וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לדחות את מכירת כלל ביטוח לכור

מתי אלפר

12.2.2013 / 10:45

אם כלל ביטוח היא מציאה עסקית צריך ואפשר למצוא לה קונים אחרים מחוץ לכור מקבוצת אי.די.בי. העברת כסף מכיס לכיס אינה מהלך ראוי

קבוצות אי.די.בי לחוצה לבצע את מכירת כלל ביטוח לחברת כור. מדובר בשתי חברות הנמצאות בשליטת אי.די.בי. (אחזקות ואי.די.בי. פיתוח) ובפועל כסף יעבור מכיס תפוח (כור) לכיס הריק של אי.די.בי. כור להזכירנו היא החברה הנזילה ביותר בקבוצת אי.די.בי והיא מחזיקה בקופת מזומנים של כשני מיליארד שקל. מעבר לכך, שווי אחזקותיה במניות קרדיט סוויס (בניכוי הלוואות) הוא 1.89 מיליארד שקל, לכור יש התחייבויות בהיקף של 1.5 מיליארד שקל לבעלי האג"ח שלה. העסקה, אם תתבצע, תאפשר לקבוצת אי.די.בי. מרווח זמן לנסות ולהשתקם מחובותיה ואם השווקים יעלו אולי אף להתאושש בעתיד. כמובן שעסקת כור – כלל ביטוח היא עסקת בעלי עניין וככזאת היא תחייב הצבעות בעלי מניות כדי לאשרה ויידרש לכך רוב מקרב בעלי המניות שאינם קשורים לבעלי השליטה.

מדוע בעצם שכור לא תקנה את כלל ביטוח? חברת הביטוח נחשבת לחברה סבירה ובניהולו החדש של איזי כהן (לשעבר מנכ"ל אפריקה ומגדל) יש לה סיכוי להיות השקעה לא רעה בעתיד הנראה לעין. כמובן שבעלי מניות כור יקבלו חוות דעת כלכלית מקצועית לפני העסקה והיא תשמש בסיס להחלטה בנושא. חשוב לזכור שכור לא בחנה בעבר, ככל הידוע, רכישת חברות ביטוח וכלל ביטוח עלתה לשולחן המו"מ בשל היותה חברת בת שדרכה יעבירו כסף כאמור מכור לאי.די.בי. למען האמת והדיוק, בלשון מעט בוטה, רכישת כלל ביטוח היא "שאיבת כסף" מכור לאי.די.בי. בניסיון להחזיק את אי.די.בי. בחיים.

עסקה מיותרת מבחינת הציבור

בעלי המניות מהציבור של כור צריכים להתנגד לעסקת רכישת כלל ביטוח. במסגרת פעילותה העסקית כור מעולם לא עסקה בביטוח (להוציא את "הסנה" בעבר שהסתיימה בהתמוטטות כלכלית) ואין לה שום יתרון ניהולי או אחר ברכישת כלל ביטוח. גם הגופים המוסדיים המעורבים כמחזיקי אג"ח כור בעסקה, פסגות ומגדל, אינם מתלהבים ממנה בלשון המעטה. המוסדיים אף הזדרזו לשלוח מכתב לחברי הדירקטוריון של כור בו הם מדגישים את האחריות האישית שלהם לעסקת בעלי עניין.

מעבר לכך להחזיק כיום סכום גדול במזומן כפי שמצוי בקופת כור יכול לשמש להשקעות אלטרנטיביות מעניינות יותר מכלל ביטוח. אם לאי.די.בי. היה קונה ממשי לכלל ביטוח היא לא הייתה מציעה את העסקה לכור ובהעדרו של קונה רציני "הפתרון" היא כור דבר שאינו מעיד דווקא על אטרקטיביות כלל ביטוח. אי.די.בי. ניהלה בעבר מו"מ למכירת כלל ביטוח (לקרן פרמיירה) והוא כידוע לא הגיע לסיכום. עכשיו תחת לחץ הנושים מנסים למכור שוב ובלבד שיגיע כסף להנשים את אי.די.בי.

הערכות השווי הם עסק נזיל

העסקה תלויה כמובן בהערכת שווי של כלל ביטוח לפני מכירתה. הערכת שווי הם עסק נזיל בעל מוניטין בעייתי בשוק ההון הישראלי. דנקנר ואי.די.בי. הביאו לציבור הערכות שווי (ישראייר לדוגמא) שהתגלו אח"כ כחסרות שווי. ברור שכלל ביטוח היא חברת ביטוח גדולה בממדים מקומיים אבל הערכות השווי שהציבור בשוק ההון הישראלי מורגל בהן מנופחת ואופטימיות יתר על המידה ולעיתים אף באופן קיצון. האם הערכת השווי של כלל ביטוח תציג פתאום שווי נמוך? תתעלם מפרמיית שליטה? ממש לא הגיוני. גם שקיפות אם תידרש ע"י רשות ניירות ערך לא תהיה מהלך מרגיע.

מכל הסיבות הללו, בתוספת ההתנגדות והחששות שמעוררות עסקאות בעלי עניין, ובמיוחד בעלי עניין לחוצים למזומנים, יש לדחות על הסף את עסקת כור. אם כלל ביטוח היא כזו מציאה תמצאו לה קונה אחר מחוץ לקבוצת אי.די.בי. עצם זה שאין כיום קונה אחר, חוץ מכור, מעוררת תהיות קשות שצריכות למנוע את העסקה.

מתי אלפר, מרצה לכלכלה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully