאת בחשבון, רואות לפעמים שאין הבדל משמעותי בין המעבר לבין ההישארות במקום הקיים. בחלק מהמקרים המבנים מחוץ לתל אביב עומדים ריקים, מכיוון שהחברות לא ממהרות לסגור עסקות. יתרה מכך, המצב הגלובלי כיום לא גורם לחברות לרוץ ולעשות שינויים".

בשנים הקרובות אמורים להיתווסף עוד חצי מיליארד מ"ר של משרדים בתל אביב ובסביבתה. בין היתר, מגדל עזריאלי שרונה, שאמור לקום בתוך שלוש שנים, צפוי לתרום 100 אלף מ"ר של משרדים. בנוסף, אם ההערכות למיתון יתממשו, גם דמי השכירות בעיר יירדו. במקרה כזה, מי שבחר בכל זאת להישאר בתל אביב, עשוי למצוא בשנים הקרובות מחירים נמוכים יותר, ומי שעזב את העיר ¬ עשוי לשקול לחזור אליה.

במקרה של מיתון, גם דמי השכירות כמובן יירדו. גם הצפי להאטה כלכלית אם תהיה כזו עשוי ללחוץ על המחירים. האחרים שבחרו לעזוב כבר כעת עשויים למצוא את עצמם שוב תרים על נדלן זול יותר בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully