וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החומר שהגיע לתוך חלב תנובה - סודה קאוסטית

גבריאלה דוידוביץ'-ויסברג

9.8.2012 / 11:47

מתנובה נמסר כי החומר שנתגלה בתוך קרטוני החלב שתוקפם פג ב-22 באוגוסט הוא נתרן הידרוקסידי - סודה קאוסטית, המשמש כחומר ניקוי תעשייתי. ריכוז החומר היה פחות מ-0.01%

חומר הניקוי שדלף לקרטוני החלב של תנובה - שתוקפם פג ב-22 באוגוסט - הוא נתרן הידרוקסידי, כך נמסר הבוקר מהחברה. נתרן הידרוקסידי, המוכר בשמו כסודה קאוסטית, משמש כחומר ניקוי תעשייתי ואילו בבתים פרטים ניתן למצוא אותו בדרך כלל כחומר לפתיחת סתימות וניקוי במדיח כלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ריכוז החומר שנמצא היה פחות מ-0.01% ולכן לא מדובר על סכנה ממשית בעקבות הדליפה. החומר אמנם עשוי להיות מסוכן מאוד בגירסתו הביתית כאשר הוא מיועד כחומר ניקוי ופתיחת סתימות, אך הוא גם משמש לעיתים כרכיב מזון לכל דבר. כך למשל ניתן למצוא אותו במינונים נמוכים בריבה, קקאו וזיתים. במקרה זה של החלב החומר לא אמור להיות שם ולכן נאספו הקרטונים.

תנובה ביקשה אתמול להוריד מהמדפים חלק מקרטוני 1 ליטר חלב הומוגני 3% (משבצות כחול לבן), בכשרות הרב וייטמן בלבד ומתאריך פג תוקף 22/8/2012 בעקבות חדירה של חומר ניקוי. היום מסרו מהחברה שאותו החומר הוא נתרן הידרוקסידי. החומר מסוכן מאוד למגע מאחר שהוא עלול לגרום לכוויות במהירות וכמובן שהוא אסור לשתייה ומאכל ועל כן נדרשה הורדת הקרטונים הספציפיים מהמדפים.

הקרטונים עם החומר שווקו בנקודות מכירה באזור המרכז (בין בנימינה בצפון, ראשון לציון בדרום ולוד במזרח) והם מסומנים באות ב', שמופיעה לצד תאריך פג התוקף על הקרטון. החברה מבקשת מציבור הצרכנים שלא לצרוך חלב מהקרטונים הללו והודיעה כי היא נערכת לאיסוף המוצרים מהמדפים. בנוסף, עידכנה החברה את משרד הבריאות והיא פועלת בתיאום עמו.

מתנובה נמסר אתמול כי החברה "מחויבת לבריאות הציבור, לאיכות ולטיב מוצריה ופועלת בשקיפות מלאה מול הצרכנים. אנו נוקטים במשנה זהירות ואוספים את המוצרים מהחנויות ומיידעים את הצרכנים באמצעות כלי התקשורת. אנו מתנצלים בפני הצרכנים ונמשיך לפעול להבטחת איכות ובטיחות מוצרינו".

תנובה מייצרת בכל יום מיליוני קרטוני חלב ומתברר כי מהקרטון המסומן בתוקף עד ה-22 באוגוסט יוצרו כמה אחדות של מילונים - אך בחברה מבהירים כי מדובר רק על כמה אלפי קרטונים שקיים בהם החשש לחומר הניקוי. הסיבה להימצאות החומרים ולתקלה טרם פורסמו.

ייצוגית ב-71 מיליון שקל נגד תנובה: "חדירת חומרי הניקוי לחלב עוררה גועל"

בעקבות הודעתה של תנובה הוגשה היום בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך של 71 מיליון שקל נגד החברה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בתביעה נטען כי תנובה התרשלה כלפי ציבור הצרכנים.

התובעת הייצוגית ובני משפחתה רוכשים וצורכים מוצרים תנובה כולל חלב 3%. התובעת טוענת באמצעות עו"ד רם גורודיסקי כי "בתחילת חודש אוגוסט 2012, רכשה קרטון חלב 3% עבורה ועבור משפחתה, כפי שנהגה לעשות באופן רגיל ושגרתי". אולם "כאשר השתמשה בחלב, נוכחה כי יש לו טעם רע במיוחד, מעורר גועל ונודף ממנו ריח רע". לדבריה "התעוררו בה רגשות גועל, כעס והיא הרגישה תחושת קבס. היא ומשפחתה חששו לבריאותם וכתוצאה מכל אלה נגרמה להם עגמת נפש רבה".

התובעת הייצוגית מתארת בתביעה כי היא "לא הבינה מהי הסיבה לטעם ולריח המבחילים של המוצר, ומיהרה לזרקו לפח". לטענתה "רק ב-8 לאוגוסט, בעקבות הודעה של תנובה בעיתונות כי מכרה ושיווקה את המוצר כאשר הוא מכיל חומר ניקוי, הבינה מה היתה הסיבה לריח ולטעם המבחילים של המוצר שרכשה".

לטענת התובעת הייצוגית, תנובה התרשלה כלפי הצרכנים והפרה את פקודת בריאות הציבור (מזון) ואת צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (איכות מזון). בתביעה מצוין כי גם אם הפגם לא הופיע בכל אריזות המוצר שנמכרו, החשש מפניו גרם לצרכנים לזרוק לפח גם אריזות שלא נפגעו. יתירה מזאת, נטען, כי גם מי שהחליף את המוצרים המקולקלים בחדשים או שהשיב אותם וקיבל את כספו בחזרה, עדיין סבל נזק הנובע מעגמת הנפש שנגרמה לו ולמשפחתו ומהטרחה הנוספת ובזבוז הזמן שנגרמו לו עקב החזרת המוצר המקולקל.

הקבוצה המוגדרת בתביעה היא כל מי שרכש את החלב המקולקל או צרך אותו. על פי ההערכה, נטען בתביעה יכול מספר חברי הקבוצה להגיע עד כדי עשרות אלפים ואף יותר.
הנזק האישי שנגרם לתובעת הייצוגית ולכל אדם שרכש את המוצר הפגום מוערך בתביעה בסך של 5,000 שקל. עבור חברי קבוצה שרכשו ולא צרכו את המוצר הפגום מוערך הנזק בסך של 1,000 שקל. לכך, נטען בתביעה יש להוסיף את עלות המוצרים שנזרקו לפח. סך כל הנזק שנגרם לחברי הקבוצה מוערך בתביעה בסך של כ-71 מיליון שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • תנובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully