וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אוכל לכם את הפנסיה ואיך תצילו אותה?

נועם בר

14.8.2012 / 8:47

העליה בתוחלת החיים, הקשיים בשוק ההון והריבית הנמוכה פוגעים בחיסכון הפנסיוני של הציבור. איך תוכלו לדאוג לשמירה על כספיכם ולקיצבה מכובדת בגיל פרישה?

אנחנו מפרישים מדי חודש מהמשכורת מאות ואלפי שקלים לחיסכון פנסיוני ומרגישים שבכך עתידנו הכלכלי מובטח, אלא שהמציאות שונה לחלוטין.

כבר עתה די ברור כי הפנסיונרים של העתיד, אלה שיפרשו בעוד 20 שנה ויותר, יתקשו לחיות בכבוד. עם הפרישה הם יגלו כי חסכונות הפנסיה שצברו במשך עשרות שנות עבודה אינם מספיקים כדי להבטיח להם קצבה סבירה.

העלייה בתוחלת החיים משליכה מיידית על גובה הקצבה החודשית שתיקבע לחוסכים בעת היציאה לפנסיה. גם החולשה המתמשכת בשוק ההון וסביבת הריבית הנמוכה פוגעות בחסכונות הפנסיה של הציבור. חברות הביטוח ובתי ההשקעות שמנהלים את תיקי הפנסיה אינם מצליחים לייצר לחוסכים תשואה סבירה ובשנים האחרונות הם אף מסבים להם הפסדים.

מי נוגס בפנסיה. TheMarker
מי נוגס בפנסיה/TheMarker

אבל אלה הם רק כמה מהאיומים על חסכונות הפנסיה שלנו. עוד ועוד גופים מגלים את תחום החיסכון הפנסיוני כזירה עסקית משתלמת ומניבת רווחים, ופועלים בה בנחישות תוך נגיסה של נתחים משמעותיים מהחסכונות.

סוכנים, יועצים, בנקים, חברות ביטוח, בתי השקעות, חברות תוכנה, גופי ברוקראז', חברות תעודות סל ומנהלי קרנות השקעה וגידור - כולם רוצים נתח ממאות מיליארדי השקלים שבתיקי הפנסיה של הציבור, והם מקבלים אותו בנדיבות באצטלה של מערכת החוקים והתקנות שפורשת להם המדינה דרך הרגולטורים הממונים.

דמי ניהול מההפקדות וגם מהחיסכון

ב-2011 גבו הגופים המוסדיים, חברות הביטוח ובתי ההשקעות, מהתיקים הפנסיוניים שבניהולם דמי ניהול בסך כ-11 מיליארד שקל. הסכום העצום הזה נגבה מהחוסכים אף שב-2011 החברות המנהלות התקשו מאוד להניב תשואות לחוסכים, כשברוב תיקי הפנסיה אף נצברו הפסדים לא קטנים. כ-7.4 מיליארד שקל מהסכום הזה נגבו מפוליסות ביטוחי המנהלים. הסכום הזה לא כולל דמי ניהול אחרים, המכונים "דמי ניהול משתנים" ונגבים ברוב הפוליסות בשיעור של 15% מהרווחים שהן מניבות לחוסכים.

בכמה מהמוצרים מבנה דמי הניהול כולל גבייה של אחוזים ניכרים מההפקדות החודשיות, לצד גבייה של דמי ניהול מצבירת החיסכון הנערמת עם הזמן. בקרנות הפנסיה מגיע המרכיב הזה ל-6% מההפקדות. בביטוחי המנהלים זה יכול להגיע גם לשיעור של 13% מההפקדות, שיורד עם הוותק.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מי נוגס בפנסיה. TheMarker
מי נוגס בפנסיה/TheMarker

בשנים הראשונות לחיסכון מרכיב דמי ניהול מההפקדות הוא הדומיננטי בעלויות החיסכון. עם השנים, ככל שצבירת החיסכון גדולה יותר, נעשה מרכיב דמי הניהול מהצבירה דומיננטי יותר.

אלא שגם מי שמפריש לקרן פנסיה יכול להתחכם ולחסוך את דמי הניהול מההפקדות, באמצעות ביצוע החיסכון בשני שלבים. קודם כל הפרשה לקופת גמל ולאחר מכן, מדי תקופה, העברה של הסכום שנצבר בקופה לקרן פנסיה. את מרכיבי הביטוח שמספקת קרן הפנסיה ניתן לרכוש בנפרד גם בחיסכון דרך קרן פנסיה. הבעיה היא שעלות ביטוח שארים שנרכש בנפרד דרך חברת ביטוח גבוהה מאוד, בהשוואה לביטוח שנעשה דרך קרן הפנסיה. לכן העצה הזו טובה בעיקר לעמיתים שנמצאים במסלול בודד ללא ביטוח שארים, למשל רווקים.

כאן ראוי לציין כי החל ב-2013, בהתאם לרפורמת האוצר בדמי הניהול, גם מודל דמי הניהול בקופות הגמל יכלול מרכיב של דמי ניהול מהפקדות. אלא שעדיין תקרת דמי הניהול שתותר בגמל תהיה עד 4%, לעומת 6% בקרנות הפנסיה, כשמרכיב דמי הניהול מהצבירה יהיה גבוה יותר בקופות הגמל - עד 1.05% מהצבירה בגמל לעומת עד 0.5% מהצבירה בקרנות הפנסיה.

חגיגת העמלות של סוכני הביטוח

חלק גדול מדמי הניהול האלה מועברים כעמלות לסוכני ביטוח, לסוכנויות הסדרים וליועצים בבנקים. על פי נתוני האוצר, ב-2010 נהנו סוכני הביטוח מעמלות בהיקף של כ-6 מיליארד שקל. יותר מ-3 מיליארד שקל מתוך זה הן עמלות שקיבלו בתחום החיסכון הפנסיוני ממכירת ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות.

גובה העמלות שמקבלים הסוכנים משתנה בהתאם למוצרים. בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות מקבלים הסוכנים עמלה שמגיעה עד ל-50% מדמי הניהול שגובות החברות. בביטוחי המנהלים, עמלות הסוכנים הן בטווח של 30%-50% מדמי הניהול שגובות החברות מההפקדות השוטפות, נוסף על עמלה של 20%-25% מדמי הניהול שנגבים מהצבירה. בקרנות הפנסיה לא נהוג לשלם עמלות מהצבירה, והסוכנים מקבלים עמלות של עד 4% מהפקדות החוסכים.

מי נוגס בפנסיה. TheMarker
מי נוגס בפנסיה/TheMarker

סוכני הביטוח נהנים גם ממתנות חלומיות שמוענקות להם כחלק ממבצעי מכירות ומעמלות היקף - עמלות חד-פעמיות הניתנות בגין גיוס הלקוח. בקרוב, בעקבות הוראות חדשות של האוצר, מבנה העמלות שיוכלו הסוכנים לקבל מהחברות צפוי להשתנות, אך עדיין אין ספק שמדובר בגורם המייקר משמעותית את דמי הניהול.

חוסכים רבים אינם רואים ערך מוסף בפעילות סוכן הביטוח, בפרט בחיסכון הפנסיוני. עקיפת הסוכן ופנייה ישירה של החוסכים לחברות תאפשר להן להוזיל את דמי הניהול על חשבון עמלות הסוכנים.

אם במקום העבודה שלכם פועלת סוכנות ביטוח שדרכה מתבצעות ההפרשות הפנסיוניות שלכם, תוכלו לנתק אותה מהחיסכון שלכם רק לאחר שההפרשות בוצעו. הדרך לעשות את זה היא אחת לכמה זמן - לאחר שהצטבר אצלכם בקופת הגמל או בקרן הפנסיה סכום מסוים, בקשו להעביר אותו לחברה אחרת, ובכך לנתק אותו מהסוכן.

אם תרצו להישאר בחברה שהגעתם אליה דרך סוכן או סוכנות ביטוח, מטעמי הגינות של החברות מול הסוכנים תתקשו לעשות זאת ישירות. אבל לאחר שתעזבו את החברות לתקופה קצרה, תוכלו לשוב אליהן, והפעם בלא סוכן - ועם דמי ניהול נמוכים יותר.

הקופון של הבנקים

בשנים האחרונות עושים גם בבנקים מאמצים גדולים לחדור לתחום ההפצה הפנסיונית. הלקוחות בסניפי הבנקים אינם משלמים בעצמם ישירות על הייעוץ, אבל ברגע שהם חותמים בסניף על הסכם הייעוץ בתי ההשקעות וחברות הביטוח נאלצים להעביר לבנקים עמלה בהיקף של 0.25% מהיקף החיסכון שהם מנהלים לאותם לקוחות - מה שמייקר בעקיפין את דמי הניהול שמשלמים אותם חוסכים. כלומר, ברגע שאתם חותמים על הסכם ייעוץ, הבנקים הופכים לשותף צמוד לחיסכון שלכם.

הבנקים מייעצים כיום בעיקר בכל הקשור לקופות גמל ולקרנות השתלמות, כשבעתיד הם צפויים להתרחב גם לתחום קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים. נוסף על עמלות הפצה, הבנקים נהנים גם מעמלת תפעול בגובה 0.1% מהנכסים שבכל תיק פנסיוני שמתופעל דרכם. מדובר בעמלה שמניבה לבנקים הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה.

מי נוגס בפנסיה. TheMarker
מי נוגס בפנסיה/TheMarker

לא כל החוסכים יפיקו ערך מוסף מישיבה עם היועץ הפנסיוני בבנק. ברוב המקרים, הייעוץ הוא בסיסי מאוד ורחוק מלהיות מעמיק ומקיף. אם תוותרו על פגישת הייעוץ עם הבנק תאפשרו לחברות להוזיל לכם את דמי הניהול. אם הייתם כבר בפגישה כזו, לא קרה כלום - פשוט פנו לחברת הגמל או חברת הפנסיה שבה מנוהלים הכספים שלכם ובקשו לבטל את הסכם הייעוץ עם הבנק. אפשר לעשות את זה גם שעה בלבד לאחר שקיבלתם את הייעוץ.

גם מס הכנסה הוא שותף צמוד לחסכונות הפנסיוניים. לצד הטבות המס שנותנת המדינה על החיסכון הפנסיוני, מוטלים גם קנסות גבוהים על מי שמושך את חסכונותיו לפני גיל הפרישה. בפועל, חוסכים רבים עסוקים בהישרדות יומיומית ומושכים את המעט שחסכו הרבה לפני היציאה לפנסיה תוך תשלום קנס של 35% מהחיסכון.

ביטוחים מיותרים על חשבון חיסכון

וכאילו לא די בכך, מוצרי הפנסיה כוללים גם מרכיבים ביטוחיים שבמקרים רבים לא מתאימים לחוסכים, ואפילו מיותרים ולא רלוונטיים. כך, בהפרשות לקרנות פנסיה, הפרמיות על המרכיבים הביטוחיים - ביטוח לאובדן כושר עבודה וביטוח שארים - נגבות מההפרשות הפנסיוניות, ומה שנשאר הולך לחיסכון. כיסויים ביטוחיים מיותרים ולא מתאימים נוגסים בחסכונות הפנסיוניים, בלי שהעמיתים מקבלים תמורה אמיתית.

הפרמיות האלה מגיעות לעשרות אחוזים מההפקדות הפנסיוניות החודשיות. בפוליסות ביטוחי המנהלים המצב גרוע עוד יותר. יועצים פנסיוניים מספרים כי הם נתקלים במקרים רבים שבהם 70% ויותר מההפרשות החודשיות של העובדים לפנסיה "נאכלות" על ידי כיסויים ביטוחיים יקרים.

בבסיסם, הכיסויים הביטוחיים נועדו להגן על החוסכים ובני משפחותיהם בשעת צרה. ביטוח אובדן כושר עבודה מבטיח לחוסכים שימשיכו לחיות בכבוד גם במצב של נכות, כשכושר העבודה שלהם נפגע. במקרים כאלה, החוסכים יקבלו קצבה חודשית בגובה של עד 75% מהשכר שקיבלו כשעבדו. ביטוח למקרה מוות, או בשמו האחר ביטוח שארים, מבטיח כי במקרה שהמפרנס של המשפחה מת, השארים שלו - בן או בת הזוג וילדים שגילם נמוך מ-21, יוכלו להמשיך לחיות בכבוד באמצעות קצבאות חודשיות או תשלום חד-פעמי גדול.

עבור חוסכים רווקים וחוסכות רווקות, ביטוח שארים בקרן פנסיה אינו רלוונטי. בשונה מביטוח מנהלים, המאפשר לרשום את כל מי שרוצים כמוטב שיוכל לקבל במקרה מוות את תשלומי ביטוח החיים, בקרן פנסיה יכולים לקבל אותם רק בני זוג או ילדים בני פחות מ-21.

למרות זאת, כל עובד שמצטרף לקרן פנסיה מועבר אוטומטית למסלול הבסיסי, הנחשב מסלול ברירת המחדל בקרנות הפנסיה וכולל גם ביטוח שארים. העובדה שאותם חוסכים מתויגים ברישומי קרנות הפנסיה כרווקים לא משנה דבר. הם עדיין ממשיכים לשלם את הפרמיה על ביטוח שארים, גם אם הביטוח הזה לא תורם להם דבר.

כדי להפסיק לשלם עבור הביטוח המיותר, החוסכים צריכים לפנות ביוזמתם לקרן הפנסיה ולבקש לעבור למסלול בודד, שלא כולל ביטוח שארים. אלא שגם לאחר צעד כזה, אותם חוסכים לא יוכלו לישון בשקט.

לאחר שנתיים, החוסכים מועברים אוטומטית בחזרה למסלול ברירת המחדל, הכולל ביטוח שארים - וזאת מבלי שקיבלו התראה על כך או הודעה בעניין. חוסך שירצה לשמור על מסלול הבודד יצטרך לפנות שוב ביוזמתו לקרן הפנסיה ולבקש למלא טופס בקשה חדש.

הנקודה הזאת רלוונטית גם לחוסכים שאינם רווקים. לאלמנים ולהורים במשפחות חד-הוריות, לרבות הורים גרושים, עם ילדים בני יותר מ-21 אין סיבה לחסוך במסלול הבסיסי בקרן הפנסיה - וגם להם ביטוח השארים אינו רלוונטי.

גימיק יקר ושמו ביטוח מנהלים

בעיה דומה קיימת גם בביטוח אובדן כושר עבודה. הודות לפעילות נמרצת של סוכני הביטוח ומחלקות השיווק בחברות הביטוח עמיתים רבים בקרנות פנסיה מחזיקים פוליסות ביטוח אובדן כושר עבודה נוספות על הביטוח שמספקת להם קרן הפנסיה. אלא שעל פי חוק, הכיסוי המקסימלי האפשרי במקרה של אובדן כושר עבודה הוא בשיעור של 75% מהשכר, וכפל ביטוחים לא מגדיל את הסכום שיקבל העובד במקרה של נכות - כך שהפוליסות הנוספות מיותרות ולא נותנות דבר.

לפעמים, הפוליסות האלה נעשות דרך המעביד כחלק מתנאי ההעסקה במקום העבודה. במקרה כזה, חשוב לעבור בקרן הפנסיה למסלול מוטה חיסכון, כך שהכיסוי בגין אובדן כושר עבודה יהיה בשיעור המינימלי האפשרי, רק על כ-38% מהשכר, ובהתאם לכך תקטן גם הפרמיה שנגבית מההפרשות על הביטוח. פער הפרמיה, במקרה כזה, יכול להגיע לעשרות אחוזים.

בעיית הביטוחים שנוגסים בחיסכון בולטת גם בביטוחי המנהלים. בחלק גדול מהפוליסות גובות חברות הביטוח עשרות אחוזים מההפקדות כפרמיה על ביטוח חיים (ריסק). אם מנטרלים את ההפקדות לפיצויים, מדובר בחלק מהמקרים ביותר מ-50% מההפקדות החודשיות לפנסיה שמשולמות כפרמיה על רכישת הביטוח, כשרק הסכום שנותר יופנה לחיסכון, וממנו יגלחו חברות הביטוח סכום נוסף כדמי ניהול. מי שלא מקבל מהמעביד שלו ביטוח על אובדן כושר עבודה ונאלץ לרכוש אותו עצמאית מחברות הביטוח, ייוותר עם סכום נמוך יותר שיופנה לחיסכון לפנסיה.

בקרב היועצים הפנסיוניים שוררת תמימות דעים כי העלות של רכישת ביטוח חיים דרך ביטוח מנהלים גבוהה לאין שיעור מעלות הביטוח שנעשה במסגרת של קרן פנסיה, ולרוב גם מעלות הביטוח שנרכש בנפרד שלא כחלק מפוליסת ביטוח מנהלים.

ההמלצה למי שמחזיק ביטוח מנהלים מהסוג הישן עם מקדם קצבה אטרקטיבי היא להתמקח ולנסות להקטין כמה שיותר את היקף הריסק המשולב בפוליסה, ולרכוש במקומו ריסק נפרד (טהור). למי שמחזיק פוליסת ביטוח מנהלים חדשה, כזו שהונפקה לאחר 2004, מומלץ לצאת ממנה ולעבור לקרן פנסיה משום שגם מקדם הקצבה בה אינו אטרקטיבי.

על פי התוכנית של משרד האוצר, מתחילת 2013 חברות הביטוח לא יוכלו למכור ביטוחי מנהלים כפי שהם נמכרים כיום עם הבטחת מקדם קצבה. עם זאת, סביר שחברות הביטוח ימצאו פתרון לפוליסה, שתענה על דרישות האוצר וגם תאפשר להן להמשיך וליהנות מפרמיות יקרות שינגסו במרכיב החיסכון. בנוסף, במשרד האוצר מתכוונים להתיר לחברות להמשיך ולמכור את הפוליסות הישנות לחוסכים מגיל 55, בכפוף לכמה שינויים.

טיפים כלליים

מעורבות של סוכן בחיסכון שלכם מעלה את דמי הניהול. פנייה ישירה לחברות המנהלות תאפשר להן להפחית אותם

אם המעסיק שלכם מבצע את ההפרשות דרך סוכנות, נסו בשלב מאוחר יותר, לאחר שההפרשות כבר בוצעו, להעביר אותן עצמאית לחברה אחרת - שלא דרך הסוכן

חתימה על הסכם ייעוץ בבנקים, מייקרת את דמי הניהול. ביטול של הסכם כזה יאפשר לכם לבקש מהחברות להוזיל את דמי הניהול

ריכוז החסכונות שלכם בחברה אחת יגדיל את כוח המיקוח שלכם מול החברות ויאפשר להשיג דמי ניהול נמוכים יותר

התנהלות קבוצתית מול החברות המנהלות תאפשר להשיג הנחות גדולות בדמי הניהול. ניתן ליצור קבוצות כאלה מחברים ובני משפחה וגם דרך האינטרנט

קופות גמל וקרנות השתלמות

שקלו לנצל את מלוא התקרה שנותנת הטבת המס לקופות גמל ולקרנות השתלמות, גם אם שכר היסוד שלכם נמוך יחסית

ניהול קופת הגמל במסלול אישי (IRA) יכול להפחית עלויות ולשפר תשואה (לדוגמה אם הוא נעשה דרך מנהל תיקים שאתם מאמינים בו)

התאימו את סיכון הקופה למשך התקופה הצפוי עד משיכת הכספים. למי שמעריך שיזדקק לכסף בתוך תקופה קצרה כדאי להקטין את רמת הסיכון

לעצמאים ולבעלי רישיון עוסק מורשה מומלץ לנהל את החסכונות הפרטיים בקרן השתלמות, הנותנת הטבת מס על הפרשה של עד 17.4 אלף שקל בשנה

למי שמחזיק בקופת גמל וזקוק להלוואה, כדאי לשקול לקחת אותה דרך קופת הגמל, שם הוא ימצא תנאים אטרקטיביים

ביטוחי מנהלים

למי שמחזיקים בביטוח מנהלים מסוג משתתף ברווחים, כדאי לדרוש מחברת הביטוח לצמצם כמה שיותר את היקף הריסק המשולב בפוליסה ולרכוש במקומו ריסק נפרד

למי שמחזיקים בפוליסת ביטוח מנהלים חדשה שהונפקה לאחר 2004 כדאי לשקול מעבר לקרן פנסיה, שבה עלויות הביטוחים נמוכות יחסית לאלה של ביטוחים שנרכשים דרך חברת ביטוח

מי שמחזיקים בביטוח מנהלים והפסיקו לעשן, חשוב שיעדכנו את חברת הביטוח במצב החדש, שצפוי בתוך כמה שנים להוזיל משמעותית את הפרמיה המשולמת

באופן כללי, עלות ביטוח הריסק דרך ביטוח מנהלים, גבוהה משמעותית מזה הנעשה במסגרת של קרן פנסיה

קרנות פנסיה

אם אתם רווקים או הורים במשפחות חד הוריות עם ילדים מעל מגיל 21, דרשו מקרן הפנסיה להעביר אתכם למסלול בודד, שבו לא נגבית פרמיה על ביטוח שארים

מי שנמצא כבר במסלול בודד יצטרך לאשרר את המסלול מדי שנתיים, אחרת יועבר חזרה למסלול הרגיל והלא-מתאים הכולל ביטוח שארים

אם אתם בני 60 ומעלה, תוכלו לבטל את כל הכיסויים הביטוחיים בקרן הפנסיה ולהפנות את כל ההפקדות לחיסכון

הקצבה המקסימלית האפשרית במקרה של אבדן כושר עבודה היא של 75% משכר העובד, כך שלרוב אחזקה בכפל ביטוחים אינה יעילה

לעמיתים בקרן פנסיה שמקבלים ממקום העבודה ביטוח אובדן כושר עבודה כדאי לדרוש מקרן הפנסיה לעבור למסלול מוטה חיסכון, עם כיסוי מינימלי בלבד על אובדן כושר עבודה

למי שעזב מקום עבודה ושומר עצמאית על רצף כיסוי ביטוחי, חשוב להפסיק את התשלום בקרן הישנה עם הגעתו למקום עבודה חדש

דמי הניהול בקרנות הפנסיה גבוהים במרכיב הנגבה מההפקדות ונמוכים במרכיב הנגבה מהצבירה. ניתן לשקול ביצוע של החיסכון בשני שלבים: הפקדה לקופת גמל, ולאחר זמן העברה של הצבירה לקרן פנסיה. זה נכון בפרט לחוסכים במסלול בודד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully