וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשכורת של מעמד הביניים תתכווץ בעוד שבועיים

אדריאן פילוט

16.12.2012 / 21:30

האוצר יעלה את מס ההכנסה למשתכרים 15 אלף שקל ומעלה. העלאה נוספת בדרך אחרי הבחירות. עוד בתוכנית: העלאת מע"מ נוספת, שתניב לקופת המדינה כ-4 מיליארד שקל

בעוד קצת יותר משבועיים, משכורות הנטו של כ-416 אלף שכירים בישראל - רובם נמנים עם אנשי מעמד הביניים והמעמד הגבוה - יתכווצו. לפי החבילה הפיסקאלית שהממשלה אישרה באמצע השנה, ב-1 בינואר 2013 יכנסו לתוקף העלאות מס הכנסה על יחידים החל במדרגה הרביעית, ותקרות המדרגה השלישית, הרביעית והחמישית ישונו.

לפי נתוני רשות המסים, משתכרי כ-15 אלף שקל ברוטו ירוויחו כ-50 שקל פחות; מי שמשתכר כ-20 אלף שקל בחודש ירוויח כ-100 שקל פחות; ואלו המשתכרים 40 אלף שקל ויותר ירוויחו 350-370 שקל פחות. צעד זה - שצפוי להניב כ-1.2 מיליארד שקל לקופת המדינה - מצטרף להעלאת המע"מ ב-1%, שכבר נכנסה לתוקף.
.

הבור שלא נסתם

אלא שסכום זה רחוק מאוד מלסתום את הבור הפרמננטי בסך 5-6 מיליארד שקל (במקרה הטוב) שנפער בצד ההכנסות. נזכיר כי החבילה הפיסקאלית שפורסמה ביוני הייתה אמורה להניב כ-14 מיליארד שקל, אך שלושה מהלכים מרכזיים שהיו אמורים להניב יחד 1.75 מיליארד שקל נתקעו: את הטלת מס יסף (כ-400 מיליון שקל) עצר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה); העלאת מס מעסיקים, שהייתה צפוי להניב כמיליארד שקל; והעלאת מס על הרכב שהשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן (ליכוד) מעכב בנחישות.

החבילה המקורית כללה גם שני מהלכים שהיו אמורים להניב עוד כ-5 מיליארד שקל: העמקת הגבייה וחוק הרווחים הכלואים. ברשות המסים אומרים כי גם אחרי שכל החקיקה תאושר בכנסת, גיוס העובדים החדשים והכשרתם יימשכו זמן רב, כך שהפירות שתניב העמקת הגביה אינם משהו שניתן לבנות עליו בשנתיים הבאות.

לגבי הרווחים הכלואים, גם ברשות וגם בבנק ישראל (ואפילו מקורות באוצר) מודים כי החברות לא ששות להגיע לשלם, והלאקונות שהיו בחוק הקודם נשארו בחוק החדש - כלומר, החברות לא יבואו בהמוניהן וההכנסות יהיו נמוכות, אם בכלל.
באוצר וברשות המסים מסבירים כי הם מעדיפים שהכסף יבוא מביטול חלק מהפטורים, שמגיעים ל-39 מיליארד שקל בקירוב. אלא שבשני הגופים מודים כי ביטול פטורים תלוי במידה רבה ביכולת הפוליטית של הממשלה הבאה, ועל זה אי אפשר להסתמך.

חוזרים למקורות

לכן, הן באוצר הן ברשות המסים חוזרים למקורות: העלאת מס הכנסה לכל מדרגות המס, לרבות המדרגות הנמוכות שלא נפגעו מהמהלכים האחרונים, וגם העלאת מע"מ נוספת. הפקידים לא מסתירים זאת בשיחות סגורות, אך נמנעים מלפתוח את זה בגלל הרגישות שנובעת מתקופת בחירות.
העלאת מע"מ בנקודת אחוז אחת תניב לקופת המדינה כ-4 מיליארד שקל. העלאת מס הכנסה בנקודת אחוז אחת בכל המדרגות תניב כ-2.5 מיליארד שקל נוספים. אם מבקשים להחריג את שתי המדרגות הראשונות, אז ההכנסות הצפויות יורדות בחצי - ל-1.25 מיליארד, כך שיהיה צורך להעלות ביותר מ-1%. ורק כדי לסבר את האוזן של אלו הדורשים "מס לעשירים": כל העלאה במס למדרגה העליונה תביא ל-140 מיליון שקל בלבד - כסף לא ממש גדול, בלשון המעטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully