וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2013 - שנה קשה כלכלית

דפנה פפר

22.11.2012 / 16:24

המבצע האחרון בעזה יגדיל ככל הנראה את הגירעון הממשלתי. דפנה פפר טוענת שאת הפער נחוש כולנו בכיס כאשר הממשלה הבאה תעלה את המסים שוב

ב-22.1.13 לאחר הבחירות (במידה ולא ידחו) ועם הרכבת ממשלה חדשה יצטרך ראש הממשלה הנבחר ומשרד האוצר להציע פתרון לגרעון של כ-25 מיליארד שקל בתקציב המדינה.

לפני מבצע עמוד ענן הגרעון בתקציב הסתכם ב-20 מיליארד שקל וזאת כמובן לאחר העלאת המע"מ ומס הכנסה. המבצע בעזה יגמר בגרעון מינימלי של כ-5 מיליארד שקל ואולי יותר. מכאן שיום אחרי הבחירות יתחיל סיבוב נוסף של גזירות ומסים שהיקפם יקבע לפי זהות מי שירכיב את הממשלה. ברור שהדילמה שתעמוד בפני הממשלה החדשה היא האם לשמור על היציבות הפיננסית באמצעות קיצוצים ומסים או להסתפק בקיצוץ מתון ולהקלע למשבר קשה של דירוג אשראי ואג"ח.

החלופה ההגיונית תהיה כצפוי העלאת מסים וקיצוצים נוספים ברווחה ובחברה. במקביל משרד הבטחון ידרוש תקציבים נוספים להתחמשות, כיפות ברזל, נשק חדיש. לאחר עזה קשה לראות מי יהיה הגיבור שיקצץ בתקציב הבטחון. קיצורו של עניין שאנחנו האזרחים נצטרך לשאת בנטל.

בשלב ראשון יופרחו לאוויר הרעיונות הרגילים והקבועים בשנים האחרונות: מס נוסף לבעלי שכר גבוה, הגדלת התשלום לביטוח לאומי, פגיעה משמעותית בקיצבאות השונות, אי עדכון קיצבאות נכות וזיקנה, מס עזבון כמובן, מס סיגריות ואלכוהול נוסף ודחית חלק מהמלצות טרכטנברג שיועדו להקל על חיינו כמו גם קיצוץ בתוכניות תשתית וחינוך.

היצירתיות של הממשלה העתידית תפרח שוב: הגדלת המס על הדלק ("לעודד תחבורה ציבורית"), עוד מס על הליסינג, מלווה מרצון לבעלי שכר גבוה מ-10,000 שקל נטו. שוב כרגיל הצהרות על מלחמה בהון השחור וכמובן ביטול המע"מ באילת והטלת מע"מ על פירות וירקות. רעיונות נוספים של פגיעה בעשירים או לחלופין מיסי נדל"ן שונים ומשונים יעלו ויביאו כמעט כל יום מחדש. מס רכוש, מס רווחי הון נוספים ועוד מיסים כיד הדמיון.

מפטפוטים למעשים "והבטחות"

לממשלה הבאה לא תהיה ברירה והיא תאלץ לבצע קיצוצים חדים בתקציבה. יש גבול לגזירות שהאזרח יכול לספוג ועדיין לחיות בכבוד? תלוי בעיני המסתכל שהוא פוליטיקאי שהבטיח רבות לפני הבחירות ולצערנו לקה באמנזיה טיפוסית מייד אחריהן. הקיצוצים בתקציב הם כמובן פגיעה בשירותים לאזרחים בכל תחום.

שיקום הדרום שספג טילים יתרחש בהדרגה. הקיצבאות יקוצצו ורק קיצבאות ניצולי שואה ונכים יוקפאו. כמובן שהמס על העשירים יעלה שוב. זה הליך קל ומהיר שמעורר סימפטיה מצד רוב העם. תקציב התמיכות הממשלתי בתרבות יקוצץ. אין סיבה שלא להעלות את המע"מ פעם נוספת מ-17% ל-19%. לחם אחיד ושאר מוצרים מסובסדים לא יסובסדו יותר. מחירי התרופות יעלו ועבור ביקור אצל רופא משפחה נשלם.

היצירתיות של פקידי האוצר תשבור שיאים ומי שחלם על דיור בר השגה וקיצבת זיקנה שתאפשר מעט חיים בכבוד יתבדה. כצפוי הצמיחה במשק תרד בשעור ניכר, האבטלה תעלה, והדולר צפוי לזנק. ממשלה חדשה - גזירות וקיצוצים ישנים, אף מילה על; קיצוץ בביטחון, פגיעה בשכר החתולים השמנים בנמלים ובחשמל, קיצוץ קל בפנסיות של פורשי צה"ל לא יעלה על דעת.

2013 לא תהיה שנה כלכלית קלה לפחות במחציתה הראשונה וייתכן לכל אורכה. מי שחושב אחרת ניחן באופטימיות יתר והלוואי שיתגלה כצודק ואני אתבדה. חשוב לזכור לסיום שני דברים: 1. סטנלי פישר נגיד בנק ישראל לא יאפשר חריגות תקציביות וערעור דירוג המדינה לכן יהיו קיצוצים וגזירות קשים. 2. לא משנה מי יהיה ראש הממשלה הבא, הוא יאלץ לפגוע קשות באיכות החיינו לכן אל תאמינו להבטחות ורודות של טרום בחירות.

ד"ר דפנה פפר, מרצה לכלכלת ישראל במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully