וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקט שלפני הגזירות

ד"ר דפנה פפר

16.1.2013 / 14:55

הגירעון בתקציב צמח השנה והגיע לכמעט 40 מיליארד שקל אך ראש הממשלה טוען כי הדבר לא ישפיע על כיס האזרח. דפנה פפר מסבירה למה כדאי לצפות לשורה של גזירות אחרי הבחירות

הגרעון בתקציב המדינה מסתכם בסכום של כ-39 מיליארד שקל, נתון שפורסם בימים האחרונים. בעוד שנתניהו ושטייניץ מנסים להרגיע את הציבור שלא צפויים מסים חדשים ברור לכל כלכלן זוטר שמבול מסים וגזירות יגיע עם הרכבת ממשלה חדשה. ההרגעות של ביבי ושר האוצר "טבעיות" שהרי ברור כי לקראת בחירות השניים לא יעזו להפחיד את הציבור עם גזירות ומסים שהם כורח המציאות לאור היקף הגרעון הכבד.

כדיי לייצב את הכלכלה ברור שחובה לצמצם מידית את הגרעון שהגיע לנתון של 4.2% מהתוצר. נתון שבתנאים מסוימים עלול לפגוע בדירוג האשראי של ישראל וכמובן לסמן אי יציבות כלכלית. מעבר לתקוות ההזויות בחלקן של נתניהו- אולי יגדלו ההכנסות מהגז או המשבר הכלכלי בעולם יהפוך לפתע לצמיחה - ברור שחרב הגזירות והקיצוצים תונף ללא רחמים. בשלב זה מדובר בקיצוץ של לפחות כ-15 מיליארד שקל. סביר להעריך שהנפגעים העיקריים יהיו שוב החלשים ובני מעמד הביניים שבהדרגה הופכים חלשים יותר כלכלית.

הניירות והתוכניות באוצר

בין שלל ההצעות שעלו באוצר לדיון לא פורמלי נכלל הפירוט הבא: העלאת מע"מ מ-17% ל- 18%, ביטול הפטור ממס על קרנות השתלמות, העלאת שיעור מס הכנסה ב-1% לשכר מ-8000 שקל, ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, ביטול העלאת שכר למגזר הציבורי וקיצוץ מספר עובדי הממשלה. לזה ניתן להוסיף רעיונות בדמות- קיצוץ בתקציבי הקניות של משרדי הממשלה, אולי קיצוץ במשרד הביטחון בהיקף 2-3 מיליארד שקל, קיצוץ בקצבאות הילדים (קשור להרכב העתידי של הממשלה כמובן), קיצוץ רוחבי נוסף בתקציב הממשלה, מס חברות נוסף, מס עזבון ועוד רעיונות דומים.

אין מחלקות שהציבור כולו, ולא משנה הרכב הממשלה שתוקם ומי יעמוד בראשה או יהיה שר האוצר, יצטרך לעבור סדרת גזירות, קיצוצים, מסים. מי שמשלה את עצמו שיקרה נס ונמלט מגזירות חי באשליה. ברור גם שתהליך הגזירות יפגע מידית בשיעור הצמיחה של המשק ב-2013. אין מצב כלכלי לפיו קיצוץ של עשרות מיליארדי שקלים יעודד צמיחה. כל מי שיסביר לכם אחרת מצוי בחוסר הבנה כלכלי בסיסי. זה כמובן לא הכל, פגיעה בצמיחה פירושה אי חלחול כלכלי לשכבות החלשות דבר שהיה כאשר הכלכלה פרחה. כך יהיו לנו יותר עניים והפערים החברתיים יצמחו עוד ועוד. כבר עכשיו הם מעיקים.

הפערים החברתיים יעמיקו

סביר להניח שבנק ישראל והנגיד סטנלי פישר יאיצו בממשלה שתקום לבצע קיצוץ מהיר כדי לשמור על היציבות הכלכלית ודירוג האשראי של ישראל. שוב נהיה עדים לוויכוחים על הגדלת יעד הגרעון בעיקר מצד גורמים כש"ס שהבנתם הכלכלית בעייתית. החרדים, אם יהיו בממשלה או מחוצה לה, יאבקו בקיצוץ בקצבאות הילדים. אנשי הימין, כולל כמובן חברי הליכוד ידרשו יותר כסף להתנחלויות ונפתלי בנט יאגף אותם כלכלית מימין. כמו לאורך כל ההיסטוריה הכלכלית שלנו תמיד העניים יהיו יותר עניים סוג של חוק לא כתוב אבל ברור שנים.

העליהום על הסקטור העסקי (מס חברות, מקלטי מס, שכר בכירים ועוד) לא יירגע ליום. תמיד יבואו בדרישות לסקטור כי הרי הוא- עשיר. להיות עשיר בימים אלה זה כמעט חטא ופשע. עם צמיחה נמוכה יחסית גם הסקטור העסקי יתקשה להתקיים סביר ששיעור האבטלה במשק יצמח.

נותרו לנו עוד מספר ימים עד הבחירות להנות משקט שלפני הסערה. כאב הראש הכלכלי כבר בדרך לצערי ולא תוכלו להתחמק ממנו.

ד"ר דפנה פפר, מרצה לכלכלת ישראל במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה.

  • עוד באותו נושא:
  • גירעון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully