וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייצוגית נגד תנובה: התעללה בבעלי חיים

חן מענית

9.12.2012 / 10:45

בעקבות תחקיר כלבוטק שחשף, לכאורה, התעללות בבעלי חיים לפני שחיטתם הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לייצוגית בסך 100 מיליון שקל נגד תנובה ו"אדום אדום"

ייצוגית ראשונה בעקבות תחקיר הבשר של כלבוטק. לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה הבוקר (א') בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 100 מיליון שקל נגד חברת תנובה, ונגד חברת הבת של תנובה, "אדום אדום". זאת, בטענה כי בעלי החיים שבשרם משווק למאכל סובלים בדרך לשחיטתם "התעללות קשה, שיטתית וגלויה, תוך הפרה של חוק צער בעלי חיים, של תקנות הובלת הבהמות ושל הסטנדרטים הבינלאומיים המוסכמים".

באמצעות עו"ד האני טנוס, טוענת המבקשת רות קוליאן אישה חרדית בת 31, נשואה ואם ל-4 ילדים שמקפידה על כללי הכשרות כי היא רוכשת בשר שמשווקת תנובה תחת המותג "אדום אדום". לטענתה, אילו ידעו הרבנים המעניקים כשרות אודות ההתעללות שסובלים בעלי החיים המובלים לשחיטה, "הם לבטח לא היו מעניקים את דרגת הכשרות המחמירה שהם נותנים לתנובה ולכן יש כאן פגיעה חזקה מאוד ברגשות הצרכנים, שחלקם דתיים וחלקם חילונים". לדברי המבקשת, גם הצרכנים החילונים וגם הדתיים היו נרתעים מלצרוך את הבשר של תנובה לו היו יודעים כיצד הוא מופק.

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד תנובה ואדום אדום הוגשה בעקבות התוכנית "כלבוטק" ששודרה ביום חמישי האחרון. לדברי המבקשת, במסגרת התוכנית הוצג תחקיר מזעזע אודות הליקויים אצל המשיבים בכל הנוגע לטיפול בבקר ובעגלים שכלל התעללות בוטה בבקר ועוד מעשים שאין לעשותם.

מאחורי חשיפת כלבוטק עומדת חקירה סמויה שהתקיימה בבית-המטבחיים "בקר תנובה" בבית-שאן. החקירה חשפה התעללות קשה, שיטתית וגלויה בבעלי-חיים, תוך הפרה של תקנות השחיטה, של חוק צער בעלי-חיים, של תקנות הובלת בהמות ושל הסטנדרטים הבינלאומיים המוסכמים, שעוגנו בקווים המנחים של ארגון בריאות בעלי-החיים הבינלאומי.

לטענת המבקשת, ההתעללות נעשתה לכל הפחות תוך עצימת עיניים של הדרג המנהל של המקום, ולפחות בחלקה הגדול בהנחיה מפורשת מלמעלה. "חלק מההתעללות נובע ממבנה לקוי של בית המטבחיים: הבעיות במבנה מביאות לצפיפות בלתי-נסבלת באזורי ההמתנה, ולהתנגדות של בעלי-החיים לנוע במעברים, התנגדות שמגבירה את האלימות של צוות העובדים הבלתי-מיומן כשלעצמו. חלק מההתעללות נובע מנהלים פסולים, מהיעדר הכשרה ומחוסר מיומנות וחוסר רגישות של כל המעורבים בטיפול בבעלי-החיים".

על פי הבקשה, הממצאים מלמדים שההנהלה הייתה מודעת היטב להתעללות ולהפרה שיטתית של נהלים, תקנות וחוקים, ואף הורתה על חלקן. הממצאים מצביעים גם על כשל גמור של הרופא הווטרינר המפקח, שאף טען באזני החוקר הסמוי, שחוק צער בעלי-חיים כלל אינו חל בתחומי בית-המטבחיים. לאור כל זאת, המשך ההתעללות בבעלי-החיים הוא בגדר ודאות אם לא ייסגר בית-המטבחיים באופן מיידי. אם תישקל פתיחת בית-המטבחיים בעתיד, הדבר יוכל להיעשות אך ורק לאחר הפקת כל הלקחים, תחת הנהלה חדשה, עם צוות עובדים חדש ולאחר תיקון כל הליקויים במבנה המקום.

בבקשה מציינת קוליאן את שיטות ההתעללות בבתי החיים, כפי שתועדו בכלבוטק. בין היתר, היא מציינת כי ההתעללויות השיטתיות שתועדו בבקר תנובה כללו שימוש אינטנסיבי בשוקרים חשמליים כלפי בעלי חיים שאינם מסוגלים לעמוד על רגליהם, הכאה פיסית באמצעות צינורות פלסטיק, מקלות ובעיטות ברגליים המכוונים כלפי עגלים וטלאים. "המכות מכוונות לכל חלקי הגוף של העגלים ושל הטלאים, לרבות הראש. העובדים מנחיתים מכות גם על עגלים קורסים ועל בעלי חיים שאינם יכולים להתקדם משום שהמעבר שלפניהם חסום על ידי בעלי חיים אחרים".

לטענת המבקשת, היא, ויתר הצרכנים הוטעו על ידי תנובה ואדום אדום לחשוב כי תהליך השחיטה של בעלי החיים נעשה בצורה מבוקרת ומוקפדת, בעוד שבפועל, הוא נעשה, כאמור, תוך התעללות בבעלי החיים.

"חריגה מהנהלים"

ארז וולף, מנכל אדום אדום, מסר בתגובה כי "בעקבות תחקיר 'כלבוטק' אנו מבקשים לומר באופן חד-משמעי כי אנו מוקיעים התנהגות זו ומסתייגים ממנה, והיא אינה מייצגת אותנו כחברה. ההתנהגות הגסה, כפי שהוצגה בסרטון, היא חריגה מכל הנהלים שלנו.

"עם היוודע לנו הפרטים נקטנו במספר צעדים מיידיים: מנהל המפעל פורש בהסכמה מתפקידו, ועבודתם של כל עובדי החברה הקבלנית המעורבים במקרה הופסקה לאלתר. בנוסף, בימים אלה מותקנות מצלמות בשטחי העבודה המדוברים, לשם הגברת הפיקוח והבקרה. כל העובדים, הן עובדי אדום אדום והן עובדי הקבלן, עוברים הכשרות וריענון נהלים, הכוללים התייחסות נאותה וטיפול ראוי בבעלי חיים.

"אנו חוזרים ומצהירים: עובד שיעבור על נהלים אלה לא יישאר בחברה. כפי שאנחנו מקפידים שאיכות המוצרים שלנו תהיה הגבוהה ביותר, ותעיד על כך שביעות-הרצון של לקוחותינו, כך גם נקפיד שהתנהלות כזו לא תקרה שוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully