וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניהול התקציב הבלתי אחראי של האוצר

הממשלה מעלה מסים ישירים ועקיפים באופן תדיר אך אינה מקצצת בצד ההוצאות. ד"ר ישראל בוקסר סבור כי כדאי לממשלה להתייעל גם בתחום עובדיה

העלאות המסים הישירים והעקיפים כמו מע"מ ומס על הדלק ומסים ישירים מהווים קדימון למה שצופן לנו תקציב 2013, שיתאפיין בגזרות רבות נוספות ובצמצום תקציבי מסיבי. מדוע פועל האוצר רק בצד ההכנסות, מדוע איננו עושה כמעט דבר בתחום ההתייעלות? מדוע הוא מוסיף לעלויות השכר של עובדי המדינה עשרים ושבעה מיליארד שקל ולאחר מכן מלין על חור בתקציב?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

היד של משרד האוצר קלה על הגדלת מסים ישירים ועקיפים וקיצוצים שהציבור ישלם. ליותר ממחצית מעובדי המדינה ניתן שכר עידוד. שכר עידוד צריך לשקף התייעלות, פריון ושירות טוב יותר לאזרחים. הצחקתם את הציבור. איש לא בודק את האפקטיביות של התהליך. הציבור משלם 379 מיליון שקל בגין "ההתייעלות" ומקבל אפס. השכר בחברות ממשלתיות שהפסידו, עלה. מעניין מהם הקריטריונים שהנחו את המנהלים לשלם יותר שכר בחברות מפסידות. האם בישראל המציאו לאחרונה שיטה חדשה להתייעלות? גולת הכותרת של הניהול הכושל מתבטאת בעלויות השכר הכוללות של המגזר הממשלתי, שעלו בשנתיים וחצי האחרונות ב-27.4 מיליארד שקל, עליה בשיעור של 47.41%. לו הייתה נחסכת הוצאה זו לא היה קיים גרעון בתקציב המדינה והציבור לא היה נחשף לים של גזירות כלכליות.

להשוואה, ניתן לראות מה קרה באותה תקופה במגזר החברות הלא פיננסיות המכיל כ-2,283,760 עובדים המהווים כ-65% מהעובדים במשק בישראלי: השכר עלה במגזר זה בשיעור של 6.04% לעומת 33.75% במגזר הממשלתי. שיעור השינוי בעלות הכוללת במגזר זה עמד על 15% לעומת 47.41% במגזר הממשלתי. ההבדלים מהותיים ומשקפים עליה מתונה. התייעלות והתאמה לביקושים במגזר החברות הלא פיננסיות, לעומת בזבוז, חוסר אחריות ואי רצון ויכולת להתמודד ולנהל את חוסר היעילות במגזר הממשלתי המנופח.


נדרש גילוי נאות וחשוב לציין שלא כל העובדים במגזר הממשלתי קיבלו תוספות שכר. לחלק אחר מהעובדים במגזר זה יש שכר זעום הטעון שיפור. אבל התוצאה שמתבטאת בגידול כה מאסיבי בעלויות השכר הממשלתיות, היא שקובעת והיא שמשפיעה מהותית על הגרעון בתקציב המדינה.

גזירה שווה והתייעלות

אם נעשה גזרה שווה לנעשה במגזר העסקי, אזי שם נדרשת דרך קבע התייעלות. לא ניתן לפתור את הבעיה על ידי העברתה לשווקים באמצעות עליית מחירים. איש לא ירכוש מחברה שכל הזמן מעלה מחירים וגם מוצריה אינם איכותיים. ומה עושה ממשלת ישראל: מעלה מחירים (מסים) בלי הכרה, כל הזמן, ולא מתייעלת כהוא זה. להיפך, שופכת כסף ציבורי שאין לה. האם העלאת מספר העובדים תרמה משהו ליעילות ולאפקטיביות? מישהו בממשלה דורש זאת? מה עשו עם המלצותיו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה בנושא זה? מה עם נאה דורש נאה מקיים? הממשלה המנופחת ביותר בתולדת ישראל והמגזר הממשלתי העצום נופלים כאבן ריחיים כבדה על הציבור ועל המגזר העסקי. שנושא על כפיו את הקונגלומרט הזה.

מה הפלא שאנחנו נחשפים לעליות מחירים חדשות לבקרים? המסים העקיפים והישירים הבלתי נגמרים, מחירי הדלק והדיור שמיקמו אותנו לאחרונה במקום השלישי היקר בעולם, הבירוקרטיה הרצחנית וחוסר היעילות הם הגורמים לעליית המחירים במשק החופשי לכאורה שלנו. המגזר הממשלתי צריך למנף את המגזר העסקי, לשחרר מחסומים, לפתוח בירוקרטיות ולייצר יעילות ואפקטיביות. לצער ציבור, בישראל זה הפוך על הפוך. המגזר העסקי והציבור מממנים ממשלת מיסים חסרת יעילות, בירוקרטית, בלתי אפקטיבית ושמנה להחריד, עד מתי?


ד"ר ישראל בוקסר, מרצה לכלכלת ישראל במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה. חבר במכון לאחריות חברתית.

  • עוד באותו נושא:
  • מסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully