וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהם הקניונים המובילים בישראל 2012?

אילנית חיות

3.12.2012 / 8:21

באמצעות משאל בין הרשתות הקמעונאיות הפועלות בהם, דורגו הקניונים המובילים בישראל. מי הכי התחזק? איזה קניון נפל ברשימה? ומי בראש?

קניון מלחה של קבוצת עזריאלי מוביל את דירוג הקניונים השנתי זו השנה השנייה ברציפות וכובש את מקום הראשון, בפעם השלישית מאז נוסד דירוג הקניונים של "גלובס" לפני 5 שנים. קבוצת עזריאלי מצליחה להכניס לשלישיה הפותחת גם את קניון עזריאלי בתל-אביב שדורג במקום השלישי.

דירוג הקניונים בישראל. גלובס
דירוג הקניונים בישראל/גלובס

קניון רמת-אביב, היהלום שבכתר של קבוצת מליסרון, שומר על מעמדו החזק ומדורג במקום השני.

בדירוג השנה בולטת התחזקותם של הקניון הגדול בפתח-תקווה וקניון הזהב בראשון-לציון - שני קניונים שעברו הרחבה, דבר שתרם להתחזקותם. את הקפיצה המשמעותית ביותר רושם גרנד קניון חיפה. מאידך, בולטת היחלשותם של קניון איילון של עזריאלי וקניון מול הים באילת על רקע התחרות המתגברת.

קבוצת מליסרון הכניסה לדירוג 4 קניונים, וקבוצת עזריאלי הצליחה להכניס 3 קניונים.

קבוצת מליסרון השלימה את המיזוג עם בריטיש ישראל והפכה לקבוצת הקניונים החזקה בישראל. קבוצת עזריאלי לא נחה על זרי הדפנה, אם כי הממונה על ההגבלים העסקיים מנע ממנה לפי שעה להמשיך ולהתרחב באמצעות רכישות.

מסיכום הפדיונות עולה כי הצרכנים במדינת ישראל הוציאו ב-2012 כ-10 מיליארד שקל בקניונים המובילים.

השנה החולפת סימנה שינוי קל במאזן שבין קבוצות הקניונים לרשתות האופנה. השנה התאפיינה בכניסה מוגברת של מותגים בינלאומיים לישראל, כניסה שחיזקה במיוחד חלק מהקבוצות הקמעונאיות ומאידך, החלישה את הרשתות הקטנות.

בשוק האופנה המקומי ניכרת במיוחד התחזקותן של קבוצות פוקס וזארה, אם כי גם שחקנים מקומיים אחרים כדוגמת קסטרו שומרים היטב על המותג והמעמד. H&M הפך לשחקן משמעותי, ולשוק המקומי פרצו גם המותגים forever 21 ואמריקן איגל.

למרות ש-forever 21 פעילה רק עם חנות אחת, מדובר בחנות שהפדיון שלה מגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה, והיא משפיעה לא רק על העסקים הקרובים, אלא על מדיניות התמחור של הרשתות המקומיות, שיחד עם ההשפעה של H&M נאלצו להוריד מחירים.

לפניכם דירוג הקניונים המלא של ישראל, המשקף את בחירתם של בכירי הקמעונאים.

1. קניון מלחה: תמהיל ללא תחרות

קניון מלחה של קבוצת עזריאלי ממשיך להוביל את דירוג הקניונים של "גלובס" זו השנה השנייה ברציפות. הקניון, המנוהל על-ידי גדעון אברמי, זוכה לאהדה מיוחדת בקרב הרשתות והוא מוביל את הניקוד בפער ברור.

בשנה החולפת נוספה לקניון מלחה תחרות, עם פתיחת קניון רמות בירושלים, אך כפי שמעידות התוצאות קניון רמות לא ממש השפיע על מעמדו של מלחה. גם קניון ממילא, שזוכה להצלחה ואף מתחזק אם כי הוא לא מצליח להיכנס לדירוג, לא הפחית ממעמדו של מלחה. מרכז העיר ירושלים, שחזר לחיים בעקבות הרכבת הקלה, לא השפיע גם הוא על מעמדו החזק של הקניון הוותיק.

על פניו נראה, כי בירושלים אין ריבוי של שטחי מסחר ומלחה נהנה גם מהיותו הקניון היחיד בעיר הבירה, שכולל תמהיל שאין לו תחרות בעיר. בשנה החולפת המשיך הקניון להתחדש עם כניסה של מותגים בינלאומיים מחד - אמריקן איגל, פול אנד בר וסטיב מאדן - ומאידך כניסת מותגי האמצע הישראליים - הודי'ס ותמנון. כניסת המותגים החדשים חיזקה את פעילות האופנה בקניון והוסיפה לבידולו.

פרט לכך נכנסו השנה לקניון גם סניפים של הרשתות MAC, איידיגיטל - אפל סטור, רולדין, קפה גרג ומסעדת בלאק.

בקומת המשרדים התווספו לקניון סניפים של קופות החולים מאוחדת וכללית.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

2. קניון רמת-אביב: שומר על מעמדו במקום השני

קניון רמת-אביב שומר על מעמדו כקניון השני המוביל בישראל. אחרי שקניון עזריאלי בתל-אביב התחדש בחנויות המותגים הבינלאומיים H&M ו-forever 21, השנה הגיע תורו של קניון רמת-אביב, שחנך חנות ראשונה של המותג אמריקן איגל.

בשונה מכל יתר הקניונים בישראל, קניון רמת-אביב ממשיך לפעול לבידולו כקניון יוקרה וגם מצליח להציע תמהיל מעט שונה של מותגים. השנה נכנסו לקניון המותגים הבינלאומיים בובי בראון, קלארקס ואמריקן וינטאג'. בקרוב יחנוך הקניון גם את קפה אלברט, ובאפריל 2013 ייכנס לקניון מותג-העל לואי ויטון.

במקביל, מספר חנויות בקניון עברו מתיחת פנים והפכו לחנויות דגל ובכללן טומי הילפיגר, רזילי וראלף לורן.

הקניון ביצע גם השקעות חשובות בשירות למבקרים: האחת, התקנת מערכת חדשה המסייעת למבקרים לזהות את מקומות החנייה הפנויים. השנייה, שדרוג מתחמי השירותים - בניית שירותי ילדים והוספת פינות הנקה. התקווה של מנהלי הקניון היא שצעדים אלה יסייעו לו לחזור ולכבוש את ראשות הדירוג.

3. קניון עזריאלי: חזק במקום השלישי

קניון עזריאלי שומר גם השנה על המקום השלישי בדירוג הקניונים. אחרי הפתיחה הרועשת של H&M, קניון עזריאלי זכה לפתיחה רועשת לא פחות של רשת האופנה האמריקנית FOREVER 21, שפתחה במקום את החנות הראשונה בישראל. בהתאם לאופי הרשת, מדובר בסניף גדול של 2,000 מ"ר שמשתרע על פני שתי קומות. בזמן שרשת H&M הלכה והתרחבה בארץ, פוראבר 21 בעזריאלי נותר הסניף היחיד של הרשת בישראל והוא הפך למוקד עלייה לרגל של לקוחות צעירים ובעיקר לקוחות צעירות.

חנויות נוספות שנכנסו הן רשת התכשיטים הספרדית TOUS, רשת ההנעלה אינסייד אאוט, מותג הנעליים COUPLEOF, THE NORTH FACE וסניף הייפר, המתמחה במוצרי אלקטרוניקה.

4. הקריון: התחזק למרות התחרות האזורית

אחרי שאשתקד רשם היחלשות וירד מקום אחד בדירוג, הקריון של קבוצת מליסרון משיב לעצמו את מעמדו וגם את מקומו הרביעי בדירוג.

השנה החולפת עמדה בסימן פעילותם המלאה של קניון עזריאלי קריית ביאליק וקניון עזריאלי עכו, שנחנכו בשנת 2011. למרות שחודשי ההשקה חלפו זה מכבר, קניוני עזריאלי החדשים התקשו עד כה למשוך אליהם אוכלוסיית מבקרים ולא פגעו כלל בקריון.

במליסרון מתגאים בכך שהקניון מעניק 3,000 מקומות חניה אך למרות זאת, בשעות רבות קשה למצוא חניה פנויה בקניון, שמשמש גם כמרכז אזורי הכולל את קופ"ח כללית, בית המשפט ומגדלי משרדים.

הקריון הוכיח עד כה עמידות, אך יצטרך להמשיך ולהשקיע משאבים כדי לא להיפגע מהתחרות החדשה שנפתחה לו.

5. קניון מול הים באילת: תחרות מול פארק הקרח

הרחבת שטחי המסחר באילת פוגעת מעט במעמדו של קניון מול הים, שהיה עד כה הקניון המרכזי של העיר הדרומית.

השנה יורד הקניון שלב אחד בדירוג הקניונים - מהמקום החמישי למקום הרביעי.

המהלך המשמעותי ביותר שחל מבחינת שטחי המסחר באילת הוא פתיחת המתחם המסחרי של פארק הקרח, שנמצא אמנם במרחק מהטיילת, אבל בחודשי הקיץ הוא הפך לאטרקציה שמשכה אליה את עשרות אלפי המבקרים בעיר.

יחד עם זאת, בזמן שקניון מול הים כבר הוכיח את עצמו בעבר, חובת ההוכחה של פארק הקרח עוד לפניו.

המתחם החדש יצטרך להראות שהוא יכול למשוך קונים רבים, ולא רק בחודשי השיא.

רשתות קמעונאיות רבות ממשיכות לרשום פדיונות גבוהים במיוחד בקניון מול הים, אבל דווקא עובדה זו מציבה בפני הקניון אתגר והוא להמשיך ולשמור על הפדיונות גם כששטחי המסחר צפויים להמשיך ולהתרחב.

6. הקניון הגדול בפתח-תקווה: ההרחבה סייעה לשמור על כוחו

הרחבת הקניון הגדול אשתקד מסייעת לקניון לשמור על מעמדו וגם על מקומו השישי בדירוג.

השנה נכנסה לקניון בפתח-תקווה הרשת הבינלאומית אמריקן איגל, שהתווספה לרשימה ארוכה של מותגים בינלאומיים שנכנסו לקניון שנה קודם לכן ובהם סניפים של הרשתות H&M, ברשקה, PAYLESS, פול אנד בר, אדידס, טימברלנד, TOP SHOP ועוד.

בקניון מקווים להתחדש בחודשים הקרובים גם עם חנות של מותג האופנה GAP, אם כי טרם הגיעו להסכם סופי עם קבוצת זארה ישראל, שמחזיקה במותג בישראל.

פרט לכך, בשנה החולפת ידע הקניון תחלופה לא מועטה של שוכרים.

תחת העוזבים נכנסו לקניון שוכרים חדשים ובכללם דלתא, סטודיו פאשה, לורד קיטש, בא מאהבה, מיס בלרינה, ,X Rayתכלת וארגמן ועוד.

כך או כך, הקניון מרגיש כנראה חזק מספיק, מאחר שהחל לגבות תשלום עבור חניה, צעד המעשיר את קופתו אך מעורר חוסר שביעות-רצון בקרב השוכרים.

7. קניון שבעת הכוכבים: בסימן תחלופה

המשך הרחבת קניון שבעת הכוכבים בהרצליה תרם אמנם לתמהיל, אך לא הביא לשינוי במעמדו של הקניון, שמדורג גם השנה במקום השביעי.

בשנה החולפת השלים הקניון את החלק השני בהרחבה והוסיף עוד 1,200 מ"ר.

ההרחבה אפשרה לקניון להכניס חנות של המותג הבינלאומי אמריקן איגל (באפריל 2012) וכן סניף של רשת הכושר גרייט שייפ שנפתח לאחרונה.

בנוסף, בשנה החולפת ידע הקניון תחלופה שבעקבותיה נכנסו לקניון גם רשתות האופנה גולברי, רונן חן וסאקס וכן רשת ההנעלה אלדו.

השנה הנוכחית עומדת גם בסימן חילופי מנכ"לים בקניון, כאשר את מקומו של זיו שחורי, שליווה את הקניון שנים רבות, תפס איתי קפלן.

לדברי קפלן, "הקניון ממשיך לשים דגש על אופנה בתמהיל החנויות, לצד שמירה על קונספט משפחתי וידידותי לילדים".

8. קניון הזהב: ההרחבות סייעו להתחזקות

הקניון הגדול בישראל, קניון הזהב בראשון-לציון, רושם עלייה של מקום אחד בדירוג השנתי ומתמקם במקום השמיני.

הקניון עבר בשנתיים האחרונות שינויים משמעותיים וההרחבה הצליחה לתרום לא רק לתמהיל עשיר יותר של מותגים אלא גם להתחזקותו בעיני רשתות השיווק.

האגף החדש, שנחנך בשנה שעברה, הביא לכניסת 120 עסקים נוספים והשנה הושלמה הרחבה נוספת. בין היתר, נחנכה קומת קרקע עם משחקייה ענקית לילדים ונכנסו חנויות נוספות.

קניון הזהב נותר הקניון המרכזי של ראשון-לציון והתחרות שיש לו היא בעיקר במגזר המזון וההסעדה מצדו של מתחם סינמה סיטי, שזוכה להצלחה.

בדומה לכך, גם פתיחת מתחם yes Planet לא צפויה להשפיע על הקניון.

9. גרנד קניון חיפה: העלייה הגדולה ביותר בדירוג

גרנד קניון חיפה רושם עלייה יפה בדירוג ומהמקום ה-12 הוא עולה למקום התשיעי. מדובר בהתחזקות המשמעותית ביותר בדירוג. ההתחזקות באה גם על רקע העובדה שאיש העסקים גד זאבי נאלץ לוותר על המניות שלו בקניון לאחר שלא עמד בהתחייבויות.

ההתחזקות באה חרף העובדה שקניון חיפה נרכש על-ידי קבוצת עזריאלי, וזו העיר שבה התחרות בין דואופול הקניונים מליסרון-עזריאלי בולטת ביותר כשידה של מליסרון על העליונה.

נזכיר, כי לתחרות באזור הצפון נכנסו גם הקניונים של עזריאלי בקריית אתא ועכו, אך פתיחתם לא השפיעה על הגרנד קניון. יש לציין כי הקניון נהנה מתנועה שמגיעה בעקבות פתיחת מנהרות הכרמל והוא ממשיך להוות אטרקציה עבור הורים וילדים עם מתחם "לונה גרנד" (פארק שעשועים מקורה).

10. קניון איילון: ממשיך לרדת בדירוג

קניון איילון של קבוצת עזריאלי נופל השנה שני מקומות בדירוג, למקום העשירי. מדובר במגמה מתמשכת של הקניון, שבשנה הראשונה לדירוג הקניונים (2008) כבש את המקום השישי בדירוג אך הצליח לשמור על המקום במשך שנה אחת בלבד וחווה נפילה ראשונה כבר בשנת 2010.

הנפילה במעמדו של הקניון משקפת היטב את הירידה בחוסר שביעות רצון הרשתות מהקניון, שגובה דמי שכירות גבוהים במיוחד למרות ירידה במעמדו ושחיקה באטרקטיביות שלו.

בשנה החולפת ידע הקניון לא מעט חילופי עסקים, כאשר חלק מבעלי הרשתות בחרו שלא לחדש את החוזה. למרות זאת, הקניון הצליח להכניס במקומן שוכרים חדשים והתחדש עם חנויות של דיזל, ניין ווסט, נעלי פליי פוט, WOW קוסמטיקס, קאמרה, יאנגה, "את" וחנויות נוספות מוכרות פחות. הדירוג הנוכחי מעביר מסר ברור לקבוצת עזריאלי, שצריכה לבחון מחדש את מדיניותה בקניון.

11. קניון רחובות: השלים הרחבה משמעותית נוספת

הקניון גדל, העסקים התרחבו אבל מעמדו של קניון רחובות נותר במקומו והוא מאייש את המקום ה-11 בדירוג.

קניון רחובות השלים השנה את הרחבת הקניון, שהביאה לגידול של 35% בשטחו. ההרחבה אפשרה את כניסתם של 44 עסקים חדשים לקניון ובראשם המותגים אמריקן איגל, ברשקה, סוהו, מנגו ואדידס.

בינתיים, ניכר הפער בין האגף החדש של הקניון לאגף הישן ובקניון פועלים לשיפוץ ושדרוג האגף הישן. במסגרת זו יעברו שיפוץ גם חלק מהחנויות באגף הישן.

בימים האחרונים החל הקניון בפעילות שיווקית מסיבית לתקשור ההרחבה. בין היתר, עלה קמפיין רחב (שכולל גם רדיו ושילוט חוצות) ששם דגש על תהמיל האופנה הרחב של הקניון.

12. דיזנגוף סנטר: תחרות קשה בתל-אביב

מתחם דיזנגוף סנטר יורד השנה למקום ה-12 בדירוג. הכניסה המואצת של המותגים הבינלאומיים לתל-אביב שפסחה במידת מה על דיזנגוף סנטר גרמה בסופו של דבר להיחלשות בקניון ולירידתו בדירוג.

3 מותגים בינלאומיים משמעותיים הושקו בשנתיים האחרונות בתל-אביב: H&M, פוראבר 21 ואמריקן איגל, ואף לא אחד מהם בחר לעשות את ההשקה בדיזנגוף סנטר.

יחד עם זאת, לאחר ההשקה בישראל, נכנס לקניון סניף של אמריקן איגל וגם קבוצת זארה הרחיבה את הפעילות והדבר עשוי לחזק את הקניון בהמשך.

בניגוד לקניונים רבים אשר הוציאו את בתי הקולנוע לטובת שטחי מסחר, ממשיכה רשת לב להפעיל במקום אולמות קולנוע והדבר מהווה חלק בלתי נפרד מהתמהיל.

כך בוצע הדירוג

דירוג הקניונים של "גלובס" מתבסס על משאל שנערך בקרב 38 קמעונאים, המייצגים יחד קרוב ל-70 רשתות קמעונאיות מתחומים שונים, הפועלות בקניונים בישראל.

בניגוד לשנים עברו, במשאל הנוכחי לא שוקלל דירוג מצד מנהלים בכירים בענף הקניונים, ועל כן הוא מבטא את דירוג הרשתות בלבד.

הנשאלים נתבקשו לדרג את עשרת הקניונים המובילים בישראל, בהתייחס לפרמטרים כמו פדיון למ"ר, דמי שכירות, תנועת אנשים בקניון, ניהול ופרמטרים נוספים המגדירים לדעתם קניון מוביל.

לאחר קבלת הנתונים, ניתן לכל קניון משקל בהתאם למקומו ברשימה.

בדירוג השתתפו קבוצות הרשתות והרשתות הקמעונאיות הבאות: קבוצת פוקס (פוקס, ללין, אמריקן איגל, פוקס הום, סאקס), קסטרו, קבוצת גולף, קבוצת המשביר (המשביר לצרכן, ניו-פארם), קבוצת בריל (לי קופר, סולוג, גלי), קבוצת סקאל, קדס קידס, קבוצת זארה (זארה, פול אנד בר, גאפ, ברשקה, מאסימו דוטי), קבוצת קרייזי ליין, קבוצת אלשרד, קבוצת רנואר, קבוצת הוניגמן, סליו, מנגו, אפרודיטה, ZIP, גולברי, קבוצת הודיס, ריטייל ישראל (מתאים לי, ג'אמפ), יופ, גריפ, S.WEAR, סבנטין, אופטיקנה, דלתא, קרביץ, אדידס, מגנוליה, סטימצקי, צומת ספרים, סופר פארם, אפריל, ארומה ישראל, קפה קפה, קפה ג'ו, קפה גרג ורולדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully