וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: איך תשלמו פחות על הטכנולוגיה?

צחי הופמן

21.1.2013 / 8:14

אנו נאלצים לקנות ראשי דיו יקרים המותאמים לדגם מסוים של מדפסת וסוללות שמחירן מגיע ל-10% ממחיר הלפטופ. באילו מין הענפים יש חלופות זולות יותר?

רכישה של מוצרים אלקטרוניים לא תמיד מסתיימת בקניית המכשיר עצמו. פעמים רבות מתגלה ההוצאה על המוצר היקר, שעלה מאות או אלפי שקלים, רק כתשלום הראשון ליצרנית, שמתכננת להמשיך להרוויח מהצרכן הרבה מאוד כסף לאורך השנים.

בעזרת מוצרים מתכלים שהשימוש בהם קריטי לתפעול המכשיר, כופות היצרניות נאמנות, ולמעשה יוצרות תלות שמהווה קנס רציני על המוצר לכל אורך חייו. את התלות הזאת מנצלות החברות לקביעת תג מחיר גבוה לאותם חלקים. כך למשל בתחום המדפסות, שמחירן צנח עם השנים אפילו ל-200 שקל, אבל מחירם של ראשי הדיו גבוה ממחירה של המדפסת עצמה.

כדי למנוע מהצרכנים לרכוש מוצרים תחליפיים מוכרות היצרניות ללקוח הצהרות שרכישת מוצר חלופי עלולה לפגוע בתקינות המכשיר. שימוש במוצר חלופי עלולה גם לבטל את האחריות. חשוב לדעת שבמקרים רבים אין שום בעיה בשימוש במוצר חלופי, אולם כדאי לקנות אותו ממקום מוכר או להסתמך על חברים או על ביקורות ברשת.

רכישה של מוצר חלופי אפשרית במגוון חנויות פרטיות בארץ וגם ברשתות, וגם שלב ההשוואה והחיפוש פשוט, באתרים כמו זאפ.

אחת הדרכים היעילות להתמודד עם המחירים הגבוהים בארץ היא קנייה בחו"ל: צרכנים שנוהגים לטוס לחו"ל לעיתים קרובות, יכולים להזמין את המוצר בעלות נמוכה יותר מזו שבישראל, דרך אמזון, ישירות למלון, אפילו לפני שהם עברו את ביקורת הגבולות בנתב"ג.

מדפסת הזרקת דיו: ראשי הדיו המקוריים עולים מאות שקלים

הדוגמה הקלאסית למקרה הזה היא מדפסות הזרקת הדיו, שרובנו מחזיקים בבית. מדפסות משולבות הכוללות מכונת צילום, פקס וחיבור אלחוטי עולות כ-500 שקל, כאשר דגמים פשוטים של מדפסות עולות כחצי מזה. המחיר הזה, לא מגיע מטוב ליבן של יצרניות המדפסות. הן יודעות שבלי ראשי דיו, המדפסות הופכות לעציץ שתופס מקום רב ליד המחשב.

מחיר הטכנולוגיה. גלובס
מחיר הטכנולוגיה/גלובס

בסדרת המדפסות החדשה של HP, המגיעה תחת השם Deskjet Ink Advantage, מנסה החברה לתת מענה לתסכול של הצרכנים מבזבוז הדיו של המדפסת. למשל, הדגם המשולב 4625 שעולה 550 שקל, מגיע עם 4 ראשי דיו נפרדים לכל צבע והוא מציע, לדברי HP, הדפסה של פי שניים יותר דפים באותה עלות. ראש דיו צבעוני ושחור עולה 60 שקל ליחידה. מה שבעצם מוביל את הצרכן לעלות של 240 שקל, בכל פעם שהוא צריך להחליף את ראשי הדיו. בכירי חברת HP טוענים בכל הזדמנות שעלות הפיתוח ואיכות הדיו, מחייבת אותם לגבות את סכום הכסף הזה.

יש תחליף? בשוק קיימים ראשי דיו חלופיים ולא מקוריים שעולים הרבה פחות.

גם במדפסות אחרות של HP המחיר לא נמוך, אפילו שלא מדובר בדגמים חדשים. למשל, ראש דיו שחור מקורי מדגם 920XL למדפסת OfficeJet 6500 של HP, עולה 120 שקל, בעוד שדגם חלופי עולה 70 שקל. בראשי דיו צבעוניים, מצאנו הפרש נמוך יותר. דגם צבעוני מקורי עלה 50 שקל, בעוד שדגם חלופי עלה 44 שקל. למרות שהשימוש בדיו תחליפי מסיר את האחריות, מדובר בפתרון מאוד פופולרי שצרכנים מעדיפים אותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מחשבים ניידים: מחיר הסוללה מגיע גם ל-10% ממחיר המחשב

רכישת לפטופ חדש היא תענוג לא פשוט שמצריך מהלקוח לבחור יצרן, דגם ונתוני חומרה שמתאימים לו.

העלות של לפטופ מגיעה בקלות לכמה אלפי שקלים, אבל מי שחושב שכאן יסתיימו ההוצאות שלו לשנים הקרובות טועה. אחד הרכיבים המשמעותיים והמתכלים לצרכן בלפטופ, היא הסוללה. היצרניות משקיעות משאבים רבים כדי להגדיל את זמן הסוללה, שמגיע היום בקלות ל-4 שעות והרבה פעמים גם מגיע לכפול מזה.

מחיר הטכנולוגיה. גלובס
מחיר הטכנולוגיה/גלובס

אך הסוללות הן רכיב יקר שמתכלה עם הזמן, וצרכנים רבים מגלים שתוך שנתיים, הסוללה שלו הפסיקה לעבוד הוא חייב לרכוש חדשה. סוללה חדשה נמכרת בממוצע בכ-500-600 שקל, בעוד שסוללה תחליפית תימכר בכחצי מהמחיר.

יש תחליף? בדומה לקטגוריית המדפסות או קטגוריות אחרות, גם כאן היצרניות משתמשות בשיטת ההפחדה כדי להרתיע צרכנים מלרכוש סוללה חלופית, ומסירות אחריות מהמוצר ברגע שמשתמשים במוצר לא מקורי. במקרה הזה, הצרכן יכול להשתמש במוצר המתכלה המקורי, כל עוד המכשיר שלו נמצא במסגרת האחריות. בדרך כלל, הסוללה מחזיקה כשנתיים ואחריות ניתנת לשנה עד שלוש שנים. בכל אופן, תמיד כדאי לקנות סוללה ממותג מוכר או לפחות מחנות מוכרת, ולא למצוא את הדגם הסיני הכי זול בחנות האונליין דיל אקסטרים.

סמארטפונים: האביזרים יקרים, סוללות מ-100 שקל ומעלה

הסמארטפונים הפכו לגאדג'ט פופולרי אך יקר - מחירו של סמארטפון טוב מגיע בקלות ל-2,000 שקל, ובמקרים רבים המחיר חוצה את רף ה-4,000 שקל.

מחיר הטכנולוגיה. גלובס
מחיר הטכנולוגיה/גלובס

צרכנים רבים גם מוסיפים למכשיר מדבקת הגנה שעולה כ-50 שקל ודורשת החלפה לאחר תקופה מסוימת, כאשר היא מתבלה.

מלבד זה, נרתיק טלפון הפך למוצר אופנתי, שרוב המשתמשים מוסיפים כדי להגן על המכשיר ולבדל אותו.

כאן טווח המחירים רחב יותר, נרתיקים נמכרים בכמה עשרות שקלים בודדים ויכולים להימכר גם ב-300 שקל ויותר (בהתאם למותג או לרמת הקשיחות של הנרתיק).

בדומה ללפטופים, גם הסמארטפונים, דורשים כל שנתיים החלפת סוללה. המחיר במקרה הזה, נוח הרבה יותר.

מחירה של סוללה מקורית לגלקסי אס 3 של סמסונג עומד על 100 שקל דרך היבואן.

החלפת הסוללה באייפון היא תהליך מסובך יותר, הדורש מרוב המשתמשים התקנה דרך מעבדה. הסיבה היא שבניגוד למכשירי סמסונג, לא ניתן להוציא את הסוללה מבלי לפרק את הסמארטפון.

יש תחליף? המחיר במקרה הזה, כולל התקנה וסוללה, יעמוד על כ-200-300 שקל.

במקרה הזה, קשה לדעת אם במעבדות הפרטיות מדובר בסוללה מקורית, וכנראה שזה לא צריך לשנות למשתמש, שגם כך האחריות שלו מוסרת ברגע שהוא פונה למעבדה פרטית.

מכונות גילוח - מתגלחים על הצרכנים

מכונות גילוח הפכו כבר מזמן לסוג של גאדג'ט, כאשר הן כוללות טכנולוגיות המשלבות ראשי תלת-ממד להתאמה לתווי הפנים, מסכים דיגיטליים ומכונות ניקוי אלקטרוניות. מחיר מכונת גילוח של חברת פיליפס מתחיל בכ-300 שקל ויכול להגיע למעל 1,500 שקל.

מחיר הטכנולוגיה. גלובס
מחיר הטכנולוגיה/גלובס

משתמשים רבים לא יודעים שכאן לא מסתיים התשלום ליבואן: אחרי כשנה עד שנה וחצי, עליהם להחליף את ראש הגילוח, בדומה למכונות הגילוח של היצרניות המתחרות בענף. ראש גילוח עולה כ-200-350 שקל, ובדרך כלל מחייב נסיעה לחנות היבואן או לחנויות פרטיות, כאשר הרשתות הגדולות שמוכרות את המכונות, לא מוכרות את המוצר המתכלה הזה.

יש תחליף? קשה למצוא ראש חליפי למכונות גילוח ולכן הבחירה היא בראש המקורי, מכיוון שהסכינים הם חלק משמעותי הקובע את איכות השימוש במוצר.

לא רק במוצרי טכנולוגיה

לא רק המוצרים הטכנולוגיים דורשים מאיתנו תשלום נוסף על החלקים המתכלים שלהם.

בריטה

קנקן סינון המים בריטה עולה כ-100 שקל, אך תחזוקה שוטפת והכרחית, באמצעות החלפת הסננים, מייצרת תלות יקרה: מחיר כל פילטר כ-33 שקל (נמכר בחבילות של 3 ב-100 שקל). החלפה של הפילטר נדרשת בכל חודש והיא מחייבת גם ניקוי עצמאי של הקנקן.

מכונות קפה

גם שתייה של קפה במכונה ביתית היא תענוג שלא נגמר ברכישה של המכשיר עצמו. בעוד שמכונה של נספרסו עולה 1,000-3,000 שקל, הקפסולות הן ההוצאה שתלווה אתכם לאורך שנים: מחיר של שרוול הכולל 10 קפסולות של נספרסו עומדת על 22 שקל.

שרוול קפסולות של עלית, המהווה מוצר תחליפי, עולה כ-17 שקל.

סכיני הגילוח של ג'ילט

סכיני הגילוח של ג'ילט הם הוצאה כספית לא נמוכה של כ-60 שקל, אך היא הופכת למסובכת עם הזמן: החברה מחזיקה כבר מגוון סכינים שונים בשוק, שכל אחד מהם דורש רכישה של סכין מתכלה מדגם אחר. עלות 4 סכינים עומדת על 70-100 שקל, כך שהוצאה הראשונית מתגמדת לעומת ההוצאות שאחריה.

בר מים

תמי 4 משווקת את בר המים שלה ב-3,000 שקל, אך אם חשבתם שמרגע זה ואילך תשתו מים צוננים בלי דאגות, טעיתם. מחיר האחזקה השנתית מגיע ל-800 שקל, וכולל החלפת נורה וסנן - שבלעדיהם המתקן אינו יעיל. אלקטרה בר אמנם זולה יותר - כ-2,500 שקל למתקן, אבל גם כאן יש דמי אחזקה (שהוזלו אף הם) - 500 שקל מדי שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully