וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצי של רקנאטי טבע: OSG נכנסה להליכי פשיטת רגל

רון שטיינבלט ושירי חביב ולדהורן

1.1.2013 / 17:33

חברת הספנות האמריקנית שמוחזקת בידי אודי ואריאל רקנאטי הודיעה על חובות עצומים של 2.8 מיליארד דולר. בשיאה נסחרה לפי 2.5 מיליארד דולר; כעת לפי שווי נמוך מ-30 מיליון

השפל המתמשך בתחום התובלה הימית מחד, ומצבת חובות אדירה מאידך, היכו גם בחברת הספנות של משפחת רקנאטי. בתחילת שנות ה-2000 שלטה המשפחה בשתי חברות ענק: קונצרן אי.די.בי וחברת הספנות האמריקנית OSG (Overseas Shipholding Group), אשר נסחרו באותה תקופה לפי שווי דומה של 1.1 מיליארד דולר כל אחת.

את מניות השליטה באי.די.בי מכרו הרקנאטים לנוחי דנקנר במאי 2003, לפי שווי של 840 מיליון דולר; בחברת הספנות שלהם, מימשו בני המשפחה במהלך השנים חלקים מהחזקתם אך נותרו בעלי מניות מרכזיים. כיום מחזיקים בני הדודים אודי (62) ואריאל (48) רקנאטי ב-12.6% ממניות OSG (בה מכהנים השניים כחברי דירקטוריון עוד משנות ה-90).,כשאודי רקנאטי, נזכיר, היה בעבר יו"ר ומנכ"ל משותף באי.די.בי אחזקות.

סביר להניח שאת 2012 יעדיפו בני הדודים ממשפחת רקנאטי להדחיק בכל הקשור להשקעתם ב-OSG, שאיבדה 92% משוויה בשנה החולפת. באחרונה, הודיעה OSG על כניסה להליכי פשיטת רגל, על רקע מצבת חובות של למעלה מ-2.8 מיליארד דולר. בשל מצבה, מחזיקי אג"ח OSG, שהיו אמורים לקבל את התשלום החצי-שנתי שלהם בתחילת דצמבר, לא זכו לקבלו.

OSG פועלת בתחום התובלה הימית, בעיקר בהובלת נפט. לפי נתוני החברה, יש לה צי של 112 ספינות והיא מעסיקה 3,600 עובדים. בשנת 2011 רשמה החברה הפסד של 193 מיליון דולר. באתר האינטרנט של OSG מספקים הסברים להליך פשיטת הרגל, ומצרפים הערכות אופטימיות, לפיהן "המהלך בוצע במטרה להפחית משמעותית את חוב החברה, לארגן מחדש מספר התחייבויות פיננסיות וליצור בסיס פיננסי חזק לעתידה של OSG".

נשיא ומנכ"ל OSG, מורטן אמטזן, סיפק גם הוא כמה אמירות חיוביות לפני כחודש וחצי, כשהחברה הגישה רשמית את בקשת ה-Chapter 11 לפתיחת הליכי פשיטת רגל. "נשתמש בהליך כדי לפתור סופית את הסוגיות הפיננסיות שלנו. אנו מצפים לצאת מהתהליך עם בסיס פיננסי חזק ומסלול ברור להצלחה עתידית", אמר המנכ"ל. הוא הוסיף כי "במהלך הרה-ארגון, יש לנו יותר מזומנים מהנדרש להמשך התפעול שלנו, ואנו מצפים להמשך 'עסקים כרגיל' ללקוחות החברה, עובדיה, שותפיה והספקים שלה. אנחנו ממשיכים ליהנות ממוניטין מצוין בשוקי הפעילות שלנו", הדגיש.

קו אשראי של 1.5 מיליארד דולר

אולם את בעלי המניות של OSG האופטימיות הזו לא משכנעת. בעקבות הכניסה להליכי פשיטת הרגל באוקטובר האחרון, החל גל התארגנויות של תביעות כנגד החברה מצד משקיעים בה, בין היתר בטענות לפרסום דוחות כספיים שגויים ומטעים. החדשות הרעות לא נגמרות כאן. הנהלת בורסת ניו יורק (NYSE) מחקה את מניית OSG מהמסחר בה, בשל אי עמידה בתנאים להמשך מסחר, והמניה נסחרת היום מעבר לדלפק בארה"ב.

החברה, שבשיאה (יולי 2007) הגיעה לשווי שנושק ל-2.5 מיליארד דולר, נסחרת היום בשווי שוק של 26 מיליון דולר בלבד. בתקופה של חמש שנים וחצי צללה המניה ממחיר של יותר מ-74 דולר (מתואם לחלוקת דיבידנדים) למחיר נוכחי של 85 סנט בלבד, ולמעשה מחקה לבעלי המניות של החברה 99% (!) מהשקעתם בתקופה זו. עם זאת, מאז השפל שנרשם קצת אחרי הדיווח על הליכי פשיטת הרגל (55 סנט למניה), מניית OSG התאוששה ועלתה ב-55%.

שווי ההחזקה הנוכחי של אודי ואריאל רקנאטי עומד על 3.3 מיליון דולר. ב-2007, בעת שהמניה נסחרה בשיא, השניים החזיקו במשותף מניות שנסחרו בשווי של 235 מיליון דולר.
חובות העתק של OSG כוללים איגרות חוב שהנפיקה, קו אשראי והלוואות. לדוגמה, סכום של 300 מיליון דולר הוא חוב שקשור לאג"ח נושאות ריבית של 8.125% לפירעון ב-2018, שהונפקו לפני כשלוש שנים, ועוד 146 מיליון דולר הן אג"ח נושאות ריבית של 7.5%, שהונפקו ב-2004 לתקופה של 20 שנה. חלק הארי של החוב נובע מקו אשראי בסך 1.5 מיליארד דולר שניתן לחברה בפברואר 2006, שתוקפו אמור לפקוע כבר בפברואר הקרוב.

על פי דוחות OSG , עמדו לרשותה נכון לסוף המחצית הראשונה של 2012 יתרות מזומן של כ-227 מיליון דולר. עם זאת, קשה לדעת האם זהו הנתון הנכון, משום שהחברה דיווחה מאז כי אין להסתמך על הדוחות הכספיים שפרסמה בשלוש וחצי השנים הקודמות לדיווח.

בינתיים, כחלק מהארגון מחדש והליכי פשיטת הרגל, OSG תיאלץ להוציא לא מעט כסף. החברה שכרה את שירותי חברת הייעוץ הפיננסי שמתמחה בחברות במצוקה, Greylock Partners, ומינתה בכיר בגריילוק, ג'ון ריי, לתפקיד "מנהל רה-ארגון ראשי" (Chief Reorganization Officer). בפני ריי עומדת עבודה ממושכת עם שכר נאה בצידה, כשיקבל 595 דולר לשעת עבודה. עשרה עובדים אחרים בגריילוק, שיפעלו במסגרת הארגון מחדש של OSG, יקבלו גם הם שכר שינוע בין 150 דולר ל-550 דולר לשעה.

דור שלישי למשקיעים

אודי ואריאל רקנאטי הם בני הדור השלישי של משפחת רקנאטי, שעלתה ארצה מסלוניקי שביוון ב-1935. סב המשפחה, ליאון רקנאטי, חבר עוד ב-1934 לידידו משה קרסו במועדון הציוני בסלוניקי, להקמת בנק א"י דיסקונט, שהפך עם הזמן לבנק דיסקונט. מאוחר יותר קמה מהשותפות הזו גם חברת ההשקעות אי.די.בי, שהפכה לקונצרן הגדול במשק.

רפאל רקנאטי, בנו של ליאון ואביו של אודי, נכנס להשקעה ב-OSG בשנת 1969 כאשר חברת הספנות הוותיקה עברה רה-ארגון. בשנות ה-90 כיהן רפאל כדירקטור והיה בעל המניות העיקרי בחברה, עם כ-19% מההון. ההערכות היו אז שהוא גם בעל הדעה ומקבל את ההחלטות המהותיות ב-OSG. בן נוסף של רפאל, מייקל, עזב את OSG באותה תקופה בטונים צורמים בעקבות סכסוך משפחתי. סכסוך משפחתי אחר, בין אודי רקנאטי לבן דודו ליאון, הוביל למכירת השליטה באי.די.בי.

צים עלולה לשוט להסדר חוב נוסף

המצב הקשה בו שרוי ענף התובלה הימית בשנים האחרונות, מושפע משילוב של כמה גורמים: עליית מחירי הנפט, האטה כלכלית והיצע אדיר של ספינות. השפל הזה עלול לגבות גם קורבן ישראלי: חברת הספנות צים שבבעלות החברה לישראל שבשליטת עידן עופר. לא מן הנמנע כי בעתיד הלא רחוק תידרש צים - שהפסידה במצטבר יותר ממיליארד דולר מאז שנת 2008 - לארגון מחדש של חובותיה, לאחר הסדר קודם שנחתם ב-2009.

את הרבעון השלישי של 2012 סיימה צים, לראשונה זה שנתיים, ברווח, שהסתכם בכ-17 מיליון דולר. עם זאת, מוקדם עדיין לשמוח: הרבעון השלישי נחשב עונתית לחזק בשנה, בשל הקרבה לעונת החגים הנוצרית. בשל מצב הכלכלה העולמית, אף נרשמה ירידה של 4% בהיקף ההובלה לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

צים הצליחה לעבור לרווח בזכות חיסכון בהוצאות התפעוליות, וכן בשל עלייה של 10% במחירי ההובלה הימית. אך עלייה זו נבעה ממשמעת ענפית של חברות ההובלה, ולא מהתאוששות בביקושים. בצד ההיצע לעומת זאת, צפוי עודף משמעותי לאור כניסת מספר גדול של אוניות חדשות לפעילות. מחירי ההובלה הימית כיום עדיין גבוהים משמעותית מאשר ב-2011, אולם בחודשים האחרונים הם רשמו ירידה, והחברות חוששות מפתיחה של מלחמת מחירים נוספת שתגרור את הענף לסחרור.

צים חוותה כאמור הסדר חוב כולל בשנת 2009, שכלל פריסה של החוב והזרמה של 575 מיליון דולר מצד החברה לישראל (שאף גדלה בהמשך). כעת, 2013 צפויה להיות שנה מאתגרת במיוחד, כשבמסגרת ההבנות מול הבנקים המלווים נדרשת צים להציג מדי רבעון יתרת נזילות מינימלית של 100 מיליון דולר.

נכון לסוף הרבעון השלישי היו בקופת החברה 182 מיליון דולר, אולם בשנה הקרובה היא צריכה לשלם למספנות, על חשבון אוניות מוזמנות, כ-230 מיליון דולר. התשלום הראשון, שצפוי להתבצע החודש, עומד על כ-137 מיליון דולר. אם תפרע את התשלום, תפר צים את התחייבותיה לבנקים. בדוחותיה האחרונים הניחה החברה כי תוכל לדחות את התשלומים למספנות מ-2013 למועד מאוחר יותר.

מלבד זאת, נדרשת צים לפרוע בשנה הקרובה תשלומי קרן וריבית של כ-300 מיליון דולר. נזכיר, כי בית ההשקעות פסגות מעריך את שוויה של צים ב-0.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully