וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ישפיעו הבחירות בארה"ב על השוק האמריקני?

דודו רוז

4.10.2012 / 12:01

הבחירות בארה"ב קרבות, ואנו כמשקיעים מתעניינים איזו השפעה תהיה לתוצאות הבחירות על תיק ההשקעות שלנו. דודו רוז מסביר מה כדאי למשקיע הפרטי לעשות ביום שאחרי הבחירות?

כידוע, הכלכלה בארה"ב מהווה את הציר המרכזי סביבו נאבקים ביניהם המועמדים על קולות הבוחרים. הדבר משפיע, מעבר לבחירה עצמה במועמד זה או אחר, גם על מצב שוק ההון האמריקני ביום שלאחר הבחירות. במאמר זה אנסה לספק תמונות מצב אפשריות של השוק, הן במקרה שבו ברק אובמה ייבחר, והן במקרה בו מיט ורמני ייבחר.

מבחינת שוק ההון, אובמה נחשב לנשיא הטוב ביותר מאז תקופת מלחמת העולם השנייה. זאת מכיוון שבתקופת כהונתו של אובמה עלה מדד S&P500, הנחשב למייצג את הבורסה האמריקאית, בכ-75%. עלייה כזאת בתקופת כהונתו של נשיא אחד לא נראתה מאז הנשיא אייזנהאוור, שכיהן כנשיא ארה"ב לאחר מלחמת העולם השנייה.

אולם מסתבר כי הבוחר האמריקני לא מתייחס אך ורק לעליית מדדי המניות, אלא לגורמים נוספים בכלכלה. למשל, שיעור האבטלה שנותר גבוה בתקופת כהונתו, ועומד כעת על 8.3%, עשוי להשפיע לרעה על סיכוייו של אובמה להיבחר לכהונה שנייה. גורם נוסף הוא הקיפאון במחירי הנדל"ן, שגם אותם לא הצליח אובמה לשקם במהלך כהונתו.

אמנם הסקרים מראים על יתרון ברור לאובמה, אולם על מנת להיות מוכנים לכל מצב שהוא, יש להתייחס להשפעות הצפויות של כל תוצאה, או במלים אחרות לדעת מראש מה תהיה המדיניות הכלכלית של כל מועמד, ומה ההשפעות הצפויות שלה. כך נוכל לדעת אילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות שלנו לאחר הבחירות.

מס רווח הון

המועמדים נבדלים ביניהם במדיניות שלהם לגבי מס רווח הון על דיבידנדים המחולקים על ידי חברות, ועל ריבית. נראה כי אובמה מתכוון להעלות את המס, בעוד רומני מצהיר שהוא מתכוון להוריד את המס על דיבידנדים ועל ריבית. לשינוי במס רווח הון עשויה להיות השפעה על מדיניות חלוקת הדיבידנדים של החברות: אם המס על דיבידנד יעלה, חברות יעדיפו לחלק פחות דיבידנדים ולהשקיע את הכספים בהמשך פיתוח החברה. כיוון שהמשקיע האמריקני הוא מוטה דיבידנדים, ערך החברות הללו עשוי לרדת.

משמעות הדבר היא שבחירה באובמה עשויה להביא לירידה במחירי המניות של חברות הנוטות לחלק דיבידנד, בעוד בחירה ברומני עשויה להביא לעלייה במחירי המניות של חברות כאלו.

מס חברות

ישנם הבדלים בגישות בין המועמדים גם בנושא מיסוי החברות. שני המועמדים לא הצהירו שהם מתכוונים לשנות את מס החברות עצמו, אך בכוונתם לבצע שינויים המשפיעים בסופו של דבר על תשלומי המס של התאגידים. הנשיא אובמה מתכוון לבטל סובסידיות ממשלתיות רבות, לנוכח הרווחים הגבוהים של חברות המקבלות כיום סובסידיות. רומני, לעומתו, מתכוון להפחית את תשלומי המס של התאגידים על ידי ביטול המס על רווחים שמקורם במדינות אחרות.

לפיכך, במידה ורומני ייבחר, ערך המניות של חברות שעיקר ריווחיהן מגיעים מעבר לים עשוי לעלות, בעוד במידה ואובמה ייבחר שנית, ערך המניות של חברות המקבלות סובסידיות משמעותיות, כגון אקסון מוביל (סימול: XOM), ושברון (סימול: CVX) עשוי לרדת.

ניתן להבחין שבאופן עקבי שרומני מדבר על הורדת מיסים, במקומות בהם אובמה מדבר על העלאתם. אך יש לזכור שאת הבטחותיו של רומני צריך לקחת בערבון מוגבל. הבטחות טרום-בחירות להורדת מיסים לא תמיד מתממשות. ניקח למשל את הדוגמא הישראלית: בתעמולת הבחירות בשנת 2009, הבטיח בנימין נתניהו מה שהוא כינה "הורדה משמעותית של המיסים". שלוש שנים לאחר מכן, עם העלייה במע"מ, במס ההכנסה, במס החברות ובמס על הסיגריות ועל הבירה, אנו רואים מה היא "הורדה משמעותית".

כך או כך, כדאי להיות עם אצבע על הדופק במהלך הבחירות, על מנת לבחון את מגמות השוק ולהצטרף אליהן. הכישרון האמיתי הוא לא לחזות את מה שיקרה, אלא להיות מוכן לכל תרחיש שהוא.

דודו רוז הוא אנליסט ומומחה למסחר בשוק ההון, מבעלי בית הספר למסחר בשוק ההון, סימפל טרייד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully